Werkvlak 19mm of 20mm gaten?

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Vraagje voor jullie wat zou jullie voorkeur hebben, gaten van 19mm of van 20mm in het werkvlak.

Ben een werkplank aan het ontwerpen voor op schragen voor als het werkvlak van onze Walko te klein is.
En vroeg me af wat jullie afweging zou zijn.

Wat de voors en tegens? 20mm festool of 19mm veritas?

Wil in iedergeval een soort benchdogs om hout tegen te leggen voor gebruik met mn inval liniaal zaag...
 

WR1944

Oud hout
Voor m'n Festool MTF/3 heb ik uiteraard 20 mm hulpstukken. Ik had zelfs al een paar QWAS-dogs gekocht en een paar benchdogs zelf gemaakt. Daarom heb ik m'n nieuwe werkbank van 20 mm gaten voorzien. Als je nog geen attributen hebt hangt het af van wat je kan krijgen. Ik zou eerst eens de hei over kijken en zien wat winkels of Internetzaken kunnen leveren en tegen welke prijs. Probeer ook je toekomstige behoefte te peilen. Als je eenmaal de gaten geboord hebt is het lastig de diameter te veranderen. Als je gaten gaat boren neem dan of 20 mm of 3/4", 19 mm is net een haartje te krap alhoewel dat in het gebruik wel uitslijt.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dat is een goede redenatie, zijn er nog bijzondere hulpstukken behalve diverse klemmen en dogs die ik zeker moet bekijken?

Als je gaten gaat boren neem dan of 20 mm of 3/4", 19 mm is net een haartje te krap alhoewel dat in het gebruik wel uitslijt.

Dus het zijn geen 19 mm gaten voor veritas klemmen etc?
Is dat dan de reden dat ik nergens 19mm freesjes vind maar steeds 19,1mm?

Bedankt iig :) langzaam word ik wijzer
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ik heb destijds twee setjes Veritas benchdogs aangeschaft, en daarom aan de gang gegaan met een 19 mm slangenboor. Passing naderhand is prima. Gaat dat wel werken met freesjes, verbrand er dan niets? Ik weet niet hoe dik je blad is...(geen kritiek, heb er gewoon geen ervaring mee, dus vraag ik het me af) Succes met je project!

Glen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb voor "19 mm" systeem gekozen, de 19 mm dus die geen 19 mm is maar 3/4 inch. Ik heb nog nauwelijks spullen en kan je niet zeggen of het een goede keus was. Wel heb ik elke discussie welke boor je moet nemen opgelost zoals het moet en een 3/4 inch boor gekocht bij Dieter Schmid in Duitsland.

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb voor "19 mm" systeem gekozen, de 19 mm dus die geen 19 mm is maar 3/4 inch. Ik heb nog nauwelijks spullen en kan je niet zeggen of het een goede keus was. Wel heb ik elke discussie welke boor je moet nemen opgelost zoals het moet en een 3/4 inch boor gekocht bij Dieter Schmid in Duitsland.

mvg
klaas0639
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb voor "19 mm" systeem gekozen, de 19 mm dus die geen 19 mm is maar 3/4 inch. Ik heb nog nauwelijks spullen en kan je niet zeggen of het een goede keus was. Wel heb ik elke discussie welke boor je moet nemen opgelost zoals het moet en een 3/4 inch boor gekocht bij Dieter Schmid in Duitsland.

mvg
klaas0639

3/4 inch is dus in werkelijkheid (3/4x.25,4) 19,05 mm. Zou die 0,05 mm wat uitmaken ???
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
3/4 inch is dus in werkelijkheid (3/4x.25,4) 19,05 mm. Zou die 0,05 mm wat uitmaken ???

Eigenlijk is de keus heel simpel vanwege het grote en verschillende, en steeds maar groeiende aanbod van klemhulpen in die maat: 3/4 inch ; )

overigens zijn 3/4 inch houtboren ook al jarenlang gewoon in Nederland te koop.
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gaat dat wel werken met freesjes, verbrand er dan niets? Ik weet niet hoe dik je blad is...(geen kritiek, heb er gewoon geen ervaring mee, dus vraag ik het me af) Succes met je project!

Glen

Ik heb eerlijk geen idee, heb wel veel gelezen op diverse fora en blogs dat mensen hun bovenfrees gebruikten voor het maken van de gaten.. dus wou het maar gaan proberen


Eigenlijk is de keus heel simpel vanwege het grote en verschillende, en steeds maar groeiende aanbod van klemhulpen in die maat: 3/4 inch ; )

overigens zijn 3/4 inch houtboren ook al jarenlang gewoon in Nederland te koop.

Dank voor jullie gedachtes! Ik begin zo langzamerhand wel naar 3/4 inch te neigen alleen is er nog 1 ding wat ik dan wel zou missen denk.. en dat zijn zulke klemmen als Festool en Walko maken.. ik heb dr een paar bij mn Walko:


pvbm_hb_mftse_488030_z_01a.jpg

Enig idee of die er zijn voor 3/4 inch? Bedankt :-D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
19 mm of 3/4 inch volgens mij maakt het in hout niet uit. Verschil 0,05mm is te klein. Afwijkingen en toleranties voor houtbewerkingsgereedschap zijn meestal groter. Alleen met top metaalbewerkingsgereedschap haal je deze nauwkeurigheid. Cnc vergeten we voor het gemak even.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is een goede redenatie, zijn er nog bijzondere hulpstukken behalve diverse klemmen en dogs die ik zeker moet bekijken?



Dus het zijn geen 19 mm gaten voor veritas klemmen etc?
Is dat dan de reden dat ik nergens 19mm freesjes vind maar steeds 19,1mm?

Bedankt iig :) langzaam word ik wijzer


Waar kom jij die tegen dan, ik heb ze nog niet gevonden
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan, en uiteidelijk gekozen voor 19mm gaten. Je kunt het hoe en waarom zien op mijn posting "VWFT" van 22-4-2013
Succes! Bri
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Waar kom jij die tegen dan, ik heb ze nog niet gevonden

oa.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ht-/hm-groeffrees-19-1-x-25-3-mm-schacht-12mm
en
http://www.trend-nl.nl/nl/schacht-8mm-/8287-191mm-groeffrees-2-snijvlakken-c029x8mmtc.html

Weet voor de rest niet meer. Maar ik zocht dus 19mm diameter en vond steeds dat ze alleen 18 en 20mm hadden (o.a. Ecotools).. en toen begon ik steeds 19,1mm freesjes te vinden.

Ondertussen heb ik gewoon bij n webshop in de buurt een 19mm frees van CMT besteld en binnnen, ben nu bezig met t blad van mn freestafel.. dr zit een post over aan te komen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Veritas maakt nu ook 20mm hulpmiddelen.......

En verder nog een nuchtere opmerking... Iets wat past in 19,05mm en vervolgens middels een klem principe vast zet gaat ook vast zitten in 20mm. Het enige probleem is wellicht niet zelfklemmende benchdogs die kunnen idd gaan rammelen als je ze niet onder druk zet. Maar goed benchdogs kan je makkelijk zelf draaien van alu, (RVS)staal of teflon
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
oa.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ht-/hm-groeffrees-19-1-x-25-3-mm-schacht-12mm
en
http://www.trend-nl.nl/nl/schacht-8mm-/8287-191mm-groeffrees-2-snijvlakken-c029x8mmtc.html

Weet voor de rest niet meer. Maar ik zocht dus 19mm diameter en vond steeds dat ze alleen 18 en 20mm hadden (o.a. Ecotools).. en toen begon ik steeds 19,1mm freesjes te vinden.

Ondertussen heb ik gewoon bij n webshop in de buurt een 19mm frees van CMT besteld en binnnen, ben nu bezig met t blad van mn freestafel.. dr zit een post over aan te komen.

Dus je hebt toch een gewone 19 gebruikt, heb je al iets gepast hoe dat gaat (erg strak of acceptabel ?)

@Zuma,

Ik begrijp je insteek, maar als ik de dingen bekijk die veritas ook op 20mm maakt (niet zo heel veel) die zijn ook in 19mm verkrijgbaar.
Veritas heeft een aantal klemmen die ik erg interessant vindt.

Ik kan altijd later over gaan op 20mm, kwestie van een nieuw mdf blad en weer wat gaten boren (maar dan groter)
geen man over boord.

@Bri
Fraaie tafel, goed voor de inspiratie ;-)
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dus je hebt toch een gewone 19 gebruikt, heb je al iets gepast hoe dat gaat (erg strak of acceptabel ?)

Nou heb ik dus nog geen veritas klemmen gekocht haha, staan op mn verlanglijstje!

Heb de 19 mm frees wel al gebruikt voor mn freestafel blad waar ik mee bezig ben en de Incra Ttracks gaan er heel strak in!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.