Werken met een handschaaf

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum.
graag had ik jullie ervaringen gehad over het werken met een handschaaf.
Momenteel werk ik met een Stanley handschaaf (van Vancraenenbroek) en ik moet bekennen dat
ik hier echt geen mooie houtkrullen mee krijg. De schaaf hakkelt regelmatig in het hout.
Het mes heb ik proberen bij te slijpen, maar ik vermoed dat het niet dan wel niet vlijmscherp zal zijn.
Heeft iemand tips hoe je ervoor kan zorgen dat je echt mooie houtkrullen krijgt? Of is er veel verschil
in kwaliteit tussen de merken van schaven.

Nu zag ik op de site van baptist een leuke set van Peaktool.
Zijn dit goede schaven? Of ga ik misschien hetzelfde probleem krijgen?
Ik vind veel informatie op internet en heb hier al veel van proberen toe te passen, maar
die mooie houtkrullen krijg ik echt niet.

Dus alle tips zijn welkomt!!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben hier nieuw op het forum.
graag had ik jullie ervaringen gehad over het werken met een handschaaf.

Welkom op het forum! Ik durf stellig te beweren dat je hier op de goede plek bent !!! Maak vooral gebruik van de zoek-functie: vul (rechtsboven in je scherm) het woord "schaaf" of "schaven" in en klik op GO >> en een wereld aan info gaat voor je open !!!

Succes
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Welkom in de wondere wereld van dit forum. Peaktool maakt hele goede schaven voor een redelijke prijs. Een Lie Nielsen is veel beter, maar kost ook minstens het dubbele. En voor veel minder geld kun je ook schaven kopen, maar die zijn vaak twijfelachtig van kwaliteit. Stanley maakte (heel) vroeger goede handschaven, maar dit is allang niet meer zo.

Als je met schaven (en beitels) aan de gang wilt gaan, zul je je moeten verdiepen in de kunst van het slijpen van gereedschap. Ook hierover is gelukkig heel veel te vinden op dit forum. En loop eens binnen bij Baptist voor Houtbewerkers in Arnhem. Zij kunnen je prima op weg helpen met slijpstenen e.d.

Veel succes!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Rocky, Welkom!

Ook met een moderne nieuwe Stanley is nog redelijk te schaven. Je moet er alleen wat tijd in steken om 'm te tunen.
En, hij moet vlijmscherp zijn.

Wat Ekko hierboven zegt: het is zeer uitgebreid op het forum behandeld. Het loont echt de moeite om de oude postings op te zoeken.
Maar ook de youtube films en blogs van Paul Sellers zijn een schat aan informatie.
http://paulsellers.com/2012/09/buying-good-tools-cheap-smoothing-planes/

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat de anderen al schreven. Alles staat en valt met een scherpe beitel. Dus laten we daar eerst aandacht aan besteden. Hoe heb je hem geslepen?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Je kan met de mooiste en duurste schaaf ook niet tegen de draad in schaven. Draai het plankje eens om en schaaf en vanaf de andere kant. De houtnerf kan verkeerd liggen waardoor je maar op één wijze kan schaven. Voel eens met je vingers over het plankje. Of je de ene of andere kant op gaat voel je meer of minder weerstand. Een heel enkele keer heb je diverse richtingen in één stukje hout.

En af en toe een splinter, maar die krijg je voor niet en mag je zo meenemen zonder er voor te betalen. Oja en de splinter zweert niet.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Zoek anders eens op youtube met de zoektermen "plane" of "hobeleisen". Op het duitse wookworker.de formun en holtzwerken.net staan ook tips en trucs.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Thx woodrob

Ja dat slijpen moet ik nog leren:)
ik ga zeker eens in Arnhem kijken.
Maar ik vraag me ook af of hier in België ook zo'n winkel is met allerlei handgereedschap.
Alleen heb ik deze nog niet gevonden....
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Ik geloof inderdaad ook dat de beitel vlijmscherp moet zijn, Seek.
Maar dit is misschien nog het moeilijkste van alles.
Ik heb de beitel over een blauwe wetsteen gescherpt. Maar ik voel niet echt of hij vlijmscherp is.
Hoe weet je dit eigenlijk?
Ik had met een stift het snijvlak 'gekleurd' en dit had ik weggewreven op de steen.
Daarna had ik de achterkant van de beitel lichtjes gewet.

Ik had nog een probleem met de keerbeitel. Overal hoor ik zeggen dat de keerbeitel zo dichtmogelijk bij de punt van de snijbeitel moet zitten.
Bij mij zorgt dit ervoor dat de krullen geblokkeerd worden doordat de keerbeitel de ingang feller afsluit.
Maar het lijkt mij wel drastisch om de vaste opening die mijn schaaf heeft te vergroten d.m.v. te slijpen ofzo. Dus ik snap dat een duurdere schaaf een instelbare opening heeft.

Aan iedereen al bedankt voor de reacties!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik schaaf meestal even met de beitel (voorzichtig!) over mijn nagel. Als hij erover glijdt is hij stomp, als hij begint te happen dan kom je in de buurt. Voelen met de vingertoppen wordt ook wel eens gedaan, maar alleen door personen die niet weten hoe ze een beitel moeten slijpen. :p

Kan het zijn dat bij jouw schaaf de beitel te ver naar voren zit? als de keerbeitel de mond afsluit dan zit de beitel te diep of te ver naar voren. Bij een Stanley kun je de kikker, waar de beitel op vastzit. naar achteren verplaatsen. Als je de beitel weghaalt zie je twee bouten. Die draai je iets los. Aan de achterkant van de kikker (helemaal onderaan, tussen het handvat en de beitel) zit een boutje waarmee je de kikker kunt verplaatsen. Die schroef is soms lastig te bereiken maar het is niet nodig hier veel kracht op te zetten. Met een beetje lange schroevendraaier is het mij altijd nog gelukt.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Bedankt Ad!
Dat was de oplossing! Nu werkt de schaaf echt goed, ik kon het niet geloven!
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb een paar stanley schaven en heb ze netjes met de hand op wetsteen geslepen. Hiervoor het eenvoudige setje van stanley met hulpstuk gebruikt. Natuurlijk kan dit niet tippen aan een Tormek met schaafbeitel-hulpstuk maar dat is qua aankoopprijs vooe de meesten van ons niet direct weggelegd. Voor de eindafwerking zijn de schraapstalen van Lie Nielsen erg fijn en de prijs daarvan valt mij mee.
Nu zag ik pas de schaven van Rali ( ondertussen onderdeel van Lamello?). Zwitsers vakwerk! mij lijken de verwisselbare messen voor de hobbyist of beginnende houtbewerker ideaal. Op het filmpje op Youtube zie je prachtige krullen en lijkt de afstelling erg eenvoudig. Heeft iemand ervaring met deze schaven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Rocky, de keerbeitel kan heel nuttig zijn, maar kan ook voor problemen zorgen, zoals je al gemerkt hebt. Wat veel voorkomt is dat de keerbeitel niet mooi vlak aansluit op de gewone beitel. Als je de twee lichtjes op elkaar klemt met je vingers, het geheel tegen het licht houdt en dan in de spleet er tussen gluurt, dan mag je geen licht zien schijnen tussen de twee. De minste of geringste opening hier zorgt er voor dat er krullen klem blijven zitten en dus voor verstopping gaan zorgen.

Detopo, je hebt zeker geen Tormek nodig! Die Stanley steen is wel een beetje grof. Je kan de snede nog verder polijsten, bijv. met een leren strop, of bijv met wat autosol polijstpasta op een plankje MDF. Als je nog eens geld uitgeeft raad ik een slijpmachientje aan, gewoon eentje met een 150mm slijpwiel. Dit zal je veel tijd besparen als er eens wat meer staal weggehaald moet worden. Koop er dan ook een ritssteen bij of zo'n diamand afritser, hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Een hele grove steen, grit 46 of zo, slijpt koeler.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi Seek,

Ik heb nog een klein vraagje.
Momenteel probeer ik ook mijn houten schaaf te tunen. Ik heb deze op de rommelmarkt gekocht.
Bij deze oudere modellen zit een wig, maar geen keerbeitel. Deze schaaf krijg ik niet afgeregeld.
Deze hakkelt in het hout. Ligt het misschien aan de snijhoek van de beitel?
Deze voelt vrij scherp aan, maar vlijmscherp is ie niet denk ik.
Ik heb zelf geen tormek. Dus ik vind het heel moeilijk om een bepaalde hoek op de snijbeitel te krijgen.

Groetjes
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Scherp is altijd belangrijk bij een schaaf. Je hebt geen dure Tormek nodig. Een werkbank slijpmachientje uit de bouwmarkt is prima.

Twee andere punten om op te letten. Ligt de beitel goed vlak op het bed? Vooral onderaan moet hij goed aanliggen. En hoe is de passing van de wig? Ook hier is de passing onderin bij de punten van de wig het meest kritisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.