Welke bovenfrees kiezen ?

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Allen,
ik zit met een keuzeprobleem, namelijk l welke bovenfrees te kopen..

Op dit ogenblik gebruik ik een Elu MOF 177 (ong 15 jaar oud) in prima staat, maar ... vast toerental. Dus grote diameters is echt niet te doen.
Dus ik op zoek in de brochures:confused: .. prijzen:confused: ... specificaties:confused: .... etc...

Ik heb het geheel nu gereduceerd tot 3 keuzes :

1) CMT 7E
2) BOSCH GMF 1600 ce (2 voeten)
3) FESTOOL OF1400 (motorrem)

Gebruik : uit de hand (op de verbindingsmal) en onder freestafel

Heeft er iemand ervaring met deze machines, of andere voorstellen ?

groetjes
Jos
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Heb ik ook bekeken, maar een kennis heeft deze en komt toch wel wat vermogen tekort. (zeker op de frezen met grotere diameter die best op een laag toerental ingezet worden)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Niet dat het geld hier in de tuin groeit (ander zou ik wel meer pakjes van dat zaad gaan kopen en mij met tuinieren gaan bezig houden) maar dit is 2-de rangs.
Ik kijk meer naar gebruiksgemak, degelijkheid, service, ....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn volgende bovenfrees zou waarschijnlijk de grote triton worden. Groot vermogen ook 1/2 spantang. Specifiek omdat ik deze onder een tafel wil monteren. Nu gebruik ik mijn festool of900 van 1994 tot tevredenheid. Onder mijn tafel zit nu een Bosch met 43 mm hals voor snelle wisseling van frezen. Echter 500 watt is heel weinig bovendien heb ik het idee dat deze frezen niet goed tegen fijn stof kunnen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De CMT is gewoon een Triton copy, heb zelf de zware Triton. Geweldige machine vooral voor onder de tafel, is hier volgens mij ook speciaal voor gemaakt.
Voor alleen uit "uit de hand" zou het niet mijn eerste keus zijn. Ik heb er spantangen voor 12, 8 en 6 mm en 1/4 en 1/2 inch en een aantal kopieerringen bijgekocht voor weinig. Dus is wat dat betreft economisch veelzijdig ;) De zijgeleider is waardeloos...stofafzuiging onder de tafel is dan weer erg goed!
Met de Festool en Bosch heb ik zelf geen ervaring, maar het zijn beide machines die meer dan prima voldoen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb zelf de OF1010 en de OF1400, beide erg fijne machines, de 1400 is duidelijk wel een stuk sterker, het gewicht en het kleinere formaat maakt de 1010 wel weer handzamer
Het spansysteem met ratel (op de 1400) is wel prettig als je snel wil kunnen wisselen
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb een Triton TRA001 identiek aan de CMT en ook een Bosch GMF1400CE de voorloper van de GMF1600CE. De Triton hangt onder de freestafel en deze heb ik nog niet uit de hand gebruikt. Het is een zware machine, ik zou die niet als enige kopen als je niet echt zoveel vermogen nodig hebt. De Bosch is veel handzamer en best wel krachtig genoeg, ik ben er tevreden mee, naar verluidt zou de nieuwe nog beter zijn. Nu heb ik ook sinds kort een OF1010 met als gevolg dat ik deze gebruik waar mogelijk, veel lichter en handiger, weliswaar beperkt tot ø8 mm frezen. De Bosch neemt ø12, ø12.7 & ø8 mm frezen. Bij de Triton waren alleen maar de ø12 & ø12.7 mm spantangen bijgeleverd, ik heb dan ook een ø8 mm spantang bij Sautershop.de besteld, dat leek me veiliger dan een verloopstuk.
Groetjes,
Pascal
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
heb zelf de OF1010 en de OF1400, beide erg fijne machines, de 1400 is duidelijk wel een stuk sterker, het gewicht en het kleinere formaat maakt de 1010 wel weer handzamer
Het spansysteem met ratel (op de 1400) is wel prettig als je snel wil kunnen wisselen
Zekers waar, ik ben helemaal gek op mijn OF1010, maar dat ge-eikel met die spandoorn om die ringen te centreren is echt kansloos.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vind dit centreren geen probleem. In feite is het het zelfde als twee keer een frees inspannen. Bovendien vind ik de of 1010 veel handzamer dan de 1400. Het kan zijn dat je het vermogen echt nodig hebt dan zal de keuze anders liggen. Er zijn ook vele die een pistoolgreep niets vinden. Ieder zijn keuze.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bij de weg, Bosch heeft een soort van bajonetsysteem waarbij je maar één keer één of andere copieerring dient te centreren:cool:.
Groetjes,
Pascal
ps: het was misschien al wel duidelijk in m'n vorige post, maar ik ben ook wel een beetje gek van m'n OF1010 :eek:
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb zelf de Bosch GMF1400 de voorloper van de GMF1600. Ik ben er zeer tevreden over. De stationaire voet kun je onder je freestafel laten zitten en is van bovenaf in hoogte verstelbaar. 8 en 12 mm spantang en genoeg power.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik had eerst een Ferm/Kinzo/Gamma (weet niet meer welk merk, zo'n goedkoop ding) bovenfrees. Sinds twee jaar in het bezit van een festool of 1400, wat een machtige machine. Doe er dan ook vanalles mee. Voor het lichtere werk is een of1010 misschien iets makkelijker, maar met de of1400 kan ik tot nu toe alles goed doen.
Heb voor mijn eigenbouwfreestafel een triton gekocht, de zwaarste van hun. Voor onder de tafel perfect, maar voor in de hand is die denk ik wel te zwaar, onhandig....
T licht er dus vooral aan wat je er mee wilt gaan doen....
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Heb voor mijn eigenbouwfreestafel een triton gekocht, de zwaarste van hun. Voor onder de tafel perfect, maar voor in de hand is die denk ik wel te zwaar, onhandig....
T licht er dus vooral aan wat je er mee wilt gaan doen....

Klein beetje off-topic..:

Hoe heb je deze ingebouwd? Heb je hiervoor een speciale inlegplaat aangekocht? Zoja, welke?

Ik wil dezelfde inbouwen in een freestafel die ik nog moet maken. Kben eerst overal naar info aan het kijken.

Moest je hiervan een foto hebben, dan zou je me een enorm plezier doen.
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey, ik heb mijn bevestigingsplaat gekocht bij sautershop.de.
Kijk maar eens op http://www.sautershop.de/Fraestische/Fraestisch-selber-bauen
Daar vind je allerlei benodigdheden voor het zelf bouwen van een freestafel.
Ik heb zelf een aluminium gekocht, dat was een goudkleurige. Die hebben ze niet meer zag ik al, maar ze hebben nog wel anderen.
Kijk daar maar eens....
Dan heb je hier ook nog een bouwplan, heb die ook een beetje gevolgd. http://www.hobbywood.de/Fraestisch.pdf
En hier een filmpje http://www.youtube.com/watch?v=ag6v67sE8jA
Is wel allemaal in het duits, voor mij geen probleem. Maar er staan veel maten op en het is ook geen hogere wiskunde....

succes met bouwen
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.