Olijfboom stam

A

Athanor

Guest
Vandaag kwam mijn hovenier tot mijn verrassing met een stammetje van een olijfboom aanzetten toen hij onze heggen moest snoeien! ik ben er bijzonder verguld mee en zit me nu af te vragen hoe ik het ga aanpakken om het hout zo goed mogelijk te drogen en in goed werkbare stukken op te delen. Ik denk aan wat plankjes en grotere stukken voor draaiwerk. Ik zal dit weekend in ieder geval de onderkant eerst maar eens in de lijm smeren, want er zijn al een paar droogscheuren te zien. De stam is vorige week afgezaagd.

Wat vinden jullie een verstandige aanpak? (buiten het weggeven aan de vele liefhebbers die zich zullen melden:p) Ik denk aan het wegzagen van de stukken van de kruin en de stam in eerste instantie te halveren in de lengte.

Fons

IMG_1231.jpg

IMG_1232.jpg

IMG_1233.jpg

IMG_1234.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Fons.
Het zal niet meevallen om van de kroon (of is het de stam) nog iets wonderschoons te draaien. Daar heb je toch echt een heel zware draaibank voor nodig i.v.m. de onevenwichtige vorm. Daarom zou ik gaan voor het verwijderen van de tentakels waardoor je als het ware de stam verlengt en mooie vergroeiingen zult zien in dat deel van de planken. Vervolgens door het hart zagen en/of naar keuze verder tot planken verwerken met overmaat i.v.m. latere verwerking. Kopshout 2x insmeren met verdunde houtlijm. Oplatten en tochtvrij in de schaduw laten drogen. Niet inpakken in plastic. De afgezaagde stukjes kun je draaien naar eigen inzicht/mogelijkheid.
Het is prachtig hout om te draaien. Dus als ik iets voor je kan maken............ prima.
vr.gr. Jan Pranger
www.arstorno.nl
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Fons,

Wees voorbereid op een paar teleurstellingen. De netto opbrengst van zo'n boom valt altijd tegen, het scheurt altijd op de plek waar je het net NIET wilde, maar het hout is schitterend.
Aan de lucht drogen is mij nog nooit goed gelukt. Als het als draaihout in de handel wordt gebracht wordt het vaak nat, in z'n geheel, in een paraffinejasje gestopt... en da's niet voor niks.
Dus ik zou zeggen: zaag de blokken eruit die je wil gebruiken, dompel het in de paraffine, leg het op zolder en wacht...
Overigens is het goed te draaien, zwaar en hard, maar het ruikt heerlijk!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt in ieder geval mazzel dat de stam redelijk schoon is. Ik heb er hier nog eentje die in een bak met grind is gegroeid, overal ingegroeide stenen dus. Ik ben er emotioneel nog niet aan toe hem weer weg te doen, maar rationeel stel ik er mijn beitels niet aan bloot :-(
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik kan mij helemaal vinden in de reactie van "De houtdraaierij". Het is erg lastig hout om goed te drogen. Alles inderdaad verzagen tot maten die je zou willen gebruiken en dan dompelen maar.....

Persoonlijk vind ik olijfhout bijzonder mooi , ben er ook altijd naar op zoek op mijn houttocht maar helaas kom ik weinig mooi ( en gedroogd) hout tegen...
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik een plan ga maken voor het opdelen van de stam en dan eens bekijken hoe ik een parrafine bad kan maken. Mogelijk ook wat stukken gewoon drogen om het verschil te beleven.

Hoe krijg ik een bak met parrafine? Kaarsen smelten?

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Fons ik smeer vers kopshout en voorgedraaide stukken die gemakkelijk scheuren in met water verdunde witte houtlijm. (2x) Desnoods de gehele plank. Gewoon met een kwast opstrijken/insoppen. Niks geen gesmeer met kaarsvet dus.
Lijm van de action (winkel) is verreweg de goedkoopste (van Henkel) en net zo goed als bison.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Helaas alleen kleine flacons. Maar de lijm komt makkelijker uit de pot dan bij mijn 750ml bison. De verschillen tussen de diverse merken zijn bij de d2 en d3 heel gering. De goedkoopste witte houtlijm is gewoon goed.
 
A

Athanor

Guest
weer in het hout

Beste mensen,

Ik heb de stam in verschillende planken gezaagd en nu een laag verdunde witte houtlijm gegeven. Na een paar dagen drogen zie ik de grijze stipjes van verwering onder de lijmlaag verschijnen. Kennen jullie dat verschijnsel bij deze droogmethode?

IMG_1529.jpg

Als ik het goed begrijp is het beter om nog een tweede laag verdunde houtlijm op te brengen, zal ik dat dan maar doen?


groet van Fons
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Beste mensen,
Hoe krijg ik een bak met parrafine? Kaarsen smelten?

je hebt het al anders opgelost, maar parrafine kun je, in korrelvorm, bij de kaarsen hobby winkels kopen. Het smelten en verdelen gaat heel goed met een verfafbrander fohn. Korrels leg ik op een blikken blik van het stoffer en blik. Daar smelt je de korrel en je "blaast" de dun vloeibare smelt vervolgens over het hout.

i.
 
A

Athanor

Guest
Oké, ga ik voor een ander project wel eens uitproberen. Bedankt voor de tip.

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
euh... het was toch de bedoeling om alleen de kopse kanten in te smeren met verdund houtlijm (2 lagen)? Volgens mij heb je ze nu helemaal ingesmeerd en dan sluit je het als het ware af alsof je het in plastic stopt en dan krijg je idd schimmel.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ik heb net mijn Olijfhout verzaagd tot planken en balken.
De stam is 2 jaar dood en ziet er prima uit, ook nu net pas de schors eraf gehaald,geen vreterij.

Is dat paraffine bad echt nodig?
Ik wil het eigenlijk gewoon zo laten drogen.
Heb zo'n halve kuub hout verzaagd, beetje veel werk om het te gaan behandelen.

Ook nog hulst en tamme kastanje verzaagd.
Al met al een kuub hout, maar veel afval he?
De schoorsteen moet ook branden…:)

Olijf reststukken wel bewaard, je weet immers nooit...

Tijdje niet meer geweest hier, altijd leuk om weer ff terug te kijken hierzo.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Vandaag te druk geweest, maar ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken in die ruimte.
Het is op de deel en daar is het vrij donker. (koeien staan er niet meer) :)

Wat planken kan ik wel ff op de foto zetten, wou toch nog het e.e.a. beter bekijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.