Topcraft bovenfrees is een gevaarlijk ding!

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dit weekend bij het frezen van grenen is van mijn Topcraft bovenfrees de as gebroken! Was niet veel kracht aan het zetten, klein 12 mm sponningsfreesje m.a.w. niks hard labeur.
Gelukkig is de frees in de bescherm/stokap blijven zitten (het was precies een mixer geworden), zo'n wegvliegende freeskop (12000 tpm of zoiets) ik mag er niet aan denken.
Ik heb nooit hardhout gefreesd dus kan mij al inbeelden wat het resultaat gaat zijn. Ik had het kunnen weten een frees van de Aldi van 25 Euro... Wees gewaarschuwd o.a. de gele Powerplus ziet er net hetzelfde uit. De volgende wordt een A-merk!

Het asje waar de pin in komt om alles te blokkeren is vreselijk dun als je ziet wat voor enorm gat die pin in die as maakt. Zal nog foto plaatsen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het lijkt mij eerder dat je gewoon pech hebt gehad, maar je verwacht dit soort zaken wel bij die prijs, maar of dat terecht is weet ik niet. Motor doorbranden, gebrek aan instellingen, lawaai en speling lijken mij zaken die eerder bij deze prijsklasse horen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Heb ooit een topcraft poetsmachientje gekocht bij de aldi, bij de eerste poging om te poetsen ging de motor in rook op, terug, omgeruild voor een nieuw exemplaar, en je raad het al: na 15 minuten ook in rook opgegaan :)
Wel netjes mijn geld terug gekregen.
Het ding kostte geloof ik iets van 15 euro inclusief allerlei lappies.
Als het niks kost, is het ook niks.
Denk eens na:
Er staat ergens een fabriek waar het ding in elkaae gemeubeld word, vervolgens volgt verkoop aan een verdeler, fabriek heeft zijn marge.
Verdeler verkoopt het ding aan een winkelketen en heeft zijn marge, winkelketen verkoopt het ding aan de consument voor een habbekrats en heeft zijn marge, en dan hebben we het nog niet gehad over transport en eventuele inklaringskosten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb jaren een topcraft bovenfrees gebruikt zonder problemen. Ooit gekocht voor 45 gulden incl freesjes. Ik ben er ondertussen achter dat al het goedkope electrische gereedschap het zelfde euvel heeft: het kan slecht tegen stof. Dit exemplaar dus ook, doorgebrand, en niet door overbelasting, maar na het fresen van (te) veel mdf.
Pech hebben kan altijd, zelfs festo heeft er bij de rotex last van gehad
 
dat verhaaltje over goedkoop spul is waardeloos spul is totaal niet waar
ik zaag al 5-6 jaar met een aldi kettingzaag(elektrisch)
een maand geleden een tweede erbij gekocht van een ander(beter) merk maar die beviel totaal niet!
ga je goed om met de spullen van de aldi dat is het redelijk spul(natuurlijk de cirkelzagen e.d. zijn niet nauwkeurig,daar heb ik het nu ook even niet over)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik heb mij laten vertellen dat dit goedkopere spul niet zozeer minder van kwaliteit is, het verschil zit hem bij de duurdere merken vooral in een betere kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging. Met andere woorden: bij een goedkoop merk heb je, over het algemeen, (aanzienlijk) meer kans op een maandagochtendproduct dan bij de duurdere. Maar ook bij de duurdere komen die maandagochendgevalletjes voor. Daartegenover: ook bij de Aldi heb je kans met een apparaat naar huis te gaan waarbij toevallig alles helemaal klopt en dat daardoor beter presteert dan je eigenlijk zou mogen verwachten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het is niet alleen een kwestie van die kwaliteitscontrole, of liever gezegd het gebrek daar aan. De chinees die de eerste lading tot volle tevredenheid van de afnemer in elkaar knoeit denkt bij de volgende oceaanstomer vol bestellingen, "dat kan dus mooi met goedkopere onderdelen en nog meer speling" en de volgende keer haal ik dat truckje nog een keer uit, en nog een keer , en nog een keer.....etc.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Met gereedschap wat 28.000 toeren draait heb ik liever geen goedkoop chinees ding wat voor zo min mogelijk geld in elkaar is gezet.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
het is niet aleen met machine, maar ook met de frezen, zaagbladen .... etc.
Zet maar een zaagblad van chineese origine (ook al komt ze van een gerenomeerd merk) op je zaagtafel en check dan een zaagblad van dezelfde fabrikant maar dan "made in Italy", je weet niet wat je overkomt. Perfect zagen, veel minder lawaai ....
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Nee niet alle goedkope toestellen zijn slecht ik ben bijv. heel tevreden van mijn Parkside bandschuurder maar met een gevaarlijk toestel als een bovenfrees heb ik toch mijn twijfels over de constructie.

Ik kan niet vergelijken want heb enkel deze frees maar het asje lijkt me toch erg kwetsbaar gezien
1) het grote gat voor de vergrendelpin die wel erg groot is uitgevoerd.
2) de buitendiameter van de as zelf is toch wel heel gering

Ik veronderstel dat die as bij de A-merken toch dikker is (en beter staal?) of dat er een ander vergrendelsysteem is (Metabo heeft een soort van sleutel die over de as schuift)

Hierbij 2 foto's en oordeel zelf :)
IMG_1707.jpg

IMG_1711.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik kan het niet goed zien maar als dit de spantang is en de frees half in de spantang zit dan breekt de boel. Dit heb ik een enkele keer gezien bij zeer gerenommeerde topmerken. Dam is het geen kwaliteitsprobleem maar een gebruikersfout.
 

WR1944

Oud hout
Op veel frezen zit een markering op de as die aangeeft tot hoever de freesas minimaal in de spantang geschoven moet worden. En dat is dan het topje van de spantang en niet de bovenkant van spanmoer. En frees mag ook weer niet op de bodem van de spantang rusten. Bij het klemmen van de spanmoer gaat ook de freesas een ietsje naar beneden en klemt zich dan muurvast op de bodem. Wil je een frees zo diep mogelijk inspannen kan je die het beste op de bodem laten glijden, de frees een paar millimeter omhoog trekken en dan pas de moer vastzetten. Sommige fabrikanten plaatsen daarom een O-ring op de boden van de spanmoer en soms doen de gebruikers het als de fabrikanten dit niet gedaan hebben.
De helaas ietwat weinigzeggende foto's suggereren dat er wel heel weinig vlees op de as zat ter hoogte van het blokkeergat. Als je dan een goedkope frees hebt die misschien niet lekker gebalanceerd is en ook nog wat te veel uit de spantang steekt is het gauw gedaan met de koopman. Ik kan me ook niet voorstellen dat het staal van de as van een superkwaliteit is.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dat is goed om weten! Droom ondertussen van een Festool frees en wil die zeker niet mishandelen. Geweldig dit forum. Het meeste heb ik van mijn pa geleerd maar niet een bovenfrees, dat had hij niet.
Inderdaad ik heb de schacht er niet diep genoeg ingestoken slechts 50% ongeveer net tot aan de rand van de spanmoer: beginnersfout yes die gelukkig alleen met defect toestel is aflopen! Ik had zelf de handleiding gelezen dat moet de eerste keer zijn :) Er staat alleen niets in over hoe diep die frees erin moet... De volgende wordt toch niet een B-merkje
Er staan geen streepjes op de schacht die toch ook wel heel kort is als ik vergelijk met het materiaal dat ik van de buren geleend heb (een monster Hitachi van de jaren 80 wat een verschil). Heb alvast enkele langere freesjes besteld. Bedankt voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.