Aanschaf vuren vloerdelen

Coen

Nieuw lid
5 sep 2013
5
0
Nu mijn eerste onderwerp, hoor graag jullie ideeen over het volgende:

Ik wil de kap van het huis bekleden met (van binnen naar buiten) vuren delen (18mm), renovatieplaat, panlatten, pannen.

De vuren delen kan ik nu al aanschaffen en zelf in de grondverf zetten. Scheelt aanzienlijk op het moment dat er geschilderd moet worden.

Maar; om te voorkomen dat ik teveel kieren krijg wilde ik het hout nu al kopen en in de schuur leggen om te drogen (geen verwarming, wel waterdicht)

De vraag is of dat eigenlijk wel nut heeft? Of kan ik het gewoon kopen, gronden en aan de slag want het echte drogen begint toch als het een verwarmd huis betreft?

Ik kan de boel natuurlijk gaan verwarmen met een straalkachel oid maar dat lijkt me een kostbare zaak....

Ben benieuwd naar jullie ideeen en ervaringen.
 

Coen

Nieuw lid
5 sep 2013
5
0
Ik zit hier te denken aan het dakbeschot. De schuur die wij gaan herbouwen (en bewonen) heeft nu een houten dakbeschot waar vanbuiten isolatie platen op bevestigd zijn.
vanuit binnen zie je dus alleen maar houten planken. Wij willen dit in ere houden en daarvoor vuren gebruiken. (geschaafd met messing-groef)
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is

groeten,

Coen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik denk dat het niet veel uit maakt of de latten droog of niet droog zijn.
Je moet er rekening mee houden dat de latten sowieso gaan uitzetten en krimpen. Je moet de latten zodanig monteren dat ze ruimte genoeg hebben.
In de winter is de lucht in een woning vochtiger dan in de zomer. Dus dan zullen de latten uitzetten.
In een mooie zomer met weinig regen is de luchtvochtigheid weer laag, dus dan gaan ze weer krimpen. Zeker als er de hele dag flink de zon er op staat.
Vandaar dat deze latten altijd met mes en groef zijn.

Je moet er ook rekening mee houden dat er condens onder je renovatieplaat kan ontstaan, zeker als het in huis erg vochtig is (als je bv in de winter veel mensen in huis hebt).
Deze condens zal dan tussen je renovatieplaat en de vuren latten komen. Als er geen ventilatie tussen deze twee lagen is kan dat schimmel veroorzaken.

Groeten, Raymond
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi plan Coen. Ik had eerst aan mijn vraag willen toevoegen:

" Bedoel je een beschoten dak. Vroeger had de boerderij van mijn vader een beschoten dak. Vele vierkante meters blank grenen hout. Prachtig".

Maar verwijderde het omdat het me niet relevant leek :). Mijn mening over je plan ken je hiermee.


Maar vroeger zat er op dat beschoten dak asfaltpapier geloof ik en daarop de pannen. Geen enkel risico op condensvorming; ventilatie genoeg.

Ik denk dat jij van binnen naar buiten moet doen: planken, dampremmende folie, isolatie, (evt gewapende) vochtkerende folie, naar buiten ventilerende spouw, dakbedekking (pannen). Althans zo heb ik het gedaan (geen planken maar underlayent:) )

Wat het drogen betreft: Laat een echte deskundige, die er genoeg zijn op dit forum, hierover zijn mening geven.

succes met je mooi plan
mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Ik denk dat als je droge planken er strak in timmert, je problemen krijgt als het een keer wat vochtiger wordt. Ik zou een beetje speling aanhouden.
Wel mooi met die renovatieplaat. Bij ons moet het dak er ook nog af (oud boerderijtje) maar dan komen we met de dakpannen en de goten niet uit. Wij gaan tussen de juffers isoleren zoals het nu lijkt. Mijn voorstel aan de aannemer was om de juffers 7 cm naar binnen te zetten, maar hij ziet dat nog niet zo zitten.

jaap
 

Coen

Nieuw lid
5 sep 2013
5
0
Dank allemaal voor het meedenken. Ik was dit weekend in Baambrugge bij Piet Jonker, prachtige oude bouwmaterialen hebben ze daar! Echt een soort museum. En gelukkig nog wel wat betaalbaars er tussen. Ze kwamen met gebruikt grenen en vuren, dat dus al verkleurd is, nog mooier dan gelakt nieuw vuren lijkt me. Zeker ook omdat de schuur in oude stijl compleet opnieuw gebouwd gaat worden. Hij raadde ook aan de boel niet te strak te leggen omdat het nou eenmaal een natuurlijk product is.

Ons voorhuis heeft een beschot zoals vermeld; van binnen naar buiten, houten delen, dakleer, panlatten, pannen. Dit gaan we van binnenuit isoleren maar met gips dus als het goed is als volgt: gips, dampremmende folie, isolatieplaat, dakbeschot, opengewerkt oude dakleer zodat het vocht eruit kan, panlatten, pannen. (dit wordt door de aannemer gedaan dus het kan zijn dat ik hier een laagje vergeet....)
Wij hebben gelukkig dat probleem niet met de goten nu we nieuwbouwen, slimfix reno van isobouw kan al wel vanaf zo'n 4 cm dik Rc dan 1,4 en dat is niet heel veel.

groeten,

Coen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mijn ervaring met vuren is dat het nog behoorlijk krimpt, eens het binnen ligt. Maar eerste werk is vochtigheid meten, dan weet je al heel wat meer. Maar als je geen vochtigheidsmeter hebt, gewoon voldoende tijd binnen laten liggen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Condens ontstaat niet aan de binnenkant van isolatie. Je maakt een warm dak, dat is altijd veilig.

Waarom gebruik je een renovatieplaat en niet een normale (dus dikkere) dakplaat? Zit je in een rij? Renovatieplaat isoleert namelijk niet geweldig. Tegenwoordig is Rc 3.5 wel het minimum voor een dak.
 

Laminaatvloer

Nieuw lid
17 okt 2013
2
0
Volgens mij kan je dat gewoon doen. Als je het houd goed in de grondverf lijkt het me geen probleem als het onverwarmd ligt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.