Draadsnijset bij Axminster: prettige verrassing

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik kreeg net mijn bestelling voor een 1 1/2" draadsnijset binnen van Axminster. Ze zijn op veel plekken te krijgen (Dick, Baptist etc) en volgens mij komen ze allemaal uit dezelfde fabriek in Taiwan. Maarrrr... er zijn van de binnendraadsnijders twee versies: eentje om de draad te starten en eentje voor als je de draad in een blind gat wilt tappen. De eerste begint met een stuk zonder draad zodat je goed loodrecht kunt starten, bij de tweede loopt de snijdraad over de hele lengte van de snijder zodat je de draad tot op de bodem kunt laten doorlopen.

Nu krijg je bij de meeste winkels bij de grotere-matensets alleen de startersnijder en kun je dus geen blinde schroefdraad tappen. Bij Axminster blijk je dus ook bij de 1 1/2 inch de starter én de blinde draadsnijder te krijgen terwijl de prijs vergelijkbaar is met de 'halve' set van de andere winkels. Dus mocht je toevallig geen schroefdraadfreesinstallatie op een draaibank hebben en toch een flinke schroef nodig hebben...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Handtappen bps (gasdraad) zaten bij mij altijd in een tweedelige set een starter en een om de gangen op volle diepte te snijden. Voor het tappen van blinde gaten verkochten wij een speciaal model machinetap. Deze begint meteen met snijden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ken die gasdraadsnijders alleen voor buitendraad, van 30-35 jaar terug. Volgens mij sneed ik daar gewoon in een gang de draad mee. Maar 't is wel erg lang geleden en ik was nog jong. Met Pa mee op karwei :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ja dat is buitendraad. Standaard metrische handtap is driedelig.afwijkende schroefdraad vaak 2 delig. Kijk op de site van dormer of van ommen voor meer info.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.