meest essentiële gereedschappen voor beginner

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
Ik ben eigenlijk pas net begonnen met houtbewerking en vroeg me eigenlijk af wat nou de meest essentiële gereedschappen cq machines zijn. Wat ik op dit moment vergaard heb zijn:

Zaagtafel,
Mobiele afzuiging,
Elektrische figuurzaag,
Bovenfrees
En ben op dit moment bezig met het maken van een freestafel. En dat valt me niks tegen voor iemand die nog nooit zoiets gemaakt heeft.

Wat mis ik nog en heeft iemand nog wat liggen cq staan wat ik over kan nemen?
Bedankt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Klinkt veelbelovend, zo ben ik ook begonnen, met het idee dat de moderne houtbewerker elektrische machines gebruikt. Maar na een tijdje bleek dat je niet ontkomt aan een hamer, beitels, zagen en als toef op de taart schaven. Als je je daar een beetje in bekwaamd haal je een precisie en afwerking, die je met elektrisch gereedschap niet gauw evenaard. Kijk maar eens op ons forum bij Caspar Labarre, of deze post over Paul Sellers.

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ook al werk je vooral machinaal, toch denk ik ook, net zoals Jaap al aangaf, dat je niet zonder beitels en een blokschaafje kan. Ook een goede (echt haakse) winkelhaak mag niet ontbreken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ook belangrijk is welke richting wil je op? Houtdraaien of inlegwerk hier heb je als beginner bijna geen overeenkomende gereedschappen. Er zijn hier al vele draadjes geopend over beginners gereedschap. Gebruik de zoekfunctie.
 

GCO

Actieve deelnemer
5 aug 2013
51
0
De zoekfunctie heb ik gebruikt en aks ik die blijf gebruiken dan zit ik meer op het forum dan dat ik met houtbewerking bezig ben. Een accuboormachine en een boormachine heb ik natuurlijk. Evenals een blokschaafje, blokhaak, handcirkelzaag, schuurmachine. Bijna alle machines zijn of van bosch, metabo of electra backum maar alleen de schuurmachine is van kinzo. Ik dacht, dat ding hoeft alleen maar te schuren maar zit er nou echt veel verschil in een goedkope schuurmachine of een van bijvoorbeeld festool? De richting waarop ik wil weet ik eigenlijk nog niet. Ik vind het vooralsnog gewoon leuk om praktische dingen te maken. Ik ben nu dan met de freestafel bezig. Alleen ligt dat even stil omdat ik moet wachten op het inlegplaatje. In de tussentijd ben ik nu bezig met een linnenrek.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Juist kwa schuurmachines maakt festool (of andere goede merken) het verschil met goedkope merken, stofafzuiging die werkt, en trilt minder in de hand (zit volgens mij een contragewicht in). Voor de rest merk je zelf wat je mist. Ik raad aan 2de hands te kopen, zo kom je er achter wat je vaak en minder vaak gebruikt. Een afkortzaag gebruik ik nu een stuk minder vaak, zaag net zo lief met een handzaag, minder herrie, minder stof, en goede oefening. Ik raad je ook aan eens te kijken bij www.woodgears.ca daar kan je ook wat ideeen opdoen, en op http://www.woodgears.ca/beginner/index.html zijn mening wat je nodig hebt als beginner.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een goede schuurmachine maakt een wereld van verschil. In combinatie met het juiste schuurpapier schuurt een goede schuurmachine veel sneller bovendien kun je een goede schuurmachine lang in je handenhouden. Veel goedkope schuurmachines trillen zo dat je na korte tijd geen gevoel in je hand of arm hebt. Goede machines zijn volgens mij festool rupes diverse Bosch blauw en de metabo met metalen kast. Fein heeft ook een paar goede machines. Er zijn nog wel enkele merken die ook goede machines leveren maar bovenstaande zijn goed verkrijgbaar. Zelf heb ik vier festo schuurmachines waarvan er drie bijna 20 jaar oud zijn. Door de jaren heen heb ik veel machines vergeleken met elkaar en getest. Bijna altijd kwam festool als beste uit de bus. Alleen bij het kleine driehoek schuurmachine kwam Fein er beter uit. Ja festool kost serieus geld. Er zijn goede merken die goedkoper zijn. Ga kijken bij een winkel waar je de machines kunt vergelijken. Ikweet dat festool testcenters heeft bij dealers en bij enkele kan je ook diverse andere merken testen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben eigenlijk pas net begonnen met houtbewerking en vroeg me eigenlijk af wat nou de meest essentiële gereedschappen cq machines zijn.

Eenieder die begint met houtbewerking in welke vorm dan ook adviseer ik met klem om in ieder geval te beginnen met de aanschaf van een goede stofafzuiging. (deze heb je al op je lijst staan, maar ik wilde hem toch even apart benoemd hebben). Na een halfjaar klussen heb ik afgelopen week de stofzak van mijn CTL 26 vervangen. Dat ding (niet de kleinste...) zat letterlijk propvol. Je moet er toch niet bij nadenken dat al dat zaagsel (zagen, frezen etc.) en stof (schuren etc.) in elk hoekje van je werkplaats terecht komt !!! :rolleyes:

Voor het overige denk ik dat hetgeen je wilt gaan maken een erg bepalende factor is. Ga je bijv. veel met plaatmateriaal werken, dan is een invalzaag met goede liniaal een zéér bruikbaar stuk gereedschap. Maak je bijv. regelmatig elementen die in elkaar moeten worden gezet (kastjes, kinderbedjes etc. etc.) dan is een domino- of lamellenfreesmachine ook zeer aan te bevelen. En lijmklemmen: daarvan heb je zelden of nooit teveel. Voor het overige is je vraag hierboven al wel aardig goed beantwoord...

Tot slot deel ik de mening dat naast een set goed elektrisch gereedschap ook scherpe (!!!) beitels en schaven en dergelijke handgereedschappen niet mogen ontbreken in een werkplaats. Maar - zoals gezegd - veel staat of valt met het type werk wat je met hout wilt gaan doen.

Rest mij je welkom te heten op het forum en je een gouden tip mee te geven: spendeer - zeker deze begin-periode - vooral veel uren aan het forum hier. Je zult verbaasd staan over de kennis en ervaring hier. De kennis die ik hier het afgelopen halfjaar heb opgedaan heeft me meer tijd opgeleverd dan dat ik er in gestopt heb.

Succes!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mijn advies is: wacht nog even met de aanschaf van al die essentiele spullen, begin gewoon gewoon lekker aan een leuke klus en koop ondertussen wat je nodig hebt wanneer je het nodig hebt. Een klus moeten onderbreken klinkt vervelend maar valt in de praktijk heel erg mee als dit betekent dat je een dag niet mag schaven en hakken omdat je naar de gereedschappenboer moet om handen vol geld aan leuke en nuttige spullen uit te geven. :)
(en dat geld is dan niet zo'n heel groot probleem als het zou zijn geweest als je het vooraf had uitgegeven aan een kast vol dure en weinig of nooit gebruikte spullen.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.