ADVIES GEVRAAGD freestafel inlegplaat

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Nu ik een tijdje bezig ben geweest met de freestafel is de tijd aangebroken om de inlegplaat in te gaan frezen. Wat is de correcte en beste manier om dat voor elkaar te krijgen. Let wel ik ben echt een leek. Ik heb een plaat 6mm plaat trespa op een 18mm MDF plaat gelijmd. Hoe ga ik nu te werk om de plaat er precies in te krijgen zonder rare hakken of ruimte tussen de inleg plaat en het werkblad.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik heb op youtube een aantal filmpjes gevonden. Kan ik met een houtfrees ook trespa frezen?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik heb op youtube een aantal filmpjes gevonden. Kan ik met een houtfrees ook trespa frezen?
Ik zou het niet doen. Trespa verbrandt volgens mij snel.
Ik zou met een decoupeerzaag gaan zagen en dan met een bandschuurmachine de boel pas maken.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
of een goedkoop kopieerfreesje regelen, dan eerst met decoupeerzaag grof uitzagen en dan de restjes met de kopieerfrees doen
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Trespa is heel goed te frezen, niet teveel materiaal in één keer afnemen (dus in meerdere gangen) en je krijgt een prima resultaat.

groeten,
Patrick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Bij trespa moet je wel hoogwaardige kwaliteit frezen gebruiken en niet de hele goedkope. De standtijd is bij deze frezen niet erg lang. Ik heb er al eens een op gebroken.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Trespa is heel goed te frezen. Niet te veel in een keer afnemen, je echter het zelfde toerental als in hout aanhouden.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik heb vanmiddag een kopieerfrees van ENT gekocht en heb een mal om de inlegplaat gemaakt. Ben toen maar begonnen met de zweetdruppels op het hoofd ;) En het is gelukt! Viel me eigenlijk best mee. Trespa is eigenlijk zeer goed te frezen en ik heb het inderdaad in 2 keer gedaan. De plaat past precies. Hoe ben ik te werk gegaan: Eerst de inlegplaat op de plek gelegt, daarna 4 afvalstukken MDF op maat gemaakt en om de inlegplaat heen, met dubbelzijdig tapijttape, vast gemaakt op de plaat, de inlegplaat verwijderd en toen maar gaan frezen. Nu op naar het volgende obstakel en dat is de bosch pof 1200 ae aan de plaat vastmaken. Alle tips zijn uiteraard welkom! Alvast bedankt.
wn5w.jpg
c0d6.jpg
yvoo.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er goed uit, helder je werkwijze..

Nu ben ik ook bezig mijn freestafel te ontwerpen. Zit ook over n trespa bovenplaat te denken, waarme heb je hem verlijmt?
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Met Pattex geen spijkers schroeven montagelijm. Zit nog steeds goed vast. Laten we hopen dat dat zo blijft ;)
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Voor een "leek" heb je dat prachtig gedaan!!

Hartelijk dank, ik wil niet arrogant overkomen maar ben inderdaad zeer tevreden met het behaalde resultaat tot nu toe. Vandaag de bovenfrees aan de inlegplaat vastgemaakt. Moet wel even wat langere schroeven ophalen. Ze zitten maar een klein stukje in de bovenfrees en weet niet of dat wel afdoende is.
uahz.jpg
t0ve.jpg
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
interessant om volgen, ik wil dezelfde 'ophangen' ... als ik de huidige constructie bekijk wil dat zeggen dat je de frees niet gaat ondersteunen en de hoogte (de freesdiepte) bepaalt met de diepte-instelling van de frees zelf? Reden dat ik dit vraag is omdat juist die diepte-instelling bij de mijne heel stroef loopt... en 't zou voor de machine een zegen zijn om ingebouwd te worden ... (en ook voor haar eigenaar :)) ...
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik wil m zeker nog gaan ondersteunen en een lift maken voor de diepte instelling. Ik wil eerst de binnenkant verder afmaken voordat ik daaraan begin. Ik weet dan hoeveel ruimte ik nog overhoud voor de lift.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik heb er zwenkwieltjes onder. Twee met rem schuin tegenover elkaar en twee gewone.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.