houtworm in vers gezaagde eik

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
P1020674.jpgP1020676.jpg
Vandaag hef ik het dekzeil op dat over in het voorjaar gevelde eiken ligt.
En zie allemaal poeder van houtwormen, veronderstel ik.
Op het kopshout zie ik de gaatjes in de spinthoutzone.
Is dit erg schadelijk?
Had ik dit kunnen voorkomen? Ontschorsen? Direct verzagen of kantrechten?
Of moet ik me hier geen zorgen om maken?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik dacht dat houtworm vooral in droog hout voorkwam.
Maar, ik heb geen idee wat je kan doen.
In ieder geval niet bij je droge voorraad leggen.

Groeten, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Je moet je zeer zeker zorgen maken, dit is geen goed nieuws. Zo snel mogelijk ontschorsen, en het aangetast spint verwijderen, daarna herhaaldelijk behandelen met een fungicide.
De combinatie van warmte, vochtige lucht en afgesloten onder een zeil is een prima kweekbodem voor houtboorders.
Nat hout nooit volledig afdekken, de wind moet er ten allen tijde onder of door kunnen. Hout ook nooit op stam laten drogen maar altijd eerst zagen en dan pas drogen.

Mvg,

André
 
heb ook een lading essen hier liggen op stam met houtworm erin
hier zitten ze echter alleen in de schors en gaan ze duidelijk niet het kernhout binnen

heb ook eens met een reststukje ander hout geprobeerd en dit er een week naast gelegd
ook hier zijn ze niet in gekropen...

in jou geval zitten ze dus al wel in het spint en kernhout,zou er dus zeker iets aan doen
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Houtworm zit vaak in het spinthout van eikenhout, je moet wel direkt gaan behandelen en het gaan verzagen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Blijkbaar heeft de houtworm al flink toegeslagen. Verdomme toch, stom van mij.
Ik dacht dat een geotextieldoek nog ademend genoeg zou zijn, maar neen dus.
Dat is dus een kostbare vergisising.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Een dekzeil ademend genoeg, eikenhout kan na zagen gerust een jaartje nat in regen en wind liggen vooraleer onder een afdak te leggen om verder te drogen aan de wind.
Je schors zal hierdoor afvallen en het looizuur zal deels uitwateren.

Al doende leert men natuurlijk, heb je de stammen al laten zagen nu?

Groeten

Bert
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik heb mijn eigen zaagmachine gebouwd gedurende de zomer en nu laat mijn Stilh me toch in de steek zekers.
P1020653.jpg
Geen ontsteking meer. Morgen gaat ie voor een controle en van zodra hij terug is begin ik alles te zagen.
Vandaag heb ik de stammen ontschorst en dikke gele maden, 4a5mm dik en een 3a4cm lang zaten in de schors.
En verder zie ik overal gaatjes, waar er vraat te zien was, is het hout zwart geworden.
Nu, als ik de planken zaag is het hout nat en kan ik toch geen bestrijdingsmiddel toepassen, zou ik denken.
Ik ben nu verplicht om de planken niet te dik te zagen, zodat ze sneller drogen om de insecticide dieper te laten in te trekken.
Of wat denken jullie ervan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.