Welk hout voor fleshamer?

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Forumgenoten,
Gisteren tijdens de opleidingsdag op het HMC heb ik mee kunnen kijken bij het houtdraaien.
Nu wil ik zelf een fleshamer gaan maken. De eerste keer van een eenvoudige houtsoort om te oefenen en daarna een keer met een mooie houtsoort voor de echt.
Vraag: Welke houtsoort, die nog enigszins te betalen is, leent zich voor de functie van fleshamer? En waar moet je op letten tav het hout (ik hoorde dat je naar het soortelijk gewicht moet kijken (>1000 kg/M3) en naar de homogeniteit (maar daar weet ik geen waarden van en ik weet niet hoe ik dat moet beoordelen).

Ik begreep dat pokhout een mogelijkheid is maar dat is bij de Amsterdamse Fijnhouthandel te duur. Er zijn vast mooie, goedkopere alternatieven.

Vraag: Is het mogelijk om 2 of 3 houtsoorten te nemen en die op elkaar te lijmen zodat je een kleurige hamer krijgt? En zo ja, welke houtsoorten lenen zich daarvoor? (Op dit moment maak ik voor mijn opdracht "houtenhamerkop" een hamerkop van steenbeuken en bubinga. Dus ik weet dat het kan maar er zijn vast nog meer houtsoorten die zich hiervoor lenen)

Heeft iemand tips en truuks?

grtn Bart
 

tuoh

Oud hout
Alle harde homogene houtsoorten zijn geschikt, maar Haagbeuk (=Steenbeuk) en Azobé zijn toppers voor het maken van fleshamers, verder worden ook Beuk en Buxus of Palmhout veel gebruikt.

Zelf heb ik een paar hamers gemaakt uit Robinia en Afzelia, niet omdat deze houtsoorten zo goed zijn, maar deze houtsoorten had ik liggen in grote maten. Niettegenstaande het soortelijk gewicht van Robinia lichter is voldoet deze houten hamer echter prima.

Het soortelijk gewicht is een belangrijk criterium, alles boven de 750kg/m3 is geschikt, hoe warriger het hout hoe sterker de hamerkop.

Ook samengelijmde koppen zijn geschikt, de sterkte hangt hier mee af van de lijmverbinding.

Ik heb ook een paar fleshamers gedraaid met een PVC slagvlak, er staan foto's op het forum, deze hamers voldoen prima met als grote voordeel dat het slagvlak niet word beschadigd.

Sommige bodgers gebruikten vroeger wel een stuk Beukentak met een kromming erin als hamer, deze gingen ook verschillende jaren mee.

Conclusie, probeer gewoon met verschillende houtsoorten, dan wijst één en ander zich zelf uit, het is nog een mooie oefening ook, je kan er enkele maken van verschillende afmeting en gewicht.


Mvg,

André
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi André,
Dank voor je reactie, ik kan hier weer mee verder.
tzt laat ik de resultaten wel eens zien.
grtn Bart
 
Echt fleshamers zijn ze niet. Maar ik gebruik ze als beeldhouwhamers, hak (met de grootste) fors, en de hamer is onverwoestbaar. Gehakt/-raspt/-schuurd van een wortelstuk van een (laagstam) appelboom. Lekker warrig hout. Zelfs enigszins scheef ligt 't makkelijk in de hand. Ik heb noit met een andere hamer gewerkt, maar ook geen enkele behoefte.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.