zwaar II - nu rond

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nu het rond is, past het beter in deze rubriek:

zwaar2_1.jpg
zwaar2_2.jpg

gedraaid

zwaar2_3.jpg
en buiten geschuurd tot 320

wat betreft het toerental: ik moet dat altijd even omrekenen, de lage toerenstand is ontworpen op 270 toeren bij 50 Hz, en ik begin zo op 20 Hz, dus dat is dan 108 toeren. Ik heb een potentiometer aan de frequentieregelaar die 10 slagen nodig heeft om van 0% naar 100% te komen, dus ik kan de snelheid heel fijn regelen (en je kunt ook niet je draaibank lanceren door er per ongeluk een tik tegen aan te geven). Toen de onbalans er uit was, zat ik al vrij snel op de 100%, dus dat is 87 Hz en 470 toeren. Aan de buitenkant is dat al best snel voor een 70 cm schaal :)

87 Hz is een bewust gekozen topsnelheid, dat is namelijk wortel 3 maal 50. Je kunt dan een driefasen elektromotor in driehoek aansluiten en met vol koppel tot 87 Hz benutten. Hij levert dan ook 1.73 (wortel 3) x het nominaal vermogen. Een wat warrig Nederlands verhaal daarover hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/100211. Leveranciers van frequentieregelaars hebben over het algemeen veel meer informatie, maar dan wel in het Duits of Engels.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ga dat gat gewoon accepteren. Het lijkt de rest van een ingewaterde wond of afgebroken tak, dus stel dat ik de half-rotte zijkanten helemaal schoon krab en het vul met iets, dan past het minder bij de schaal dan nu.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Jurriaan draai jij deze grote schalen in een keer of draai je eerst voor en na enige maanden verder? E.e.a. i.v.m vervormingen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat hangt er van af. Het kan allebei. maar deze ga ik vandaag nog afmaken, het vervormen zien we daarna wel - het hout is zo wild en voelt al halfdroog dat dat wel mee gaat vallen lijkt me. Als ik hem had laten drogen had ik de buitenkant niet alvast geschuurd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Helaas, tijdens het bewerken bleek dat 2 barsten die aan de buitenkant niet ver door leken te lopen en elkaar niet raakten aan de binnenkant juist wel ver doorliepen en ook elkaar raakten,
zodat tijdens het draaien plotseling de al gedraaide rand zo'n 3 mm versprong. Nou hou ik best van een stukje spannend draaien, maar een halve 70 cm schaal die door de werkplaats vliegt, waarna de overgebleven helft de draaibank lanceert door de onbalans lijkt me niet zo'n fijn idee.

Pogingen om de helften aan elkaar te maken met grote zwaluwstaartverbindingen, of dikke deuvels, het kan wel, maar of het echt mooi wordt? ik moet er nog even over denken.

Ik ga maar eens een nachtje slapen over de vraag of het brandhout of een project wordt.

zwaar3_1.jpg
De grand canyon aan de binnenzijde

zwaar3_2.jpg
De bewijzen van beweging in de schaal aan de rand. Het verspringt zo'n 3 mm.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is het een optie om de scheur(en) te vullen (dicht te gieten) met epoxy en als die uitgehard is gaan draaien ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Balen man!!!!:mad: maar nog niet de kachel in. soms is de oplossing een mooi toevoeging. verdoezelen is ook een kunst.

gr Mark
Zeker aan de rechterkant is de scheur gevuld met schors. Om die epoxy echt grip te laten hebben, moet alle schors er uit, want schors kun je niet belasten, dus als er nog schors tussenzit, zit het niet vast. Ik kan me niet voorstellen hoe ik de schors er allemaal uit haal zonder de rest van de schaal te beschadigen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kan je niet met een stuk lintzaag het een en ander handmatig er tussen uit zagen en vrotten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.