Lintzaag metabo BS 0633 - is dat wat ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hallo mensen,

Geheel nieuw hier en heel veel vragen.
Al een paar dagen over het forum aan het rondneuzen en jeeeetje, wat een mooie dingen en expertise hier.
Ik kon zo 123 geen rubriek vinden om me voor te stellen, maar dat komt nog wel (als ik die vind)

De afgelopen tijd steeds meer lol gekregen in het zelf dingen maken en wil daar dan ook meer mee gaan doen.

helaas ben ik meer thuis dan me lief is en gelukkig beschik ik over een erg grote hoeveelheid (electrisch) gereedschap.

Nu zou ik graag een lintzaag willen kopen omdat ik van balken dunne latjes/plankjes wil kunnen zagen.

Ik kan via een kennis een Metabo BS 0633 overnemen.
Zelf heb ik (nog) geen kennis van deze machines, dus leek me dat een prima 1e post hier :)

Ik heb het draadje van de Inca 260 gelezen maar een dergelijke machine zie ik op dit moment nergens geboden.

Ik zou graag houtdiktes tot ca 10 a 12 cm kunnen zagen

Wat denken jullie van deze machine (de plaatjes die ik met google vindt ziet het er als een degelijke machine uit en redelijk compact.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels heb ik ook ergens een Inca gevonden, ik weet niet welk model/type (wordt morgen nagekeken)
Ik ben totaal niet bekend met het merk en de machines, ik lees alleen de vele positieve reacties hier (dus het zal wel goed zijn :))

De metabo lijkt me wel wat compacter, maar is die net zo goed als de Inca ? wie kan me een zetje in de goede richting geven ?

Ik heb de lintzaag nog niet nodig, maar ik wil het onderdeel van de werkbank maken en dan moeten de maten kloppen daarom wil ik een lintzaag alvast aanschaffen
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Zeker niet kopen is mijn advies. Ik heb er op een vorige werkplek zo eentje hebben staan en het was een zeer slechte machine. Ondanks veel proberen en bijstellen was hij gewoon niet te regelen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond bij de Inca wezen kijken, dat was niet echt wat ik zocht
Wat zouden jullie kopen met een budget van ca. 350 euro
Er wordt oa. op marktplaats van alles aangeboden, maar wat is nou een goede machine ?

Het klinkt misschien allemaal wat naief (is het ook :D) maar ik wil de lintzaag in de werkbank inpassen dus wil ik er 1 aanschaffen voor ik de werkbank gaan bouwen.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Leg eens uit naar welk type inca je hebt gekeken, en wat je er niet aan beviel?
Die van mij is mooi compact, als het moet, zou je hem op rails welke in je toekomstige werkbank zijn gefreesd, kunnen bevestigen met glijbouten en bv vleugelmoeren.
Gebruik je hem niet, berg je hem op op een plaats waar je er geen last van hebt :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Deze had een poelie aandrijving, dus geen motor aan de zijkant, maar er onder
De tafel waar hij op stond had zijn beste tijd gehad, de motor opstelling zag er ondeugdelijk uit, een motor, een wirwar van draden en een paar flinke condensatoren die je zo vast kon pakken/aanraken

De machine zelf was ik wel van gecharmeerd, zoals je zegt 'mooi compact'

Ik heb dan ook meer voor ogen zoals op de link die ik poste
Er staat er nog 1 te koop, ik heb de verkoper benaderd.

De Metabo werd me afgeraden wegens het gebrek aan fatsoenlijk te kunnen instellen.
Er staat ook bijv een DeWalt lintzaag (iets buiten budget maar dat is geen probleem)
Op een engelse site las ik daar wel wat positieve dingen over, iemand bekend met deze machine: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

ik wil hem wel in de werkbank kunnen intregeren, maar niet op een rails, er moet een stuk in het midden wegneembaar zijn waar de lintzaag ingezet kan worden (en vast natuurlijk) het blad moeten dan op gelijke hoogte als het werkblad komen, lijkt me handig met het doorvoeren van materiaal
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo te zien is de Kity reeds verkocht.
Er staat in culemborg nog een hele mooie inca.
Mag je voor 150 euro vast wel mee nemen, heb je een dijk van een machine aan :)

http://link.marktplaats.nl/680733082

Dat intergreren in je werkblad zoals jij het beschrijft zou ik niet doen; het zaagvlak komt dan wel erg laag namelijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De kity staat er nog op hoor, dus ik denk dat deze nog niet verkocht is ? ik heb ze in ieder geval gemaild.
De culemborgse heb ik op geboden en gemaild, nog geen reactie gehad (helaas)

Als ik de zaag intregreer is dat op een manier dat hij er in en uit kan, het zaagvlak komt net zo hoog als de rest van het werkblad, dat lijkt me een ideale hoogte toch ?

Zelf maken is denk ik niet aan mij besteed, ik zie daarvoor te veel valkuilen en zelf maken is volgens mij niet goedkoper dan kopen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Als ik de zaag intregreer is dat op een manier dat hij er in en uit kan, het zaagvlak komt net zo hoog als de rest van het werkblad, dat lijkt me een ideale hoogte toch ?

Lijkt mij omslachtig in werking, linten opspannen? je moet onder het blad kunnen om de geleideblokjes af te stellen, wat doe je als je de tafel schuin wilt stellen, stoafafzuiging.

Ik zou hem lekker op het blad zetten of op een verrijdbaar tafeltje.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Dit is de advertentietext van de kity, er staat toch echt dat deze verkocht is.

Kenmerken
Conditie : Zo goed als nieuw
Type : Overige typen
Vermogen : 600 tot 1200 watt

.
.Beschrijving
Sorry verkocht!

.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Het intergreren in je werkblad heeft nog een groot nadeel, aangezien je als het ware zijdelings zaagt, neemt de lintzaagrechts van het blad enorm veel bladruimte in beslag waar je niets mee kunt doen.

De mijne staat nu op een gammel houten onderstel, maar komt op een verrijdbare contraptie te staan, zo ben je flexibel, en hoef je hem voor bv kleinere werkstukken niet te verplaatsen.

Vooral als je niet echt veel vierkante meters hebt, is het verplaatsbaar maken van machines echt wel handig.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
En wat de culemborgse betrefd: bellen werkt vaak beter dan mailen, ik schat zo in dat de man aan mailverkeer geen gebrek heeft, als de inca een serieuze optie voor je is, zgewoon bellen, prijsafspraak maken en in de voiture stappen, gewoon spiekers met koppen slaan :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kep me waguh volgelaajuh....
Stong ook nog een net draaibankie 1200mm voor vijf tientjjes, die kon ik niet laten staan
3 mooie lichtbakken voor boven de werkbanken, helemaal blij voorr net iets over de 200

Foto's volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.