Zelf duvelplaat maken

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik zou graag een duvel plaat hebben, maar ik vind 50€ nogal veel voor een plaat met gaten in die de oceaan is overgevaren.
Ik dacht er dus een zelf te maken.

Heeft iemand daar ervaring mee, of hebben de eigenaars van een duvelplaat tips.
Ik het er eigenlijk nog nooit een vast gehad, dus had ik al enkele vragen:
-zijn de gaten gewoon recht of zijn ze uitgefreesd?
-hoeveel millimeter staal zou ik moeten nemen?
-zou het nuttig zijn in stappen van een halve mm te werken zodat het hout er eenvoudiger doorgaat of zouden deze kleinere stappen juist nadelig zijn?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heb 'm niet zelf gemaakt (over laten varen ;-) maar: de gaten zijn het eerste stukje recht en lopen dan iets uit, een millimeter of 5 mag je wel hebben omdat het ding flink op z'n lazer krijgt en stappen van 2mm is groot genoeg als stap.

Als ik 'm zelf zou maken zou ik gereedschapsstaal nemen, van 1 kant doorboren en dan van de andere kant af iets ruimen. Dan harden en deels ontlaten. Dat harden kan nog wel eens een uitdaging worden als je een wat grotere deuvelplaat maakt, je moet de hele plaat goed op temperatuur krijgen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Op school boorden wij gewoon een gat in een plat stuk ijzer, en lieten de braam er gewoon aan staan.
Er gingen heel wat metertjes deuvel door vooraleer we weer eens een nieuw gaatje moesten boren.

Harden zou ik zeker niet doen, het geval krijgt nogal klappen te verduren ;-)

Heb het thuis ook al gedaan, maar voor deuvels van 8 mm dikte heb ik me een malletje gemaakt op de bovenfrees.
Werkt als een tierelier!

Groeten,
Steven
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gewoon een stukje plaatstaal nemen van 4 a 5 mm dik, dan met hssboor gaten boren bv van 4 tot 12 mm. elke keer met een mm oplopend.
Een kant van de plaat vlakken met bandschuur of schuurplaat en deze zijde boven houden en je kunt rondhout slaan lengte ongeveer 20 a 25 cm ruimen van de onderkant is niet echt nodig als je een houten hamer met licht concave kop gebruikt wel eventjes de latjes vierkant maken voor 6 mm rondhout zagen op 7 bij 7 mm even afschuinen en beginnen bij 8mm dan 7 en uiteinfelijk 6 (je mag best twee keer door de zes.
Ik doe het al jaren zo en het bevalt prima het plaatje wat ik 25 jaar geleden heb gemaakt is nog steeds in gebruik (5cm bij 15cm bij 6mm dik) heb de maten bij de gaten er in geslagen met slagcijfers.

Gr.
Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De lengte zal afhangen van de sterkte van het hout. Tenslotte moet de de pen door het gat slaan, dus als de nerf halverwege schuin weg loopt zal de pen daar breken.
Maar je zou voor lange pennen ook een holle buis kunnen gebruiken om de eerste centimeters er doorheen te slaan. Eerst met de buis er omheen slaan en dan de rest zonder de buis.

Groeten, Raymond
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Bedankt voor de tips, ook het filmpje is erg instructief.

Ik ga beginnen met een niet gehard plaatje en ik zie wel waar ik kom.
Ik ben er nog over ah denken om van onderuit met een halve mm grotere maat het gat wat uit te boren zoals bij de LN modellen.

(beeldmateriaal van Steven zou ook leuk zijn)
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Tijdens een cursus die ik gedaan heb bij beqwaam werd er een handig middel gebruikt, om met behulp van een boormachine rond hout te maken, misschien een intressant hulpstuk voor Sam. als 12,7 mm groot genoeg is voor een as
prijs valt ook heel erg mee rond de 18 euro. hebben hem in drie maten, en is makkelijk te slijpen, werkt ook voor hardhout

http://www.feinewerkzeuge.de/duebelherstellung.htm

mocht je meer geld willen uitgeven, onderaan die pagina
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zoek in google op: Metric dowel plate, kosten zo rond de 10 - 17 euro.
Snap niet altijd waarom sommige simpel te maken dingen zo duur moeten zijn.
Of zelf zoiets namaken.


metric dowel plate.JPG
 
Laatst bewerkt:

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
En als je minder geld wilt uitgeven maak je zelf een deuvelsnijder :)
ik heb deze methode ook gebruik om een meranti deuvel te maken, beetje de juiste hoek vinden en na ongeveer 30cm verbrande en/of gerafelde meranti had ik de smaak te pakken. Door wat te spelen met de beitel en de hoek waaronder je de deuvel houdt kan je elke maat krijgen die je wilt. Eventueel nog even de deuvel in de boormachine houden en iets kleiner in diameter schuren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb ook gewoon een plaatje staal genomen en daar wat gaten in geboord. Die plaat van Zweihaak heeft alleen maar gaten met de uiteindelijke maat. Als je begint met zelf gezaagd of gekloven hout, dan is dat niet genoeg in mijn ervaring. Je moet langzaam aan naar de gewenste maat toe werken. Ik heb gaten aflopend met 0,5mm geboord. Het is trouwens best lastig om rechte deuvels van enige lengte te maken. Je moet het hout echt sturen, er zit zo een kronkel in.

Ik zat even te zoeken naar die Lie Nielsen plaat voor 60 euro. Die heeft ook gaten met dezelfde spaties! Da's een duur plaatje staal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.