Welke Scheppach zaagtafel zal ik kiezen?

MarcV

Nieuw lid
15 aug 2013
3
0
Apeldoorn
Hallo!

Tot voor kort had ik mijn zaagtafel enkel nodig voor het zagen van 3/6/9/18 mm plaatmateriaal. Momenteel zaag ik ook balken en steigerhouten planken en ik merk dat mijn huidige zaagtafel het schulpen van balken (vurenhout) en steigerhout (beide max 2.5 meter lengte) niet aankan; ik moet zeer traag zagen en zit dan vaak toch met brandvlekken op het hout en een zaag die ik bij meer dan 1.50 meter tussendoor moet laten afkoelen.

Nu heb ik helaas geen enorm budget en heb gekeken naar diverse zaagtafels in winkels, marktplaats en webshops.
Ik neig sterkt naar een Scheppach Tisa zaagtafel, maar weet niet wat de betere keus is; de Tisa 3.0 (http://www.toolmax.nl/scheppach-tisa-3-0-230v-2-2-kw-zaagtafel.html) heeft een max zaaghoogte van 82 mm bij 2800 toeren en de Tisa 5.0 (http://www.toolmax.nl/scheppach-tisa-5-0-230v-2-2-kw-zaagtafel.html) heeft een zaaghoogte van 102mm bij 4000 toeren.

Heeft iemand ervaring met deze machines of een tip voor mij om de keuze te vergemakkelijken? Is het het prijsverschil de moeite waard?
Het mooiste was als de zaagtafels ergens in de buurt te zien/proberen zou zijn, maar dat zit er niet in helaas... dat is dan weer het nadeel van webshops ;)

Als je een (beter) alternatief weet in dezelfde prijsrange, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik weet niet wat voor zaagtafel je hebt, maar schulpen van vuren- en steigerhout is in principe geen loodzware job.
Je hebt wel een ander zaagblad nodig, met veel minder tanden dan je voor plaatmateriaal gebruikt.
Wat voor zaagblad heb je?
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb binnenkort ivm een aan te schaffen Festool cs 70 een metabo (elektra beckum) tkhs 315 te koop. geeft geen krimp bij het zagen van een vuren balk van 7cm dik. uiteraard wel met het goeie zaagblad erop
 

MarcV

Nieuw lid
15 aug 2013
3
0
Apeldoorn
Mijn huidige zaagtafel is een Güde TK 2500 UG en voor het schulpen gebruik ik een 20-tands hardmetalen zaagblad die ik speciaal gekocht heb voor dit werk.
De machine is 1500W (opname) maar het ontbreekt 'm aan pure kracht voor het wat zwaardere werk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heb even gekeken bij gude. Je staat versteld wat je krijgt voor je geld. Helaas als het te mooi is om waar te zijn dan is dat meestal ook zo. Dit merk zit aan de onderkant van de markt. Nu even naar scheppach je kiest voor modellen bouwzagen. Deze zijn bedoelt voor grover werk. Ze kunnen met het juiste blad prima balken schulpen. Het model van gude is een tafelzaag die nauwkeuriger moeten zijn. Half Nederland is met dergelijke bouwzagen gebouwd dus kan er het een en ander mee.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.