cycloonfilter in aanbouw

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik loop al een hele tijd met de gedachte om een cycloonfilter te bouwen. Kom ik op de zaak van die prachtige grote emmers tegen…daar zou mooi een cycloon oppassen dacht ik…

Als fervent hobbyhoutbewerker maak ik em natuurlijk …van hout!
Eerst maar eens ingelezen op het internet, ideale tabs voor de cycloon 11,5 graden. Een cycloon van plusminus 50 cm hoog lijkt mij oke. Het doorvoergat onderin de cycloon wil ik minimaal 8cm, iets groter als de maten van de slang en de aansluitstukken.
Eerst maar eens rekenen:

  • Ik denk met 20 latjes een mooie ronding kunnen maken,
  • 8cm gat heeft een omtrek (2πR) van 3.14 x 4 = pm 25cm / 20 latjes = 1,25 cm
  • Bij een conisch verloop van rond de 11.5 graden is de omtrek van de cirkel op 50 cm hoogte ongeveer 80 cm, 80 / 2x3.14) = straal 13cm dus de doorsnee is 26 cm. 80 cm / door 20 latjes is bijna 4.1 cm.
  • 20 latjes = 40 zijden. 360 graden / 40 zijden = 9 graden

Ik moet dus 20 latjes zagen van 50 cm lengte die, aan de binnenkant verlopen van 1,2 cm breed onderaan tot 4 cm breed bovenaan, daarbij moeten de zijden een schuinte krijgen van 9 graden.

..de mal om de latjes te zagen (op de achtergrond liggen de, nog rechte, latjes van 4.5 cm breed)
foto1.jpg

...wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik heb ook een soort van cyclone filter gemaakt maar dan in de vorm van een uitgerekte 8-hoekige doos. De tornado ontstaat doordat de inlaat en de afvoer parallel aan elkaar maar dan 180 graden gedraaid staan. Het werkt goed maar mijn gevoel zegt dat het beter kan. Dus ga ik je verhaal goed volgen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bill Pentz heeft veel theoretisch werk verricht aan de juiste hoeken van de luchtinlaat en van de conus.
Instructies hier.
Ook een excel sheet waarmee je een tekening (met maten, maar niet op schaal) kan maken voor jouw soort afzuiger.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
20 latjes = 40 zijden. 360 graden / 40 zijden = 9 graden
...
Doordat ze schuin komen te staan, klopt die hoek niet helemaal. Met die hoek komen je verbindingen aan de binnenzijde iets open te staan. Niet iets dat kit niet op kan lossen, maar je kan je verbinding beter aan de buitenkant open hebben staan: als je daar dan dichtkit, dan zuigt het vacuum de kit verder in de voeg, aan de binnenkant wordt het eruit gezogen.
Zijn die emmers trouwens van kunststof? Want dan heb je kans dat het vacuum ze in elkaar trekt, daar zijn filmpjes van op youtube te vinden. Mogelijk moet je daarom een houten ring halverwege plaatsen, aan de binnenzijde.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
@Roald: Die site van Bill Pentz heb ik inderdaad ook al gehad, nog niet al mijn vragen zijn beantwoord, maar daar kom ik nog wel op terug als ik zover ben. Wat die afwijking ivm de schuinte betreft, heb je gelijk in. ik verwacht dat het minimaal is en hou er rekening mee dat ik een paar latjes bij moet schaven om het goed dicht te krijgen.
@JPAJS, ons mooie forum had ik ook al afgestruind, en inderdaad dit draadje ook al gelezen.
gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Gelijk maar even een update:
had nog even tijd om de latjes te zagen vanavond
foto2.jpg
foto3.jpg
Hopelijk voor het weekend nog even tijd om en voor proef in elkaar te zetten

Gr Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
...weer even gelegenheid gehad om er aan te werken. eerst met plakband de latjes aan elkaar geplakt, toen voorzichtig 'opgerolt':
foto4.jpg
Ik vond dat het er goed uitzag, 1 latje nog een klein beetje bijgeschaafd en toen plakken die handel. Terwijl de koker lag te drogen het deksel voor de emmer gemaakt...op de tafelzaag! Wat gaat dat super, zo netjes rond krijg je met de lintzaag of decoupeerzaag absoluut niet:
foto6.jpg
het deksel past klem op de emmer. (Op de foto ligt het deksel op z'n kop natuurlijk)

Ondertussen was de cycloon droog. Ik had niet de intentie om em helemaal cilindrisch rond te maken, maar toch met de schaaf de scherpe hoekjes bijgewerkt: (ik geloof dat ik schaven een van de mooiste handbewerkingen vind)
foto5.jpg

wordt weer vervolgd...tijd he...

groeten Albert
 
Laatst bewerkt:

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Dit is overigens mijn huidige, redelijk simpele, stofafzuiging. De bedoeling is om deze dusdanig te verbouwen dat de cycloon direct onder het aanzuiggat komt. Het geheel gaat dan wel de hoogte in, maar het blijft redelijk compact.
foto6a.jpg
Ik heb wel een paar vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb:
1. Hoe diep moet de aanzuigende buis in de cycloon gestoken worden?
2. Wat zijn de gevolgen van het dieper of minder diep steken?
3. ik kom cyclonen tegen met een soort bovenkamer, waar dient dat voor?

groeten Albert
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Leg mij eens uit hoe jij die circels op je zaagtafel hebt gemaakt.
Mooi project trouwens, deze ga ik op de voet volgen :)
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik heb wel een paar vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb:
1. Hoe diep moet de aanzuigende buis in de cycloon gestoken worden?
2. Wat zijn de gevolgen van het dieper of minder diep steken?
3. ik kom cyclonen tegen met een soort bovenkamer, waar dient dat voor?

groeten Albert

hier zijn de foto's van mijn "cyclone"

cyclone-1.jpg
het middelste gat gaat naar de stofzuiger en het gat aan de zijkant gaat naar het af te zuigen apparaat

cyclone-2.jpg
het middelste gat zit in een "kamertje" om te zorgen dat als de ton vol zit je niet meteen het zaagsel uit de ton, de stofzuiger in zuigt

cyclone-4.jpg
2e functie van het "kamertje" is er een beetje een cycloon draaiing in te krijgen, het afzuig buisje komt aan het begin van het dichte stuk binnen en moet dan langs de wand naar voren, waar daarna een gat naar beneden is. Je neemt zegmaar een cirkel die de ton aflsuit, daar haal je dan 240 graden van de cirkel 3-5 cm (weet de precieze maat niet meer) weer vanaf zodat de aangezogen lucht naar beneden valt.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
beste Wupsie,
Om cirkels op de tafelzaag te maken heb ik een hulpstukje gemaakt. Een regel die precies in de geleidingssleuf past, daarop schroef ik een plaatje hout. Dit plaatje hout schuif tot naast de zaag, dan meet ik vanaf de zaag de straal (de halve diameter) van de cirkel die ik wil hebben, daar sla ik een klein puntig spijkertje. Vervolgens neem ik een viekant plaatje hout deze center ik in het midden. Dit midden prik je precies op het spijkertje. Daarna zaag je iedere keer de hoeken af, eerst 4 hoeken daarna de 8 hoeken enz, net zoalng tot het een veelheoek geworden is.
vanaf dat moment schuif je het geheel tot het net tot tegen de zaag en draai je de veelheoek tot je rond bent. Daarna schuif je telkens iets op en draai je het geheel rond tot je echt naast de zaag zit en er geen hout meer afgenomen wordt.
ik hoop dat het duidelijk is
ik denk dat dit het filmpje is dat Hed bedoeld: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Wxbzrf4z_cg
groeten Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
@ houtenklaas: ik denk inderdaad ook dat LMM iets ander gemaakt heeft als ik nu aan het maken ben.
@Jeroen: ik heb het filmpje niet helemaal bekeken, maar ben het wel met je eens, je kunt niet veilig genoeg omgaan met een cirkelzaag!! NB hij begint zelf met de opmerking dat de veiligheidinstructies in acht genomen moeten worden. Maar goed, het ging alleen om het antwoord te ondersteunen op de vraag hoe je op een tafelzaag een cirkel kunt maken en echt...het werkt perfect!
groeten Albert
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Lijkt me wel wat omslachtig.
Met een simpel hulpstukje op de lintzaag gaat het aanzienlijk vlotter.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Beste handig18,
Heb je ook de verspringing in het deksel gezien? Dat krijg je met een lintzaag niet voor elkaar. Overigens is het hulpstuk dat je bedoeld nagenoeg hetzelfde voor de tafelzaag.
vr gr Albert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.