Appelboom verzagen

Dalton

Nieuw lid
3 sep 2013
18
0
dag allemaal,

Mijn schoonvader heeft een appelboompje staan waar hij vanaf wilt. Nu leek het mij leuk die niet tot kachelhout te degraderen maar er planken uit te halen. Ik heb wat rondgekeken op dit forum en al heel wat info over de alaskan sawmill en mobiele zagerijen gevonden. De alaskan sawmill is in verband met de korte termijnplanning nog even geen optie en een mobiele zagerij laten komen lijkt me verhoudingsgewijs wat duur omdat het een klein boompje betreft. Het gaat eigenlijk maar om een stam van 40 cm doorsnee (uit mijn herinnering, moet nog gaan kijken) van 1,5 meter en dan verder enkele vertakkingen van kleiner doorsnee. Maar het voordeel hiervan is dat ik dit hout zelf kan verslepen naar een niet-mobiele zagerij. Maar daar heb ik nog geen info over gevonden. Mijn vragen:

- Is dit de moeite of ben ik onzinnig bezig met dat ene stammetje? Aan welke prijs moet ik denken, goedkoper dan mobiele zagerij?
- Weet iemand een zagerij waar ik aan kan kloppen met een dergelijk kleine hoeveelheid hout voor een schappelijke prijs, liefst op niet te grote afstand van nijmegen?
- Appelhout heb ik nog nooit gezien.. Mooi? Is een jaar drogen voldoende?

Bedankt en groet
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Appelhout is prachtig hout; kolen horen in de kachel, maar van hout maak je wat moois. Er zijn verschillen houtzagerijen die een stam tot planken kunnen zagen, in friesland weet ik er zo 3, bij jouw in de buurt zijn ze vast ook.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Appel heeft een brede rand spint die niet zo mooi is. Dus ik twijfel of je bij zo'n dunne boom veel overhoudt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.