fruitschaal

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
hier een fruitschaal gemaakt van een hardhouten tuinpaal,
wat voor hout het is weet ik niet ik denk azobe maar het stinkt wel als je het draait.

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Prachtig ding!! Doe eens wat afmetingen?
Zitten er witte of gele streepjes in het hout?
Proefje: als je azobé in water legt zinkt het (bijna).
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Berend, dat is een hele mooie fruitschaal. Keurig gelijmd, moest goed kijken om de naden te zien.
Dacht even aan bankirai, dat stinkt ook erg, maar volgens mij is dat donkerder van kleur.
Zou toch wel afzelia kunnen zijn.
Mooi werk.!!
Ad
 

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
ik heb geen idee wat voor hout het is gekocht bij de bouwmarkt het ruikt naar kattepis

de afmetingen zijn 35 cm rond 8a9cm hoog
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Azobé is het met zekerheid niet. Ik denk eerder aan ipé.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is Angelim Vermelho, ik heb een keer geschaafde vlonderplanke gebruikt, zag er precies hetzelfde uit, en stond ook erg. Een zeer indringende scherpe geur. Na verloop van tijd raakt het die mooie lichte kleur kwijt en wordt het donkerder en wat meer egaler.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Ooit een tuinbank uit Angelim Pedra gemaakt. Stonk ook al zo erg. Gelukkig nu niet meer. :)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een kopshoutsnede maken en een houtdeterminatietabel gebruiken. Dan weet je het zeker.
 

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
dank voor alle reaktie

waar vind ik z,on determinatie tabel?


vr gr berend
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
http://www.hcto.be

Waar je ze in nederland kan vinden weet ik niet...
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
jokke zei:
http://www.hcto.be
Waar je ze in nederland kan vinden weet ik niet...
Wat bedoel je? Een boekje waarmee je aan de hand van kopshoutfoto's houtsoorten kunt herkennen?
Als je dat bedoelt, "Hout Herkennen", Kluwer Technische Boeken, ISBN 90 201 2445 5, publikatie van de Stichting Centrum Hout Naarden.
Maak eens een foto van kopshout, sterk vergroot (eventueel fotografen door een loep).
Kan ik eens kijken.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Tjeerd zei:
jokke zei:
http://www.hcto.be
Waar je ze in nederland kan vinden weet ik niet...
Wat bedoel je? Een boekje waarmee je aan de hand van kopshoutfoto's houtsoorten kunt herkennen?

Dit is niet echt wat ik bedoel. Aan de hand van deze foto's kan je inderdaad gaan vergelijken.
Een determinatietabel is eigenlijk een een reeks vragen waarbij je uit enkele antwoorden kan kiezen. Aan de hand van die antwoorden wordt je naar een volgende vraag verwezen. Uiteindelijk kom je dan uit bij een houtsoort. Nadien kan je ter controle gaan vergelijken met een foto. Om deze tabel te kunnen gebruiken moet je wel een beetje op de hoogte zijn van begrippen uit de houtanatomie.

Wie graag bezig is met houtanatomie of houtdeterminatie moet maar eens naar onderstaande link gaan. Het museum voor midden-afrika beschikt over de vierde grootste houtcollectie te wereld en wil deze collectie via die site digitaliseren en online plaatsen.
Je vindt er zowel macroscopische als microscopische foto's van hout, alle mogelijke handelsnamen (soms tientallen voor 1 houtsoort), foto's van de bomen en hun vruchten, enz..
Soms linken ze ook door naar andere sites omdat ze de foto (nog) niet digitaal hebben.

http://www.metafro.be/xylarium
 

Guys

Nieuw lid
18 okt 2009
1
0
Helaba,
Ik denk dat het cupiuba is , ik heb er ook al wat in gemaakt en voor buiten is dit wel te doen maar binnen is de stank niet te harden.
Het is een houtsoort die gebruikt word voor sluisdeuren, rotten zal uw fruitschaal zeker niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.