Spindel voor werkbank

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Ben momenteel bezig met het uittekenen en bedenken van een werkbank, voornamelijk voor met elektrische toestellen te werken, dus niet een gewone roubo werkbank, eerder iets in de trend van de wired workbench van fine woodworking.
Deze werkt met pijpklemmen in het bovenblad, maar er naast zou ik ook nog een gewone klem willen aan de zijkant. Gisteren heb ik dan een spindel op de kop kunnen tikken die al een tijdje in de winkel lag, maar ik vrees dat er precies iets ontbreekt of ik zie toch niet direct hoe het zou kunnen werken.
Er zit 1 stuk dat kan rondraaien op, ik vermoed dat dit aan de buitenkant moet, en dan zit er nog een ring bij in twee stukken, dit past enkel net op het uiteinde.
Kan er iemand uitleggen hoe ik dit net moet monteren of ik mss idd stukken mis?


2013-09-11 08.11.51 (Medium).jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het stuk met binnenschroefdraad en vierkante flens komt aan de werkbank denk ik, en de kraag die alleen aan het eind past komt op het bewegende deel. Zo wordt het bewegende deel ook mee teruggetrokken als je de bankschroef lost.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
@Houtenklaas, bedoel je met kraag die cirkel in twee stukken? Het probleem is dat die, wanneer ik die mooi rond maak, niet over de spindel lijkt te passen, enkel het topje op het einde van de spindel past er in, alsof die daar moet in rondraaien. Het past ook niet aan de kant met de stang.Hopelijk is dit wat duidelijk, maar snap er dus weinig van...
 
Laatst bewerkt:

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik denk dat ik het snap. Die vierkante flens zit dus momenteel omgedraaid op de spindel, die maak ik vast aan de werkbank en de ronde bevestig ik aan het bewegende deel.
Super, bedankt iedereen voor de hulp, vanavond verder uittekenen en dan hopelijk er binnenkort toch eens aan beginnen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Je zou de vierkant ook zo kunnen laten zitten en aan de achterkant monteren, zoals het houtenblok met schroefdraad op de foto. Dat wordt meestal gedaan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, volgens mij moet je het vierkante deel aan de achterkant van de voorkant van je werkbank monteren, zodanig dat het ronde gedeelte (van het vierkant) klem in het hout zit.
Er komt dus een gat met eenzelfde diameter als het ronde stuk staal, door de voorkant van je werkbank.

Snappie?......................:cool:

Verticale krachten op het bewegende deel worden dan vooral door het ronde gedeelte (wat klem in het hout zit) opgevangen.
De vierkante plaat aan het ronde deel vangt dan de horizontale trekkrachten op, zodat je je werkstuk flink vast kan zetten.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.