Slijprichting

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Alle slijpmachines die ik ken zoals de bekende werkbankslijpers, stationaire machines (ook de Sorby ProEdge), etc. hebben een slijprichting tegen het gereedschap (lees snijvlak) in. Ik slijp mijn (draai)beitels op een oude Creusen bij 3000 rpm. Afwetten doe ik ook op een Creusen met viltschijf en groene Kochpasta. Deze draait dan wel van me af omdat anders de beitels in het vilt happen.
Onlangs was ik bij een collegahoutdraaier die ook houtsnijder is. Hij had een kleine stationaire machine (merk Messerprinz = Zwitsers) met een 5 cm schuurband (korrel 160) die niet tegen het gereedschap in draaide maar er juist vanaf. Hij vertelde me dat dit de enige juiste manier was om zijn houtsnijmessen, -beitels en -gutsen en burijnen te slijpen en ook z'n houtdraaibeitels.
Nu wil ik zelf een stationaire machine bouwen zoals beschreven in ShopNotes 126, maar weet nu even niet wat ik zal doen met de draairichting ergo de plaatsing van de motor.
Wie kan uitleggen wat de voors en tegens zijn van het gebruik van beide draairichtingen?
Ik ben benieuwd naar alle reacties, vooral van de professionals.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb nog nooit een professional gezien die slijpstenen gebruikte die van de gebruiker af draaiden. Wel schuurbanden of polijstschijven, maar de echte productiedraaiers die ik gezien heb, zoals Heinz Wiedemann, zien slijpen als een afleiding van geld verdienen en slijpen hun beitels gewoon uit de vrije hand op een snel draaiende witte slijpsteen. Even slijpen en snel weer verder.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als ik met de bijtel mee draai krijg ik een veel grotere braam en nog belangerijker, ik zie niet goed of ik al "op" de top van de snede zit. Als de steen tegen de bijtel in draait zie ik dit doordat de vonkjes over de snede "vallen".

Ik heb dit verhaal ook wel eens gehoord en heb dit een poosje geprobeerd maar het gaf bij mij geen beter resultaat en ben dus weer conventioneel gaan slijpen.

groeten,
Patrick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik ken ook geen droogslijpsysteem wat van de gebruiker af draait. Bij tormek word dit echter wel aanbevolen. Tormek Slijpt nat en draait langzaam. Ik slijp hierop met veel plezier zowel uit de hand op de normale manier en met de jigs tegen de draairichting in. Wat voor mij heel belangrijk is dat er geen vonken bij vrij komen. Het is op diverse plaatsen stoffig. Een keer vonken gehad in stoffigstaalwol. LIep goed af maar thuis overkomt mij dit niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.