maken van een pantorouter

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Zoals zovelen op dit forum ben ook ik een fan van de pantorouter van Mathias Wandel en zeg ik al sinds ik het toestelletje voor het eerst heb gezien dat ik dit ook eens zou moeten maken.
Het lijk me echt handig om snel houtverbindingen te maken....

Wegens een operatie kan ik de komende maanden niet werken, sporten, dingen van meer dan 5kg opheffen, repetitief werk doen, ...... om het kort te zeggen niks doen buiten een beetje klooien.
En dus had ik gedacht om in deze tijd de pantorouter te maken voor zover dit lukt. er zijn geen zware onderdelen hieraan en tijd heb ik genoeg dus....

Om te starten heb ik een freesmachine nodig, ik ben reeds in het bezit van een bosch kantenfrees die hiervoor zou geschikt zijn (er wordt zelfs met dit toestel een houder gemaakt door Mathias)
Ik had deze zo'n 2 jaar geleden aangeschaft met de bedoeling een pantorouter te maken, maar door deze 2 jaar te gebruiken bij het meubelmaken wil ik deze niet meer kwijt. Dit is echt een handig toestelletje! en steeds de freesmachine in en uit het toestel halen zie ik ook niet zitten.
Uiteindelijk een kress freesmachine gekocht, is goedkoper en is voorzien om ingebouwd te worden.
pic1.jpg

De houder waarin deze moet komen aangepast voor het montagevlak, hoe moeilijk kan het zijn :rolleyes:. en bouwen maar.
pic2.jpgpic3.jpg

Allereerst moet ik zeggen dat de standaard kwaliteit van multiplex echt te wensen over laat. heel veel holtes waardoor het materiaal verzwakt. (is goed te zien in onderstaande foto)
van de 18mm multiplex weet ik wel niet van waar deze komt, had deze nog staan.
mijn 12 en 8 mm mp is veel beter, quasi geen holtes, van deze weet ik wel vanwaar hij komt (en zal blijven komen :))
pic4.jpg
De houder is zo gemaakt dat het cilindrisch gedeelte juist past in de boring en dat dit met 1 schroef kan vastgezet worden. maar theorie en praktijk ....
Eens de houder samen zit is het onmogelijk de frees nog te monteren, deze moet er recht ingeschoven worden maar de achterste plaat werkt dit tegen.
Ook zit de aan/af knop net op die positie waar de frees gemonteerd wordt.
pic5.jpg
uiteindelijk toch gelukt met enkele wijzigingen.
Het mechanisme voor de frees zit nu samen, wat mij opvalt is dat dit behoorlijk goed beweegt en dat er geen voelbare speling op de beweging zit :).
Dit is de huidige stand van zaken, hopelijk kan ik binnenkort een vervolg posten.
pic6.jpgpic7.jpgpic8.jpgpic9.jpgpic10.jpg

Groeten,

Vincent
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
enkele stappen verder in het maken van de pantorouter:

De hendel om de frees naar voor en achter te brengen
pic11.jpg

Het onderstel van de werktafel
pic12.jpg

De brug waar de basismallen op gemonteerd worden
pic13.jpg

de basisplaat waarop het geheel gemonteerd wordt.
Het is wel even uitzoeken hoe de geleiders best gemonteerd worden.
De geleiders zoals voorgesteld door Mathias wandel vond ik hier niet, dus heb ik maar goedkope geleiders gebruikt die ik wel vond.
In het totaal heb ik vier geleiders gebruikt zodat het freesmechanisme altijd tussen de vier steunpunten staat en er zo geen schommelende speling is.
pic14.jpgpic15.jpgpic16.jpg
 
Laatst bewerkt:

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dank je renault, ik ben er tot nu toe ook best tevreden over.

De verbindingen zijn met de hand gemaakt, maar deze van de brug heb ik uiteindelijk nog eens machinaal doorlopen, zo pasten ze uiteindelijk en sloten ze mooi aan. Deze voor de hendel is maar 1 tand dus deze was wel te doen en deze voor het onderstel ..., laat ons zeggen dat er met reden geen detailfoto van die zijde genomen is.
Mijn kunnen om manueel houtverbindingen te maken is namelijk nogal beperkt, maar ik heb het in elk geval geprobeert.

Groeten,
vincent
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
de pantorouter is ondertussen al wat gegroeid, hij zit samen en kan reeds gebruikt worden.
Ik moet alleen nog gepaste veren vinden om het gewicht van de machine op te nemen.
een template gemaakt om tand en groef te maken en uitproberen....

uiteindelijk ben ik heel tevreden met de werking van het toestelletje, je kan heel snel en zuiver een tand en groef frezen. Zie het resultaat hieronder.

pic_17.jpgpic_18.jpg
pic_19.jpgpic_22.jpg
pic_21.jpgpic_20.jpg

mvg,

Vincent
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Leuk dat het werkt! Ik had hem ook al eens zitten bekijken op zijn website. Misschien komt het er nog eens van dat ik er ook één maak.

Handig dat je ook laat zien welke frees je gebruikt. Ik dacht dat het lastig zou zijn in NL zo'n slank exemplaar te vinden.

Ik heb afgelopen weken zijn appelpers nagemaakt. Ik heb op het moment dik meer dan 100 kg appels liggen / hangen. In vloeibare vorm werk ik er duidelijk meer weg...
 

HenkPostma

Nieuw lid
11 nov 2013
3
0
Hallo Vincent, Ziet er leuk uit. Heb je misschien ook nog wat maten of is dat een beetje gokken? mvg Henk
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@ henk: welke maten bedoeld u?
de plannen van de pantorouter zijn voor een zeer aanvaardbare prijs verkrijgbaar op www.woodgears.ca, dan hebt u direct alle nodige info om deze te maken.

mvg,
Vincent
 

HenkPostma

Nieuw lid
11 nov 2013
3
0
Bedankt

@ henk: welke maten bedoeld u?
de plannen van de pantorouter zijn voor een zeer aanvaardbare prijs verkrijgbaar op www.woodgears.ca, dan hebt u direct alle nodige info om deze te maken.

mvg,
Vincent

Bedankt voor de info.
Ik heb gekeken, leuke site.
p.s. je hoeft geen u te zeggen, word ik zo oud van. Ben nog maar 60
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ziet er fraai en verzorgd uit, mooi gedaan. Ben ook benieuwd wat je er mee gaat maken, maar het blijft mooi om forummers zelf gereedschap te zien maken en gebruiken. Die Kress machientjes schijnen er goed te zijn, ook als freesmotor in een cnc machine; ze waren in Bangkok ook te koop bij de bouwmarkt.
Tap heeft me ook nieuwsgierig gemaakt naar zijn appelpers, kun je daar wat meer over vertellen??

jaap
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik zal het toestelletje vooral gebruiken om verbindingen te frezen. Met enkele basisvormen te maken kan je al een heel eind hiermee.
Zonder veel instelwerk kan je een tand frezen onder verschillende hoeken, als ik dit telkens op de topie en de zaagmachine moet doen heb ik hier veel meer werk aan.
Zo heb ik er volgende brievenbus en deurtje mee gemaakt zonder veel voorbereidend werk.
Voor de brievenbus is een kader gemaakt met de gewenste vorm en deze is daarna bekleed.
pic1.jpgpic2.jpgpic3.jpgpic4.jpgpic5.jpg

mvg,

Vincent
 

JAH

Nieuw lid
16 nov 2013
1
0
Hallo Vincent,

Ik zie dat je vurenhout en mp hebt gebruikt, maar wat voor hout heb je gebruikt voor de hendels?

Mvrgr.
Jeff
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
De overige onderdelen zijn uit eik gemaakt. Het mechanisme om de te bewerken stukken op te spannen is in es.

Mvg,

Vincent
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Mooie brievenbus behalve de klep, daar zijn vast wat chiquere exemplaren voor. Wat ik niet helemaal snap is welke verbindingen je dan hiervoor gefreesd hebt met de pantorouter, lijkt me gewoon tong en groef hout.

Ik zie trouwens allemaal openingetjes omdat de tong en groef niet goed sluiten, zijn die dichtgesmeerd met iets om inwatering te voorkomen?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@scheppie: deze brievenbus is gemaakt door eerst een kader te maken en daarna deze kader te bekleden.
wat je ziet is de bekleding, de kader is volledig samengesteld met de pantorouter maar ik heb jammergenoeg geen foto's van enkel het kader. Is eigenlijk telkens pen en gat maar niet onder 90°.
voor de bekleding heb ik ook al zitten denken om de gaatjes dicht te kitten maar ik denk dat dit enkel van doen is voor het deksel.

@rhynix: het meeste van mijn hout koop ik bij een houtzagerij in pittem, voor de speciale houtsoorten ga ik naar deurwaerder in tielt of cras in brugge.

Mvg,
vincent
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.