combinatiebank

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Ik ben in het bezit van een zaagmachine TK HS 315E, Van dikte schaafbank incl pennenbank HC 260, en een tafelfreesmachine TF 100 incl pennenbankaanvoerslede alle elektra beckum ( groene uitvoering ). Tevens een zaagtafel CS 70 van Festool. Ik zit er over te denken om dit om te ruilen ( behalve Festool zaagtafel ) voor een combinatiemachine waar ik dit allemaal op kan doen, ivm chronisch plaatsgebrek. Ik kwam op Mrktplaats al een elektra beckum , Metabo machine tegen maar die vindt ik op het eerste oog wat tegenvallen.
Heeft misschien iemand zoiets en hoe zijn de ervaringen. Nogmaals machine's hoeven niet persé weg zijn allemaal in perfecte staat, maar ik ben benieuwd naar andere ervaringen met een combimachine.

Gr Harry
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
het nadeel van een combi is vnl te vinden bij de momenten dat je de verschillende functies door elkaar nodig hebt.. je moet dan steeds liggen ombouwen en dat kost dan uiteraard weer tijd.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
dat is inderdaad één van de meest gehoorde argumenten Sam.

Als je items produceert waar veel verschillende bewerkingen bij komen kijken dan is het een nadeel, maak je echter van die items meerdere exemplaren dan wordt het weer een ander verhaal.

Tevens moet je wel de ruimte hebben om zo'n ding fijn op te stellen, losse apparaten zijn een stuk mobieler. Dus zorg dat je goed langs alle kanten van zo'n bakbeest heen kan in je workshop, je zet 'm niet zo maar ff aan de kant.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Harry ik zat met het zelfde probleem namelijk plaats gebrek, komt vaker voor bij houtbewerkers.In eerste instantie had ik ook alle maal losse machines vlak-van dikte bank en tafelzaag machine allemaal mobiel gemaakt. Maar door plaats gebrek bleef ik steeds met de machines schuiven.Toen ik een tafelfrees wilde aan schaffen en dus nog meer ruimte tekort kwam heb ik besloten om alles in te ruilen en over te stappen naar een combi machine. Nu heb ik op minder vloer oppervlakte een zaag-frees vlak-van dikte en een lang gat boor machine.Ik heb de machine mobiel gemaakt zo dat hij gemakkelijk te verplaatsen is ondanks het gewicht van 700 kg. Een bij komen voordeel was ook dat ik nu een machine heb met een groter capaciteit stabieler is en meer vermogen. Inderdaad zoals al door andere forum leden is gezegd is kost het verwisselen van bewerkingen meer tijd t o v losse machines. Maar ik persoonlijk vindt dit niet zo probleem omdat ik houtbewerking hobby matig uit voer en als je als van tevoren een goede planning maakt voor elke bewerking valt dit mee. Ik ben er zelf reuzen tevreden mee.

groetjes Marc.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Welke ervaringen hebben we hier op t forum met combi machines? Ik ben voornamelijk benieuwd naar de verschillende merken.

< Ook in de markt....
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo

Ik kom nog even terug op bovenstaande vraag. Om de keuze te kunnen maken vraag ik nogmaals om ervaringen van mensen met een semi professionele combinatiebank. Er komen zoveel merken voorbij en iedereen heeft wel iets met een bepaald merk. Kity ken ik helemaal niet Elektra Beckum wel en zo zijn er nog veel meer merken. Hij moet makkelijk instelbaar zijn en in gebruik, goede zaag en van dikte kwaliteiten hebben want dat gebruik ik het meest, en 220V, en verplaatsbaar. De Kity ziet er wel indrukwekkend uit zowel de 2000 als 2600. Misschien zijn er mensen die ervaringen hebben met andere merken.

Gr Harry
 
A

Athanor

Guest
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Kity machines, maar het volgen van het forum heeft mij de indruk gegeven dat je met dat merk goed uit bent. De Electra beckum hoor ik wisselende geluiden over. Verder weet ik dat van de MiniMax lijn er ook een instapmodel bestaat die aan jouw specificaties voldoet. Ook een oude Robland met 26 cm schaafbreedte zou wel een goed alternatief voor je kunnen zijn. Anders zou je ook eens op een duits of engels forum kunnen gaan speuren naar ervaringen met genoemde merken.

Fons
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb zelf ook weinig ruimte, maar ik heb niet voor een combinatiemachine gekozen omdat ze een beetje lomp zijn, groot en meestal zwaar. De scheppach hm2 vond ik nog wel een optie, omdat alle delen er op en af te halen zijn, alleen vond ik 14cm voor de vandiktebank te weinig. Ik probeer nu alles verrijdbaar te hebben, zodat alles aan de kant kan, een vaste opstelling is in mijn geval niet haalbaar denk ik. Misschien is voor jou de hm2 een optie, daar is ook een langgatboor en freesmodule voor te krijgen (en nog meer). De zaagmodule zou ik dan niet doen, dan ben je denk ik te vaak bezig met ombouwen, en de CS70 is neem ik aan veel preciezer. Ik vraag me trouwens af waarom je naast de CS70 ook nog een TK HS 315E hebt. Eigenlijk wil ik precies dezelfde set als jij nu hebt :)
 

harry

Nieuw lid
30 mrt 2012
20
0
Hallo Maarten

De TK HS 315E heb ik al heel lang heb ik al heel veel mee gezagen, ben er altijd ook tevreden over geweest behalve de hoogteverstelling van het zaagblad is een crime. Verder voor zwaar werk een goede machine. De CS 70 van Festo liep ik tegenaan is makkelijker om mee te nemen en nauwkeuriger. Wat bedoel je ik wil precies dezelfde set als jij nu hebt.
Ik wacht nog op meer reactie´s.

Gr Harry
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Nou, ik heb iets van 4.5m bij 3.5 meter, en heb sinds kort een hc 260 staan, en wilde als zaagtafel ook een cs70 hebben. Ook omdat er veel in huis gedaan moet worden, en hij makkelijk te verplaatsen is. Ik doe het nu met een bosch pts 10, en hoewel die voldoet is het niet echt een precisiezaag. Maar om 4+ meter lange balken te schulpen moet ik de zaagtafel echt buiten kunnen zetten.
Daarnaast zat ik ook te kijken naar een tf 100, en dat is precies wat jij hebt staan :). Maar de hc 260 neemt meer ruimte in dan ik dacht, en met een tf 100 erbij wordt het wel erg krap denk ik. Daarnaast heb ik nog een lintzaag (inca 260) en een kolomboor op een werkblad staan, en een afkortzaag kgs 216m die altijd in de weg staat. Het voordeel van de hc 260 is dat ik die nu redelijk in de hoek kan zetten en de zaagtafel overal kan neerzetten. Met een combinatiemachine zal ik dat niet zo snel doen denk ik. Daarbij het nadeel van elke keer ombouwen. Ik vraag me af of je eigenlijk niet de ideale set al hebt, en misschien beter gebruik kan maken van je ruimte, misschien door dingen verrijdbaar te maken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Tja: wat is slim, heb zelf hier alles op wielen staan, en dat is toch wel een werkbare oplossing voor een prutsert als ik :)
Zit nog wel te dubben wak met de kolomboor ga doen, bij niet gebruiken in een loos hoekje schuiven, en naar behoefte op de werktafel zetten, of toch ook een eigenste plekje op een verplaatsbaar ladenkassie geven :)
Ben er nog niet helemaal uit.
Nu ga ik eerst weer verder met het maken van een ladenset voor onder de draaibank, tada :)

Succes met de keuzes!!

Wupsie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.