Wie / waar MDF CNC zagen of laseren

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Voor een skelter voor mijn zoontje moet ik 2 zijschermen exact hetzelfde zagen, met diverse radii erin. Materiaal is MDF, 12mm. Nu heb ik niet zo'n vaste hand met de decoupeerzaag en een lintzaag heb ik niet. Wie kan er, of heeft een adres, om 12mm MDF te laseren of cnc te zagen?
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Probeer eens een interieurbouwer met cnc machine.
Mits je goede tekeningen hebt, is dit een uurtje werk.

Op het werk hebben we ook wel een cnc maar purmerend is wel heel erg omrijden ;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.279
215
't hoofd van Overijssel
de eerste gewoon zagen en de tweede met een kopieerfrees maken?

Twee platen op elkaar schroeven in de rest stukken. Goed zaagje in de deco en rustig aan er door heen. Met een goed geslepen scherp blad is 24 een peulenschilletje. Aan het einde even wat lijmklemmetjes er op om de platen bij elkaar te houden.

De DWG kan je van een raster voorzien van 5 cm. Dat raster teken je eerst op je MDF en dan teken je de lijnen zo even over.

De ware klussert doet het zelf. ;)
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
hoe maak jij je eerste mal? Een kopfrees copieert perfect je mal, dat wil zeggen elke fout die erin zit ook. Ik maak daarom meestal 2 mallen; eentje uit zo dun mogellijk materiaal, de tweede uit 4mm MDF.

Maar voor die eerste ben ik nog steeds op zoek naar goed materiaal.

Met de eerste maak ik dan met de kopfrees de tweede, uiteindelijk mal.

Die eerste moet dus al heel goed zijn, en ui de tweede probeer ik dan altijd wat oneffenheden weg te schuren.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heel mooi ontwerp, alleen zou ik niet adviseren om MDF als materiaal te gebruiken. Absoluut niet robuust genoeg voor een legerjeep als jongensspeelgoed. Wellicht kun je betonplex oid gebruiken.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ja dat dacht ik net ook, MDF van 12 heeft niks sterkte en trekt van zijn eigen al krom, dus als je dat gebruikt, ga je overal dwarslatjes moeten steken, alleen al om alles mooi recht te krijgen, de minste aanvaring zal ervoor zorgen dat alles toch splijt of barst.

Of dat nu gewone MDF is of watervaste maakt niks uit.

blokplaat, multiplex, betonplex, vol hout, alles is steker dan MDF.

Misschien eens kijken in de rubriek van botenbouw, die toepassingen krijgen ook heel wat te verduren.

Mooi werk, dat wel.
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
super gaaf! Mijn zoon is danwel nog geen twee, maar ben toch erg geïnteresseerd in de bouwtekening!

Ik zou, zoals eerder gemeld, niet kiezen voor MDF, maar watervast multiplex.

Wel echt stoer ontwerp!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
super gaaf! Mijn zoon is danwel nog geen twee, maar ben toch erg geïnteresseerd in de bouwtekening!

Ik zou, zoals eerder gemeld, niet kiezen voor MDF, maar watervast multiplex.

Wel echt stoer ontwerp!

Mijn zoon is 10 maanden, maar ik heb de tijd denk ik wel nodig!

Ik heb de tekeningen besteld bij toylander.com, en pas ze geheel aan. Andere motor, electro, vering voor en achter.

Ik zal eens uitzoeken wat aan hout voor mij het best is. Beschadigen maakt niet uit, daarvoor is het speelgoed!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Beschadigen kan dan wel niks uitmaken. Ga toch maar voor 18 multiplex. Bij 12mdf blijft het niet alleen bij een krasje in de lak.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb zelf een cnc freesmachine gebouwd, hij heeft een bed van 120 x 60cm.
als de delen daarop passen kunnen we misschien wel iets regelen.
ik heb voor het frezen een dxf bestand nodig om in te lezen in het frees programma.
kijk maar even wat je wilt.
de machine staat trouwens in Veendam.

groet john lamers
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Lijkt alsof het origineel ook MDF gebruikt. Toch zou ik dat niet doen. Beschadigingen maakt idd niet uit, het is immers speelgoed, maar daar waar MDF beschadigd is, neemt het water op als wc papier en groeit de auto disproportioneel.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
bedankt voor alle reacties. Ik ga eerst alle delen definitief uitwerken en daarna kijken hoe ik hem uitvoer. Andere toylanderbouwers hebben allemaal mdf gebruikt dus dit lijkt me toch voldoende. 18mm multiplex lijkt me erg zwaar worden.

Zodra alle dxf's klaar zijn meld ik me weer.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp. Wordt het een volledig houten ontwerp, of behoudt je het "originele" metalen ladderframe? Waar ga je electromotoren en besturing kopen?
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp. Wordt het een volledig houten ontwerp, of behoudt je het "originele" metalen ladderframe? Waar ga je electromotoren en besturing kopen?

Het wordt een stalen ladderframe met daarop de houten opbouw. De motoren en besturing komen uit een scootmobiel die ik op marktplaats gekocht heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.