basismateriaal startende hobbyist?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

Aangezien ik al enkele jaren in de bosbouw werk (de plannende/administratieve kant), ben ik meer en meer gaan houden van hout. Ik kan dan ook makkelijk goedkoop aan inheemse stukken/kleine stammen hout geraken.
Sinds ik van mijn buurman een trekmes (haalmes?) heb gekregen (lag nog te verkommeren in een oude schuur), ben ik gestart met het schillen van takken om er evt. wandelstokken van te maken.
Onlangs heb ik ook enkele stukken 'kankergezwellen' van een berk gekregen van een collega. Deze hebben een zeer mooie tekening. Kwestie is dat ik niet goed weet wat ik er mee moet/kan doen.

Ondertussen rijpt het idee om, zodra ons HOUTskelet huis af is, te beginnen hobbyen met houtwerk. Het is een geweldig mooi en natuurlijk product. In eerste instantie denk ik dan aan kleine objecten zoals kaarsenhouders, rekjes, presse-papier, letters met de naam van onze zoon enz...

Nu vroeg ik mij af wat de basisgereedschap is, waarmee ik al een klein eindje kom. Ohja en omdat ik echt nieuw-nieuw ben in het wereldje, dus misschien kan je ook even erbij vermelden wat het gereedschap in kwestie doet.

Alvast bedankt voor de hulp en ik zou zeggen: alle tips (websites, boeken, ...) zijn welkom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb je al bepaald gereedschap?
Ik zou beginnen met hamer, zaag, nijptang, blokhaak, schroeverdraaiers, vijlen, beitels,accuboormachine, boren en bitjes, tafelcirkelzaag vlak en vandiktebank en lintzaag. Een schuurmachine is ook handig. Zonder lijmklemmen is het lastig en je hebt er altijd te weinig van. ik ben vast eea vergeten maar dat word wel aangevuld door een ander. Niet te vergeten enkele schaven.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Met een zaagje, een paar beitels en een schaaf kom je al een heel eind. Verder een houten hamer. Wat aftekenmateriaal zoals winkelhaak, potlood, puntenslijper (of beitel voor de die-hards) en gummetje is ook handig. Belangrijk zijn spullen om je beitels e.d. scherp te krijgen. Beitels en schaven zijn direct uit de winkel niet of nauwelijks bruikbaar. De echte bikkels op dit forum slijpen hun gereedschap op een verse straatklinker maar daar zijn heel wat uren frustratie, proberen, mislukken en weer opnieuw beginnen aan vooraf gegaan. Als je begint met houtbewerking reken je er waarschijnlijk niet op dat je urenlang een stuk ijzer langs een steen moet gaan staan wrijven, dus als je dat niet ziet zitten is het heel acceptabel dat je op zoek gaat naar een goede slijpinrichting. Bij een bekend merk slijpmachines krijg je gratis een pakje pleisters meegeleverd, anders zelf een voorraadje inslaan. :)
Bochten afsnijden mag, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat er betere manieren bestaan.
Een stevige werkbank is onbetaalbaar. Helaas soms ook letterlijk. Sommigen maken zo'n ding zelf. Ik heb gemerkt dat dat nogal een onderneming is.:eek:

Heel bepalend is wat je budget is en hoeveel ruimte er beschikbaar is. Het kan allemaal heel goedkoop en het kan heel duur. Over het algemeen betekent heel goedkoop niet dat het resultaat slechter is of dat het moeilijker is, goedkoop betekent in de praktijk dat de productie (flink) wat langer duurt. Ikzelf ben van de arme tak van de familie :p en mijn werkplaats is een voormalige slaapkamer van iets meer dan 2 x 3 meter. Dus ik doe alles met overwegend oude, opgeknapte handgereedschappen. En daarmee maak ik mooie dingetjes. Er zijn ook mensen met een werkplaats die groter is dan mijn hele huis, en die werkplaats staat vol met prachtige machines. En ook die forumleden maken ook mooie dingetjes. Alleen maken zij twintig dingetjes in de tijd dat ik er net eentje maak. Maar ik verwacht dat we beiden evenveel plezier aan onze hobby beleven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag heren

Alvast bedankt voor de reactie.
Ik heb inderdaad al wat materiaal, maar dat is niet specifiek voor houtbewerking aangekocht. Wat ik nu al heb: twee handzagen, set facom schroevedraaiers, potloden, meters (plooi en rol), hamer met afgeronde kop en zo'n koevoetje om nagels uit te trekken (geen houten hamer dus), boormachine, bits, schroeven, nagels. Een tafelcirkelzaag heeft mijn vader onlangs in de ALDI gekocht...doet er mij aan denken dat ik misschien eens in zijn materiaalkast moet gaan snuffelen!

Staan dus op mijn 'te bekijken lijstje': vandiktebank, lintzaag, schuurmachine, lijmklemmen. Al lijken deze eerste vier zaken al een redelijke investering? En van een vandiktebank heb ik nog nooit gehoord.

Beitels heb ik ook nog niet, en op internet zijn er een hoop te vinden. Van verschillende merken en breedtes...wat zijn de instapmerken en welke breedtes/lengtes kijk ik best naar, of is dit persoonlijke smaak (die breedte?). Ook een slijpmachine staat op het verlanglijstje omdat ik nog ander gereedschap heb dat geslepen moet/mag worden (bijl, schup, snoeischaar, ...).
Een andere hobby van me is het afschuimen van rommelmarkten. Ik hoop dan ook daar enkele tweedehands spullen op de kop te tikken, waar ik een eindje meer geraak.

Momenteel is er nog niet veel ruimte. Als het huis klaar is ga ik me of in de kelder terugtrekken of in een tuinhuisje...daar ben ik nog niet uit.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dit is allemaal erg in het wilde weg. Neem eerst eens een project in gedachten en koop daar gereedschap bij. Dan wet jetenminste dat je geen overbodige dingen koopt.

Mijn eerste project was een bed van vuren planken uit de bouwmarkt. Met een boor en een decoupeerzaag kwam ik al een heel eind. Een vijl om de kantjes te breken. Veel schuurpapier en een schroevedraaier. Het volgende project werd een soort tafel voor in de badkamer met pen en gat verbindingen. Dus ik kocht een toffelzaag en een paar beitels. Kijk, zo kom je vanzelf op stoom en loopt de werkpaats vanzelf vol met gereedschap. Eerst een werkplaats vullen voordat ke precies weet wat je wilt is contraproductief.
 

WR1944

Oud hout
Net wat Seek zegt, het beste is het gereedschap aan te schaffen op het moment dat er een behoefte aan ontstaat. Zeker als je de eerste serieuze stappen in deze hobby gaat zetten kan je het beste met een simpel maar noodzakelijk project starten. En zo te zien ben je echt een nieuwkomer in deze wereld omdat een begrip als een klauwhamer net buiten je comfort-zone valt. Probeer eerst met simpel handgereedschap de klussen te klaren en ga je toeleggen op bijvoorbeeld het slijpen van beitels en schaven.
Als je bijvoorbeeld beitels nodig hebt zou ik in jouw geval geen goedkoop setje van een supermarkt kopen maar iets goedkoops in een serieuze gereedschapszaak. Dan leer je het gereedschap gebruiken, scherp houden en de eventuele beperkingen van het gereedschap en jezelf kennen. Als je er voldoende mee gewerkt hebt voel je vanzelf aan of je aan iets beters toe bent. Hetzelfde geldt voor schaven. Pas als je voldoende ervaring hebt opgebouwd en de eigenschappen van het hout hebt leren kennen kan je overwegen electrisch gereedschap aan te gaan schaffen. Maar dan zou ik eerst bij demo-dagen gaan kijken of bij een bereidwillig forumlid.
In ieder geval veel succes en plezier met de hobby.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag Seek en WR1944!

Ik kan jullie redenering volgen maar heb dan schrik dat ik bij het minste dat ik wil maken, ik op één dag 4 keer opnieuw naar de handelaar.
En het is ook niet mijn bedoeling om bedden, kasten, tafels te gaan knutselen. Het worden eerder kleinere 'hebbedingen' of als je een hippe term wil: design stukken. Het probleem op dit moment is dat ik niet weet hoe bepaalde zaken klaart.

Om een voorbeeld te geven: ik wil ronde onderzetters maken voor tassen en glazen. Hoe krijg je uit een stamschijf kleine ronde schijfjes? Met een voldoende grote klokboor, of met een decoupeerzaag zo rond mogelijk zagen en dan vijlen, of nog anders?
Nog een voorbeeld: 3D letters uit een plank zagen. Doe ik dat met een decoupeerzaag of misschien net zo makkelijk / beter met een handmatige figuurzaag?
Ik heb ooit een ganse kist vol kleine FSC plankjes gekregen. Deze hebben de meest mooie kleuren (oa. purperhart), maar allemaal zijn ze (omdat ze te dun zijn) beetje krom getrokken. Hoe kan ik ze opnieuw voldoende recht maken om te lijmen.

Dit zijn enkele voorbeelden. Ik kan me niet inbeelden dat ik op dit forum voor iedere kleine vraag een nieuw topic ga starten, want dan krijg ik van de moderator misschien al vlug een 'ga-eens-eerst-even-een-cursus-volgen-blik'!
Dit laatste was ik/ben ik van plan, tot ik tot de conclusie kwam dat er momenteel in Limburg (België) enkel een cursus schrijnwerkerij loopt en dat die 50km van mijn woonplaats gegeven wordt.

En als jullie me op weg kunnen helpen naar info/website/cursus/persoon met uitleg over slijpen van bijtels: heel erg graag!

Gegroet en alvast bedankt voor de tips!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik kan me niet inbeelden dat ik op dit forum voor iedere kleine vraag een nieuw topic ga starten, want dan krijg ik van de moderator misschien al vlug een 'ga-eens-eerst-even-een-cursus-volgen-blik'!

Zoals het bekende gezegde: er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.
En elk nieuwe topic levert weer nieuwe viewers op. Wat weer goed voor de reclame is, en dus ook weer goed voor de site en de moderator.

Dus kom maar op met je vragen, misschien zit er wel een tussen die in eerste instantie simpel lijkt maar uiteindelijk toch ingewikkeld blijkt te zijn.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die onderzetters haal je uit een ronde tak waar je schijven af wilt zagen? Dat lijkt me meer een draaibank klus, heb ik verder geen verstand van. Let wel, zo'n schijf drogen leidt haast altijd tot scheuren.

Die letters kan met allebei, figuurzaag (als het hout niet te dik is) en decoupeerzaag met smal blad. Een zaag laat altijd een ruwer oppervlak achter en vaak niet mooie vloeiende vormen dus daarna werk je het af met vijlen en schuurpapier. Werk hier van grof naar fijn in niet al te grote stappen.

Die kromme plankjes heb ik ook niet echt een oplossing voor. Hoe dik zijn ze? Als ze een paar mm dik zijn kan je ze als fineer ergens op lijmen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Of begin met een draaibank... kun je met kleine projecten/voorwerpen beginnen, en zeker wratten/gezwellen ('burls') lenen zich goed voor draaiwerk.

Bij een draaibank stel ik mezelf al een redelijk installatie voor van enkele honderden euro's.
Ik dacht eerder om rommelmarkten af te schuimen en zo nu en dan wat op de kop te tikken: een schaafje, enkele beitels, een houten hamer, ...
Zijn er merken waar ik naar zoek of die best ver links laat liggen?
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Misschien eens beginnen met een boek met beginners projecten? Of een cursus houtbewerken.. dan heb je al snel een goed idee wat de mogelijkheden zijn en wat je moet aanschaffen.
Kies eerst 1 project en kijk wat je nodig hebt. Een goed begin is een werkbank met bankschroef. workmate, oude tafel, monteer een stel poten onder een stevige deur.
Verder heb ik mijn stanley 60 1/2 altijd in handbereik. Een kapzaag/verstekbak of een verstekzaag, figuurzaag als dat je leuk lijkt. Beitels/hamer/slijpsteen, meetgereedschap.

Kwa beitels zijn er genoeg leuke merken, het ligt er aan wat je er aan uit wil geven. Zelf ben ik best tevreden met mijn narex beitels.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Misschien eens beginnen met een boek met beginners projecten? Of een cursus houtbewerken.. dan heb je al snel een goed idee wat de mogelijkheden zijn en wat je moet aanschaffen.
Kies eerst 1 project en kijk wat je nodig hebt. Een goed begin is een werkbank met bankschroef. workmate, oude tafel, monteer een stel poten onder een stevige deur.

+1
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Bij een draaibank stel ik mezelf al een redelijk installatie voor van enkele honderden euro's.
Ik dacht eerder om rommelmarkten af te schuimen en zo nu en dan wat op de kop te tikken: een schaafje, enkele beitels, een houten hamer, ...
Zijn er merken waar ik naar zoek of die best ver links laat liggen?

Op rommelmarkten zul je vooral handelaren tegenkomen die geen idee hebben wat ze verkopen, maar daar dan vervolgens wel veel geld voor vragen. laatst een handelaar tegengekomen en ik wou een guts kopen, merkloos wou hij 20 euro voor omdat het een guts was. Later (bij dezelfde handelaar) een "nooitgedacht" vingergutsje gevonden, meegekregen voor 4 euro. Je kunt 2e hands een draaibank krijgen met beitels voor onder de 100 euro. Gewoon zoeken op marktplaats, en als je iets gevonden hebt niet te lang afwachten (er komen meer vissen op goed aas af).

Merken die ik zou mijden: Kinzo, Topcraft, Ferm, Skil
Merken die wel over het algemeen wel goed zijn: Bosch, Black&decker, Röhm, Metabo (ondermerk van rohm), makita, Stanley, Mitutoyo, Kvb, Bison,

Het ligt er bij het meeste gereedschap aan hoe je het gebruikt... een slechte vakman geeft zijn gereedschap de schuld
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik sluit me aan bij bovenstaande, ga op marktplaats zoeken
Niet lang geleden heb ik een kolomboor en een draaibankje gekocht voor niet al te veel


Zoekt, en gij zult vinden... ;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Marktplaats, rommelmarkten, kringloop, overal ligt leuk gereedschap verstopt. Kijk uit voor de (semi-)professionele antieke-gereedschapverkopers. Niet dat ze niet betrouwbaar zijn, maar zij leveren veel aan verzamelaars en zijn daardoor vaak aanmerkelijk duurder. Hou je ogen open voor verkopers van petroleumstelletjes, opbergblikjes, wandelstokken en hoge hoeden (bijvoorbeeld). Heel vaak staat er onder de kraam een kratje verstopt waar je nog net een oude zaag uit ziet steken. Het kan heel erg de moeite waard zijn om daar even in te gaan zitten rommelen. Loop ook nooit een kleed met daarop een paar kisten met 'rommel' voorbij.
Pas op met roest. Dikke plakken roest kunnen, bijvoorbeeld aan de onderzijde van beitels, een probleem zijn. Roest is vroeger metaal geweest. Bij veel roest is er dus veel metaal uit het gereedschap verdwenen. Als de onderkant van een beitel teveel is aangetast krijg je hem niet meer scherp, tenzij je bereid bent al het aangetaste metaal weg te slijpen.
Betaal niet te veel. Iedere aankoop op een rommelmarkt is een risico, vroeg of laat bega je een miskoop. De verkoper is ongetwijfeld overtuigd van de kwaliteit van zijn spullen en vind dat hij recht heeft op de hoofdprijs, maar het is jouw geld en het is jouw risico. Dus jij bepaalt de prijs. Vraagt hij voor je gevoel te veel: gewoon laten liggen. Eénmalige aanbiedingen bestaan niet.
Kijk of het gereedschap gebruikt is. Als spullen eruit zien alsof ze nog nooit gebruikt zijn dan zijn ze dat meestal ook niet. Vaak zal in de praktijk blijken dat daar een goede reden voor was. Gereedschap dat veel gebruikt is was blijkbaar goed genoeg om te blijven gebruiken.
 

ToJo

Nieuw lid
16 jun 2011
2
0
Dit vind ik een hele mooie instelling. Daar is het bij ons toch om begonnen, plezier in het bewerken van hout en leuke dingen maken. Ik zeg altijd hoe langer ik erover doe, des te langer plezier beleef ik eraan.
 
A

Athanor

Guest
Vandaag op startwoodworking een mooi artikel gevonden voor beginners met tips over basisgereedschap.
Klik hier om het te lezen,


Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.