Toupie rechts laten draaien

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Op mijn Hammer is de mogelijkheid om de freesas rechts te laten draaien. De reden dat ik de as omgekeerd wil laten draaien, is dat ik maar een stuk van het profiel van het mes wil gebruiken. En dat stuk zit aan de bovenkant.
De aanvoer moet dan van links gebeuren, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Of is het gewoon niet verantwoord en te gevaarlijk?
 

tuoh

Oud hout
Nee, dat gaat gewoon werken. Het enige risico dat je gaat tegenkomen is de "onwennigheid" gewoon omdat je links invoeren niet alle dagen doet, er is dus geen automatisme. De bewerking vraagt dus iets meer de aandacht van de bediener. Freesmachines die standaard uitgerust zijn voor links of rechts draaien geven ook geen problemen bij het opspannen van de snijgereedschappen. De as is voorzien van een safe borging zodat de moer niet spontaan kan losdraaien tijdens de klus.

Maar als je enkel het bovenste deel van het profiel nodig hebt hoef je toch niet links aan te voeren. Gewoon de frees een stuk onder de tafel laten zakken is al voldoende. Tenzij de uitsparing in de tafel niet groot genoeg is om de frees in te laten zakken, maar dat zou mij verbazen, er zitten altijd nog wegneembare ringen in het blad ook. Een andere mogelijkheid is om tijdelijk het blad op te dikken als de frees niet diep genoeg kan. Zelf gebruik ik hier al jaren een stuk werkblad van 40mm dik voor, werkt perfect en glijd goed.

Zelf kies ik enkel voor linkse aanvoer als het anders echt niet lukt.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb me verkeerd eigenlijk verkeerd uitgedrukt. Ik kan het gewenste profiel enkel frezen als ik het mes omdraai. Langs onder frezen zou ook niet lukken omdat het werkstuk te hoog is.
Maar nu durf ik met een gerust hart beginnen. Inderdaad er op letten dat ik ook effectief links aanvoer. Een vergissing zou behoorlijk vervelende gevolgen kunnen hebben (in het beste geval sta ik met lege handen en ligt het werkstuk aan de andere kant van de werkplaats).
Bedankt voor het antwoord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.