voorritser voor zagen van massief hout: overbodig of niet?

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Hallo forummers,

Ik ben al enige tijd bezig met het maken van kopshouten snijplanken (zoals wel meerderen hier op het forum:rolleyes:). Het zagen van de blokjes doe ik op een oude bouwzaag en aangezien die niet heel nauwkeurig zaagt, krijg ik aan de onderkant steeds een splinterige zaagsnede.
Daarom wil ik graag een nieuwe tafelzaag aanschaffen. En als we dan toch iets kopen, waarom niet ineens iets heel degelijks (Felder K500 of K700):eek:. Omdat ik echt een 100% zuivere snede wil aan beide kanten, overweeg ik om er ook een voorritser bij te kopen.
Nu heb ik hieromtrent eigenlijk twee vragen:

1) Is een voorritser nodig voor het zagen van massief hout (berk, hard maple, padoek, bubinga...)?
Sommigen schrijven dat je met het juiste zaagblad (en voldoende scherpte) aan beide zijden een perfect zaagresultaat kan krijgen. Dat wil ik nog wel geloven met een nieuw blad, maar hoe lang blijft dat dan scherp genoeg, denk ik dan.

2) Hoe nauwkeurig zaagt die voorritser?
Ik lees namelijk dat een voorritser een 'iets' bredere zaagsnede maakt dan het hoofdzaagblad, zodat de tanden van het hoofdzaagblad dus niet tegen de houtvezels aan de onderkant van de zaagsnede slaan. Maar zelfs als die voorritser maar 0.1mm breder zaagt: zie je dat dan niet wanneer je de blokken gaat verlijmen? Ik ben nogal een perfectionist: dus ik erger me nog al eens aan details die de meeste mensen niet eens zien.

Alle reacties zijn uiteraard welkom, maar als er hier mensen zijn die ervaring hebben met een Felder K500 of K700 (met of zonder voorritser), dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Groetjes,
Ivan.
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo,

Een voorritser is niet nodig bij massief hout, die wordt vooral bij plaatmateriaal gebruikt.
Je zult al een resultaat verbetering zien qua zaagsnede door het werken met de K500 of K700 t.o.v de bouwzaag
Hoe stabieler een zaagmachine is uitgevoerd des te beter is meestal het zaagresultaat

Zelf werk ik met een grotere broer uit de Felder familie nml een Format Kappa, daar zit wel een voorritser op maar die wordt nooit gebruikt omdat ik alleen maar met massief hout werk.
Meestal zagen we met een 60 tands zaagblad en dat geeft aan beide zijden een perfect zaagresultaat ook bij vuren dat bekend staat als hout dat snel splintert.

Als je echter een K500 of K700 kunt kopen waar een voorritser opzit is dat wel een betere optie mocht je de machine later ooit weer willen inruilen of verkopen.
 

justarby

Actieve deelnemer
2 nov 2015
33
0
Hello
How are you?
Do you know the best way hot to install VORRITSER?
I have kappa 40 x motion.
Also i would like if someone can help with how to use functions?
THanks
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hoeft de voorritser inderdaad bij massief niet, en de zaagsnede is iets breder waar het mes gezaagd heeft. Bij koud verlijmen zal je dat duidelijk zien.
Maar als je een nieuwe machine zou bestellen dan zou ik de voorritser optie er toch op nemen, een paneelzaag zonder voorritser is een paneelzaag die geen panelen kan zagen. Zonder die optie van een paar honderd, zal je machine eventueel moeilijk te doorverkopen zijn.
 

justarby

Actieve deelnemer
2 nov 2015
33
0
Hello
I alredy have machine but i sow to late that vorritser is not there.
Must be a way to add that because there is a place for.
Thanks
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Op een gemiddelde zaag is dit op te lossen met een inlegstuk van bijv. MDF in de ruimte rond de zaag die het zaagblad rondom opsluit, in engelse termen een zg. "zero clearance insert" Op mijn Hammer heb ik bij ge brek aan beter een tijdelijke voorziening gemaakt voor de kritische gevallen. Over het algemeen gaat het met een schoon en scherp zaagblad met 60 tanden goed zonder de hulpmiddelen.

Fons

IMG_0781.jpg

IMG_0785.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.