Houten huis in Thailand

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Beste allemaal,

Graag had ik jullie ideëen gelezen over mijn 'wilde' plannen om in Thailand een houten huis te bouwen.
Waarom? Mijn vriendin woont momenteel nog bij haar ouders thuis in nogal beperkte omstandigheden (weinig ruimte) en ik kreeg het idee om op een stuk braakliggend grond achter het ouderlijk huis iet voor ons samen te zetten.
Ondertussen zijn we uit de grootte van het huis geraakt.
Het zou zo'n 9x5 m worden. (met ev. nog een balustrade langs de waterkant) zie hieronder
Mijn idee was om iets gelijkaardigs te maken als volgend:

Ondertussen is de grond vrijgemaakt en worden er morgen 12 betonnen palen gezet van 20x20 waarop mijn constructie zou moeten komen. Het huis zou 1m boven de grond komen te staan.
Het plan dat ik voor ogen had was dus een stuk van 3x5m dat badkamer & slaapkamer wordt met een iets lager dak (zijkant 2,4m, in het midden een woonplaats met keuken van 6x5m met hoger dak (zijkant 2,8m), en dan een veranda met terug een lager dak.
Ik heb nu de betonnen palen om de 3m laten zetten en op de breedte 2,5m.

We hebben een grote hoeveelheid teak kunnen komen voor een voordelige prijs, alleen zijn de stammen niet zo dik.
Dit hout wou ik gebruiken voor de gevelbekleding, vloer, ev. het dak.

Mijn vraag is nu hoe dik ik de stijlen en liggers moet nemen voor een dergelijke constructie. Ik had gedacht aan 15x15 of ev. 20x20
Mijn idee was ook om aan de zijkant langs het water de balken te laten uitsteken zodat ik hierop een balustrade zou kunnen maken.
Verder zou ik graag ideën opdoen hoe ik het dak best zou uitwerken. Welke diktes, ....

Thai-teak-house.jpgplace for concrete.jpg67624_197939933704677_1230971231_n.jpgHome 9x5 and ระเบียง.jpg

Alvast heel hartelijk bedankt voor de eventuele reacties
 

tuoh

Oud hout
Nou, nou, Teak als bouwmateriaal, dat moet daar het ultieme paradijs zijn:p

Voor palen is een vierkante sectie perfect (150 x 150mm), voor liggers daarentegen ben je beter af met een rechthoekige sectie, 80 x 150 à 170mm bijvoorbeeld.

Je dak kan je timmeren met het rondhout op foto 3, dat ziet er geknipt materiaal uit en kan zo gebruikt worden, diameter ongeveer 130 à 150mm?


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant, woon ik daar 3 jaar als enige forumlid, ben nog geen 2 weken naar huis en er is een andere hout enthousiast; leuk!! Teak stammetjes van die diameter zijn van vrij jonge bomen en die zijn niet rot en termiet bestendig. Daarvoor moet zo'n teakboom minstens 80 jaar oud zijn, dan gaat de boom "gifstoffen" aanmaken en hebben schimmel en termieten aanmerkelijk minder zin in het hout. Voor redwood geldt b.v. hetzelfde.
Ik zou dit hout ook niet in de constructie gebruiken, zoals liggers over de betonnen palen. Als het mogelijk is, zou ik het dragende frame ook van beton maken en daar verder met hout gaan. Een geschikte houtsoort is ook ma deng, erg hard hout en erg geschikt voor constructie werk.
Ben benieuwd naar je vorderingen, waar ga je in thailand wonen? In Bangkok heb je ook een hele straat met bedrijven die in sloophout handelen, hout voor hergebruik. Daar heb ik de mooiste dingen zien liggen, vloerplanken van ma deng, meer dan 50 cm breed en minstens 6 meter lang bij een dikte van zo'n 3 cm. Een vriend heeft daar veel ma ca (afzelia) gekocht voor de vloeren in zijn huis. Veel succes en graag veel foto's!!

jaap
 

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Beste André,

Ja, dit soort hout blijkt daar echt wel goedkoop te zijn. Op de foto is nog niet alles te zien, en alles samen kostte zo'n 400 €.

Ik heb jouw vorige postings zo'n beetje doorgelezen en het is allemaal heel interessant, alleen ben ik niet vertrouwd met de terminologie. :)
Met de liggers bedoel je toch gewoon de horizontale gedeelten?
Ik heb tot nu toe vorige eiken meubels gemaakt.
Voor de steunpalen dacht ik inderdaad aan 150x150, daar zijn we nu naar op zoek.
Qua verbindingen kan dit allemaal met een simpele pen&gat verbinding?

Het hout dat er nu nog over is, want er is al heel wat gezaagd, en ik kon alleen maar op afstand toekijken :-(, is maximum 100-120 mm)

Jij zou dit hout dus niet verzagen tot balken maar gewoon als rondhout gebruiken?

mvg
Bart
 

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Hi Jaap,

ik zit nu ondertussen wel met mijn hoop hout hé.
We zijn nu op zoek naar dikkere bomen voor de constructie. Mijn vriendin haar vader gaat morgen kijken en ze stuiren me dan foto's op.
Het liefst zou ik toch alles in hout hebben. Kan men het hout niet met iets beschermen tegen schimmel e.d.?
De locatie is in het district Pang Sila Tong, niet zo heel ver van Kamphaeng Phet, op zo'n 350 km van Bangkok, naar het noorden.
Weet jij toevallig waar die straat in Bangkok is?
Ik vertrek binnen 2 weken voor 3 weken naar daar en wil in die tijd toch al heel wat gedaan kunnen hebben.

Weet jij toevallig ook waar je ergens goede houtbewerkingsmachines kan kopen?
Ik was eerst op zoek naar een combiné, maar die viel uiteindelijk nogal prijzig uit.
Nu heb ik een aparte schaaftafel en een vandiktebank op het oog van Bigwood, die er wel stevig uitzien en nog betaalbaar zijn.
Ik was ook op zoek naar een topie, maar denk dat ik me voorlopig met een bovenfrees ga behelpen om de profielen te frezen.
Foto's volgen zeker...

Kleine update:
Heb net een partij Makha kunnen inslaan.
Ik ben op zoek naar een meer courante naam, maar vind die niet direct.
Maar blijkbaar is dit een heel duurzame, vrij zeldzame houtsoort ([h=3]What is Makha Wood?[/h]Makha wood is a rare hardwood, highly prized for its outstanding finish. Also known as Burl Wood and sometimes Monkey Pod Wood, Makha wood is grown in the deciduous forests of S.E. Asia, Thailand, Vietnam, Cambodia, Laos, and Burma.
The wood is hard, heavy, and dense and develops a beautiful patina as it ages. The wood is finely figured and highly valued for it's attr

Makha wood is an extremely hard wood with distinctive reddish streaks and gorgeous pattern. Grain lines of Makha wood are subtle and straight. There is no odor to this wood. Therefore, it is an attractive, luxury class red wood and highly valuable.
The beauty and strength of Makha wood make it ideal for use in heavy durable construction. So it serves as excellent flooring and construction material. And it is commonly used to produce high quality furniture, wood carving, cabinetry, sculpture, the household furnishings, interior and exterior decoration such as wood flooring, stair, ceiling, cornice, door and window frame, pole, and processed woods, etc. and house construction.
active and luxurious looking reddish tones. Used in furniture industry and in the construction of fine musical instruments, Makha wood is also used in cabinetry, home building, and even artistic sculpture and wood carvings. )

mvg
Bart
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
...........

Met de liggers bedoel je toch gewoon de horizontale gedeelten?
Ik heb tot nu toe vorige eiken meubels gemaakt.
Voor de steunpalen dacht ik inderdaad aan 150x150, daar zijn we nu naar op zoek.
Qua verbindingen kan dit allemaal met een simpele pen&gat verbinding?

Het hout dat er nu nog over is, want er is al heel wat gezaagd, en ik kon alleen maar op afstand toekijken :-(, is maximum 100-120 mm)

Jij zou dit hout dus niet verzagen tot balken maar gewoon als rondhout gebruiken?

mvg
Bart


Inderdaad, alle horizontale balken zijn liggers, de naam zegt het al. De twee voornaamste verbindingen in houtbouw zijn de pen en gat verbinding, de andere veel gebruikte verbinding is de halfhoutverbinding of een afgeleide er van. Met deze twee verbindingstechnieken zet je al een aardig gebouw neer:D

Als dat rondhout redelijk gelijk is van diameter zou ik het gewoon zo gebruiken, geen enkel probleem ( tenzij duurzaamheid? de beestjes daar ter plaatste ken ik niet) maar om mee te timmeren werkt dat juist hetzelfde als een bekantrecht stuk hout. Het rondhout is sowieso mechanisch sterker, dat buigt minder snel door bijvoorbeeld.


Mvg,

André
 

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
hmm, dit zou met natuurlijk een hoop zaag en schaafwerk besparen.
Maar dat ik pas ter plaatse kunnen vaststellen.
Heb je nog een idee voor de afmetingen van het hout voor het dak.
Ik zou eigenlijk 3 daken maken, met dezelfde hoek, 45°.
Dus een overspanning van 5 meter, met de nok dus 2,5m hoger.
Weet niet direct hoe dik ik hiervoor moet gaan.

Het hout (makha) dat ik ondertussen nog gevonden heb kan ik gebruiken voor de steunpalen die op de betonnen blokken komen. Ze zijn 140x140 en zo'n 3200 lang.

mvg
Bart
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Wat me verbaasd is de geringe hoogte onder het gebouw. 1 mtr? De huizen die de grootvader van mijn vrouw bouwde, in Surin, waren zo hoog dat je er - als Thai goed onderdoor kon lopen. Ik zag dat een gedeelte van het familieleven zich ook onder het huis afspeelde. Mijn vrouw vertelde me dat het houten huis waarin zij opgroeide veel koeler was als de latere stenen huizen. Dat had te maken met de bouwstijl maar wellicht ook met de stand ten opzichte van de zon-meeste wind. Er zijn in Thailand ook wel boeken verkrijgbaar met tekeningen over het bouwen van zowel traditionele als moderne houten woningen. Ik zou me vooral richten op de meest traditionele bouw met daarin verwerkt moderne snufjes. In vroegere tijden wist men wel hoe en waarom men moest bouwen zoals men bouwde. http://www.nongnit.net/thaihouse.html
Mijn vrouw vertelde me dat de huisjes zoals te zien en te koop op de eerste foto van je Padouk er wel leuk uitzien maar van slecht en te dun hout gemaakt worden. ik heb die huisjes regelmatig te koop zien staan langs de weg maar ik ben ze nooit in gebruik tegen gekomen.
 
Laatst bewerkt:

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Hi dopeling,

Blijkbaar nog een Thailandkenner. :)
De reden waarom het huis niet hoger gebouwd wordt, is omdat het op hetzelfde stuk grond als dat van de ouders komt. En er zijn blijbkaar regels in Thailand dat het huis van de kinderen niet hoger mag komen dat het ouderlijk huis.
De bedoeling van dit huis(je) is eigenlijk een soort proefproject. Ik wou eens kijken in hoeverre ik dit kan realiseren en tegelijkerheid een aparte leuke woonst voorzien voor mijn vriendin (is ook handig als ik op bezoek ben i.p.v. bij de ouders te slapen), en dit tegen een betaalbare prijs.
Als dit project slaagt is het de bedoeling om later als ik echt naar daar kan gaan wonen een groot houten huis te bouwen, echt in Thaise stijl.
En die foto is maar om een idee te geven, ik weet dat dergelijke huisjes niet degelijk zijn en verschrikkelijk veel kosten. (bv. voor het huisje op de foto vraagt men 700.000 baht of 17.500 €)
Mijn vriendin en haar vader waren vandaag nog op zoek naar teak, en vonden deze 2 bomen te koop voor 5000 baht, 125 €. (60cm diameter, zo'n 13 meter lang)
Daar zou ik misschien al mijn liggers kunnen uithalen)535475665095.jpg535474837751.jpg
 

tuoh

Oud hout
Houtafmetingen voor een dak zijn niet te geven zonder te weten hoe de structuur er komt uit te zien en wat de dakbelasting gaat worden. Ik denk dat je daar beter af bent met een ontwerp op basis van de beschikbare houtafmetingen. De secties van het gebruikte hout doen niet echt terzake, zolang je er maar rekening mee houd bij het ontwerp.
Zelfs met de kleinste sectie is er een sterk geheel te bouwen, je hebt enkel meer hout nodig.

Mvg,

André
 

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Heb hier net een aantal bomen teak kunnen kopen, voor 1000 baht het stuk (25€)
Denk dat ik daar al een heel eind mee kom.1238250_10201454320227235_320330969_n.jpg1186986_10201454319507217_1125312645_n.jpg1233370_10201454319027205_549250329_n.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Interessant project! Laat je ze tot balken verzagen of wil je dat zelf doen?
 

Padouk

Nieuw lid
28 aug 2013
7
0
Het liefst zou ik dat zelf doen, maar ik heb daar zelf ter plaatse niet het geschikte materiaal voor.
Ik vertrek nu zaterdag naar ginder, en ben dan van plan uit te zoeken welke formaten ik nodig heb voor het skelet van het huis.
Normaal gezien zou het zaagwerk op een paar dagen klaar kunnen zijn, dat is me al beloofd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.