PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuwbouw eiken/ mahonie sloep

serge 72
27-08-13, 09:06
Hallo boutenbouwers,

Ik ben nieuw op dit forum en in de “botenwereld”, na een voorbereiding en het naspeuren van forums en internet ben ik begonnen om mijn eigen sloep te ontwerpen en bouwen. In autocad heb ik een model getekend met 17 spanten. De spanten worden van eiken gemaakt en het geheel met mahonie bekleed. Met de spanten-tekeningen als basis heb ik de mallen gemaakt en op een verrijdbaar frame geplaatst. Zoals gezegd ben ik grofweg in december 2012 gestart met het frame en ben nu goed onderweg. Omdat ik positieve reacties kreeg op het project wil ik dit wel delen met andere geïnteresseerden.
De onderstaande foto’s geven een beeld van de start. De komende dagen zal ik wat meer posten om chronologisch tot het huidige peil te komen.
Ik wil er wel graag bij vermelden dat dit mijn eerste boot is, en dat ik graag met hout werk maar dit niet dagelijks doe.
8384

Eerst het basis frame met een verbindingslat op elke 32cm.

8385

De verschillende mallen geplaatst.
8386
8387

De bovenzijde is vlak zodat hier blokken op geplaatst kunnen worden waarop de binnenkiel rust en waar later de vloer op vast gemaakt wordt. Tevens dient dit blok om de spanten aan te bevestigen. maar dat volgt later...
8388

8389

Van een eiken balk een binnenkiel geschaafd en in de blokken geplaatst.
http://www.woodworking.nl/images/icons/icon10.png

tuoh
27-08-13, 20:37
Je zou het niet zeggen dat dit het werk is van een "nieuweling" in het vak, dat ziet er al zeer doordacht uit, heel goed bezig:D
De fundatie is bij elk bouwwerk een heel belangrijk iets, dat is in de bootbouw niet anders, daar zie je al snel of het gaat lukken of niet. Daar moet hier niet aan getwijfeld worden, dat word een mooie sloep.

Word het een eigen ontwerp? of is het een bestaand model dat je op "papier" gezet hebt.

Succes met de bouw,

André

serge 72
28-08-13, 18:57
Ik heb een handschets gemaakt van een klassieke roeisloep. Min of meer een whitehall versie. Deze tekening met de voor en een van de achter spanten ingescand en in autocad "overgetrokken" om er bewerkbare lijnen van te maken.Omdat ik normaal nooit met autocad werk heb ik hier waarschijnlijk een omslachtige en onhandige manier gezocht. Tijdens het ontwerpen heb ik verschillende aanzichten en doorsnede opgezet. Samen met een excel bestand waarin het geschatte gewicht belast en onbelast berekend was. Door het uitrekenen van het zwaartepunt en het narekenen van het zwaartepunt van de waterverplaatsing zijn aanpassingen in de waterlijn en de vorm van de achersteven aangebracht.Om de vorm en de stroomlijn te handhaven heb ik de kiel zo'n 150mm dieper gestoken en is de achtersteven breder en dieper komen te liggen.De volgende foto's zijn van het maken van de gelamineerde spanten. Deze bestaan voor de licht gebogen versies uit vier lagen, de achterste met een dubbele kromming hebben vijf lagen.Voor het buigen heb ik een stoomkist en een "stoomketel" gemaakt. al met al voor voorbereiding maar het ging uiteindelijk beter en sneller dan verwacht.

Scheppie
28-08-13, 21:59
Oi Oi Oi, ik zie hem al weer aankomen, dit wordt weer zon project waar iemand zegt dat ie iets voor het eerst doet en en dan weer een pareltje van vakmanschap de werkplaats uitrolt..... heerlijk om te gaan volgen.

Athanor
28-08-13, 22:24
Welkom bij ons forum! Je valt gelijk maar binnen met een boeiend topic hoor! Ik zal het met belangstelling volgen.

Kun je nog wat vertellen over de gelamineerde spanten? Welke lijm gebruik je daarvoor?
Wordt het een overnaadse sloep?

Het ziet er veelbelovend uit! Veel succes.

Fons

serge 72
03-09-13, 21:01
Fons,

aanvankelijk wilde ik een kano bouwen, tijdens het ontwerpen/ tekenen ben ik meer en meer uitgekomen op een sloep ontwerp. wat ik overgenomen heb is het gebruiken van hol/ bol gefreesde strips om de romp te maken. Om de sloep de nodige sterkte te geven heb ik gekozen om een binnenkiel te plaatsen waarin de spanten dmv zwaluwstaart verbinding geplaatst konden worden. de spanten zelf zijn gebogen rond de mallen. Uit gedroogd en knoest vrij eiken meubelhout heb ik strips gemaakt van grofweg 55 breed en 8-9 mm dik. De strips zijn gebogen en na een ruime dag met PU lijm verbonden. Na de droogtijd zijn de losse spanten geschaafd tot 40 breed.
Omdat het hout in een stoomoven gezeten heeft en de PU lijm vocht nodig heeft om een goede verbinding te maken leek mij dat een goede combinatie.
Later heb ik mij meer verdiept in de lijm en ondertussen lijm ik alles met resorcinol of met epoxy.

Ik zal snel een serie foto's plaatsen met de bevestiging en de uitlijning van de spanten aan de kiel.

Groet Serge

Athanor
03-09-13, 21:12
Mooi hoor! Wat zijn de hoofdafmetingen van de sloep?

Fons

serge 72
05-09-13, 14:34
Sloep is 5,8 x 1,8 meter. De buitenboord hangt hier dan nog achter.
Verder heb ik nog wat foto's van de gelijmde, gefreedse spanten die geplaatst worden op de mallen. Aansluitend alle spanten op lengte maken en ter hoogte van de kiel een zwaluwstaart maken. Zodra alles uitgelijnd verbindingen aangebracht waren alle spanten verwijderen.

8704

8705

8707

8706

Volgende stap het bevestigen van de spanten aan de kiel volgt spoedig.
En weet iemand hoe ik de foto's in kan plakken zodat iemand die niet ingelogd is deze ook kan zien? alvast bedankt.

Groet Serge

SunRayes
07-09-13, 12:23
Een prachtig project Serge, en een flinke uitdaging.

Mijn neef begint de laatste tijd steeds over het bouwen van een sloep.
Ik zal hem deze foto's laten zien.

Volgens mij moet je ingelogd zijn om de foto's te kunnen zien.
Wat anderen ook wel doen is bij flickr een account nemen en die foto's openbaar maken.

Groeten, Raymond

placebo
07-09-13, 13:19
Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.

groetjes placebo.

grijzeblubber.be
07-09-13, 19:52
Respect voor dit soort projecten! Dat wordt zonder twijfel een mooi resultaat.

Het is wel een techniek die ik nog niet eerder gezien heb. De meeste kano's met "cedar strip building" worden direct op de mal gebouwd. De combinatie van mal, eikenhouten spanten en dan bekleden met mahonie bol/hol latten is nieuw voor mij. Er komt dan ook waarschijnlijk geen expoxy laag met glasweefsel meer over?

serge 72
14-09-13, 19:45
De constructie methode is ook nieuw voor mij. Maar aangezien ons gezin in de boot moet kunnen en duidelijk zwaarder belast zal worden dan de gemiddelde kano heb ik deze constructie gekozen.
Het is inderdaad bij elkaar gezocht maar de zware eiken kiel met de spanten moeten letterlijk de ruggengraat van de boot vormen. In ben ondertussen met de hol/ bol latten bezig maar dat komt vanzelf voorbij.
Eerst wil ik de bevestiging van de spanten aan de kiel laten zien.

8871
Hier zijn de zwaluwstaart bevestiging uit de kiel gehaald en aansluitend worden deze verlijmd en geschroefd.

8872

Groeten Serge

serge 72
17-09-13, 14:06
Met de spanten geplaatst was het passen en meten om de lijn te laten doorlopen in de voorsteven en de achtersteven. Door de spanten te laten stroken heb ik de voorsteven overgenomen op een mal.
Deze mal vervolgens omgezet in een buigmal waar de voorsteven omheen gebogen kon worden.
8944
Door latten te plaatsen en de spanten te schaven wordt het geheel strokend gemaakt wat uiteindelijk tot een vloeiende boeg moet leiden...
Het was een behoorlijk tijdrovend karwei maar wel dermate belangrijk voor het eindresultaat dat ik hier veel aandacht aan heb gegeven.
8945
8946

Volgende post over het maken van de voorsteven en het bevestigen aan de kiel.

Groeten Serge

wadierick
19-09-13, 11:06
hoi Serge
zoals je ziet is het ons gelukt .wat fijn om zo mee te genieten .
je trotse Vader en Moeder

WR1944
19-09-13, 19:10
Misschien is een klein beetje toelichting nuttig of interessant voor de niet-scheepsbouwers. Een lijnenplan geeft de scheepsvorm weer op de binnenkant van de scheepshuid. Het is in feite een virtuele vorm. De scheepsvorm wordt in verticale en horizontale plakken verdeeld. De resultaten van die opdeling worden in drie aanzichten getoond. Een spantenraam waar de ene helft de halfspanten naar het voorschip weergeeft en de andere helft naar het achterschip. Een half bovenaanzicht geeft de waterlijnen weer op diverse hoogten en een zijaanzicht waar de verticalen lopen. En al deze lijnen moeten vloeiend ofwel strokend verlopen. Het grootste spant wordt het grootspant genoemd maar tevens keerspant. Vanaf het grootspant valt de dikte van elk werkelijk spant aan de voorkant van de theoretische plaats voor de spanten naar het voorschip. Voor de achterspanten naar de achterzijde. De spanten worden dan strokend afgewerkt naar voren respectievelijk achteren. En het spantenraam geeft alleen de vorm van de theoretische spanten weer. De bouwspanten worden aan de hand van het lijnenplan vorm gegeven door een spant te stroken op de plaats waar een bouwspant geplaatst wordt. Al ben ik werktuigbouwer, de theorie van de scheepsbouw heeft me altijd geinteresseerd en ik kon dan ook m'n hart ophalen op de scheepswerf waar ik werkte. Die interesse kwam me goed van pas als ik een machinekamer ging inrichten. Dan hoefde ik geen scheepsbouwer te vragen om de scheepsvorm te tekenen als er iets tegen de huid bevestigd moest worden.

Oceans'11
19-09-13, 23:06
Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.

Ik sluit me hier bij aan... Oh ennuh... als je zo doorgaat, dan kon dit wel eens een potentieel item worden dat in de "eregalerij" geplaatst gaat worden !

Succes met de verdere bouw...

serge 72
22-09-13, 19:58
Bedankt voor de aanmoedingen van de diverse lezers.
Ik ben zelf ruim voor de bouw begonnen met lezen van dit forum. Maar vooral moet ik toegeven dat veel info en voorbeelden via woodenboat.com beschikbaar was. Dit was nodig om de bouw te beginnen. Ook op you-tube zijn vooral amerikanen zeer genegen om een en ander toe te lichten. Met dit en enkele boeken als voorbereiding eerst mijn garage ingericht en omgebouwd tot een houtwerkplaats. Een ruime werkbank met vandikte bank zaagtafel e.d. en beginnen maar.
Zodra de bouw enige vorm aannam kreeg ik uit mijn omgeving aansporing om dit "op internet" te zetten. Na enige aarzeling uiteindelijk toch maar gedaan. De positieve reacties helpen wel om het voort te zetten.
Ik hoop hiermee op mijn beurt anderen te inspireren om zelf aan de slag te gaan.

De volgende stap in de bouw was het maken van een gelamineerde voorsteven. Deze is gemaakt uit eiken latten ongeveer 100mm breed en 10mm dik. Het hele pakket in de oven en voor de zekerheid 2 uur laten zitten. Even flink aanpakken en het hele pak gebogen om de mal. Het tweede pak was bedoeld als buitenkiel maar deze heb ik uiteindelijk niet gebruikt.
9050

Dit is mijn stoomkast waar latten tot 2mtr in kunnen.
9051

Eenmaal afgekoeld en een dag later het geheel gelijmd en in breedte geschaafd.
9053

Op de werkbank meteen een neus geschaafd voordat het geheel gemonteerd is.
9055

De voorsteven voor het "aftekenen" boven de kiel geplaatst. De juiste hoek en positie van de steven goed gemeten en afgetekend.
9058

Een afschuining aan de voorsteven gemaakt, en de kiel afgeschuind.
9059

Eenmaal geplaatst blijft er nog flink wat hout over om weg te schaven. Ook blijkt de kiel te ver door te lopen om de lijn van de romp goed te volgen. Na het lijmen en bevestigen aan het tweede spant kan het schaven en uitlijnen beginnen.
9061
9062

Zelfs het eerste spant zit veel te hoog voor de lijn. Door een extra blok te bevestigen tussen de spanten konden deze tot een spitse punt worden afgeschaafd. Uiteindelijk wordt het toch nog vloeiend loopt de lijn mooi door over de volledige voorsteven.
9064

Volgende keer laat ik zien hoe de achtersteven gemaakt is.
Groet Serge

leroy
24-09-13, 20:06
wat een prachtig verhaal
top hoor
ga zo door
mvg Leroy

gompy58
24-09-13, 20:25
Ik ga ff een mooie hoed kopen...

Anders heb ik helemaal niks op mijn kop om voor je af te doen...

potdomme man!

Creatief_Met_Hout
24-09-13, 20:54
Wat een gaaf project. Door alle foto's en toelichtingen heel leuk om te volgen...

yoek
25-09-13, 12:34
Sjiek project! echt respect dat je zoiets durft en kunt maken!
Het voorsteven ziet er nogal plomp uit, niet echt gestroomlijnd. Heb je je model ook gesimuleerd op hydrodynamica? Hoe ben je tot je ontwerp gekomen, boerenverstand?

serge 72
26-09-13, 20:09
Helaas heb ik geen hydrodynamica opleiding. De boeg is inderdaad erg steil en staat zon 6cm uit het lood. Het moet ook een beetje een klassieke sloep worden. Ongeveer het tegenovergestelde van de boeg van een vlet.
Misschien vertekend de foto een beetje maar de verhouding is zo dat een erg ranke en gestroomlijnde vorm is geworden. Lengte 5,8 bij 1,8meter.
Maar toegegeven model is gebaseers op boerenverstand en klassieke lijnen. Vooral de achterkant laat dat zien.
Ik zal snel wat fofo's sorteren om dat duidelijk te maken.

Groet Serge

Spaander
27-09-13, 07:48
Beter laat dan nooit, wat een heerlijk topic om te volgen.:cool:
Kijk weer uit naar de volgende update.

yoek
27-09-13, 10:19
Maar toegegeven model is gebaseers op boerenverstand en klassieke lijnen. Vooral de achterkant laat dat zien.

Mijn opmerking "Boerenverstand" moet je als een compliment opvatten hoor! :D

serge 72
04-10-13, 19:25
Nadat de voorkant redelijk in lijn met de vorm van de sloep was volgde een grotere uitdaging, de achtersteven.
Ondanks dat er een buitenboord gemonteerd moet worden wilde ik wel een klassieke en mooie achtersteven maken. Na wat gepuzzel besloten om de achtersteven op te trekken tot de hoogte van de romp. Ook wilde ik de motor niet op de mormale manier ophangen maar "achter" de sloep monteren en besturen op afstand...
De voorlaatste spanten #16 raakten maar net de kiel maar onvoldoende om bevestigd te worden. De laatste spanten#17 zaten nog een stuk lager en konden alleen bevestigd worden in de constructie van de achtersteven.

9341
Om de krachten naar de kiel te kunnen leiden een centrale balk gemaakt die onder een hoek van 12graden gemonteerd moet worden.
Op de werkbank de centrale balk uitgelijnt en de spanten 17 onder een hoek van 6graden gesteld. Omdat alle lijnen anders lopen en de delen gebogen zijn was het uitlijnen een hele uitdaging. Op het punt waar deze lijnen samenkomen loopt de achtersteven vlak. Door het verschil in de hoek van de balk en de spanten loopt kromming van de achtersteven op.
9342

Voor de verbinding en bevestiging van de spanten drie gelamineerde balken gemaakt. Hier wel een denkfout gemaakt door drie dezelfde balkjes te lamineren. Terwijl de kromming steeds meer toeneemt..
Gevolg flink wat schaven en bijwerken om alle mooi vlak te krijgen.
9343

9344

De centrale inkeping is gemaakt voor een eiken montage plaat waarop de buitenboord motor via een steun bevestigd kan worden.
Op de werkbank dit deel gelijmd en pas gemaakt voor de bevestiging aan de kiel.

Groet Serge

JPAJS
04-10-13, 19:29
Lijkt wel een VOC galjoen te worden met een prachtig versierde spiegel. :) Mooi werk allemaal.

tuoh
07-10-13, 18:50
Eén en ander lijkt me toch een a-typische romp van een sloep te gaan opleveren. Word het een rompvorm zonder scheg?

Mvg,

André

serge 72
08-10-13, 16:34
Misschien ben ik wat warrig geweest bij de toelichting over de achtersteven. Mijn bedoeling is juist om een klassieke sloep te maken. Het a-typische is wel de buitenboord motor die aan de achterzijde hangt.
Als je met scheg doelt op een kiel die over de lengte loopt om de stabiliteit te vergroten dan bedoelen we hetzelfde.
Ik ben op dit moment bezig om de "buitenkiel" zoals ik deze in mijn onwetenheid genoemd heb op maat te maken. Deze kiel loopt van de voorsteven over de hele lengte onder de sloep door tot aan de achtersteven. Omdat de sloep vrij klein en smal is was ik bang voor een onstabiel gedrag en neiging tot rollen. Of het genoeg is weet ik niet maar een kiel van zo'n 8cm hoog is in de maak.

Als bij de volgende set foto's de achtersteven geplaatst is zal de vorm en het ontwerp meer duidelijk worden.:) Ik zal ook de autocad plaatjes wel een plaatsen om het lijnenplan te laten zien.

Groet Serge

zuma
08-10-13, 17:40
Je hebt 2 vormen van stabiliteit: vormstabiliteit (beste een platbodem) en gewichtstabiliteit (een rondspant met een zware kiel zoals je bij scherpe zeiljachten ziet). Jouw sloep heeft een rondspant en dus een lage vormstabiliteit. Je zou kunnen gaan denken dat de kiel die je aan het maken bent eigenlijk te laag is en/of te licht voor een goede stabiliteit. Maar goed ik ben geen jachtbouwer, enkel een zeilfanaat...

WR1944
08-10-13, 18:23
Stabiliteit is voor een boot naast het waterdicht zijn een tweede vereiste. Simpel gesteld heb je het zwaartepunt van je boot. Maar je hebt ook het zwaartepunt van de opwaartse kracht van de vorm van je boot in het water (Archimedes). Als een boot naar een kant overhelt moet aan die kant meer scheepsvolume onder water verdwijnen om aan die kant meer opdrijvende kracht te krijgen. Dat is het zelfrichtend vermogen van een boot. Bij een rechthoekige rompdoorsnede is dit effect groter dan bij een meer rondere vorm. Bij bijvoorbeeld een ronde rechte boomstam is die kracht theoretisch nul, een boomstam is stabiel in elke positie. In vroeger tijden, toen men eenmaal inzicht had in de aspecten van stabiliteit werd die stabiliteit langs grafisch-rekenkundige weg bepaald. Nu hebben we computerprogramma's die helaas een deel van die romantiek weggenomen hebben. ;-)
Dit is een simpele benadering, er zit een hoop meer aan vast maar voor het begrip is het hopelijk voldoende.

Scheppie
08-10-13, 19:05
Misschien ben ik wat warrig geweest bij de toelichting over de achtersteven.

Ik ben ook wel benieuwd, heb je een model / tekening van hoe de boot moet worden?

serge 72
11-10-13, 09:42
De vragen rondom stabiliteit hebben mij ook bezig gehouden. De kiel die ik aan het maken ben dient dan ook meerdere doelen. Ten eerste moet er een soort slijtplaat over de lengte komen ivm beschadigingen en het op de trailer krijgen.
De hoogte van de kiel ik beperkt en een balastkiel is ook weer wat overdreven omdat het geen zeilboot is. De kiel die nu voorzien is doet wellicht niet veel maar voor mijn gevoel het ik toch iets aan de rolweerstand gedaan. Verder loopt deze kiel moor door in de voorsteven en wordt mooi in vorm geschaafd.

Om de vorm of mijn ontwerp wat toe te lichten hier een plaatje uit autocad. Dit heb ik gebruikt om de berekeningen te maken en de spanten uit te zetten.
9496

Nadat de achterzijde gereed was heb ik het geheel bevestigd aan de sloep. Een aantal knieen zijn gemaakt om het geheel de gewenste stevigheid te maken.
9497

Voor het lijmen heb ik op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen klemmen gezet.
9498

De lijn loopt nog niet mooi door, dit komt omdat spant 16 nog niet is bevestigd. De bevestiging moet gemaakt worden deels in de kiel en deels in de nieuwe hoekstukken.
9499

Er is nog wel wat schaafwerk te doen om alles weer mooi vlak te krijgen.

Groet Serge

Oceans'11
11-10-13, 09:57
Voor het lijmen heb ik op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen klemmen gezet.

Heel erg herkenbaar, zo'n "allegaartje" aan lijmklemmen.

Petje af hoor; ik zou het niet meteen aandurven zo'n project te starten. Keep up the good work !

robert1964
11-10-13, 10:08
Hoi Serge,

Wat ik mij wel afvraag is, hoe je het roer en de buitenboord motor gaat combineren. Is het niet handiger om een bun te maken voor de buitenboord motor. Zo komt hij recht voor het roer, wat positief werkt voor de stuur eigenschappen.
Verder ben ik onder de indruk van je werk!!

Robert

zuma
11-10-13, 11:10
Inderdaad bovenal heb ik vooral bewondering voor je durf en geduld. En ik zie ook dat hier wat moois uit gaat komen. Mijn kritiek op stabiliteit tsja die komt idd uit een zeilhoek en kan je mee doen wat je wil. Een zooi lood op de bodem scheelt ook al.

Athanor
11-10-13, 15:20
Hallo Serge,

Je bent nog steeds aan een uitdagende klus bezig en al mooi op weg! Ik heb de tekening in je PDF bekeken en in de weergave die ik krijg stroken de lijnen van het schip niet echt lekker. Ga je dat in de daadwerkelijke bouw " in het werk" corrigeren met strooklatten? Of geeft de tekening niet de goede situatie weer.

Fons

serge 72
14-10-13, 21:02
Fons,
In de tekening is het autocad ontwerp te zien. Bij het zijaanzicht valt op dat de kiel zo'n 150mm dieper licht dan de boeg. Deze positie is in goed overleg met Archimedes bepaalt. De hele vorm van met name de achterzijde is hierop aangepast. In het vooraanzicht is de aflopende kiel de oorzaak dat de lijnen niet mooi samenvallen.
In werkelijkheid zijn de spanten 40mm breed en moeten met latten "strokend" gemaakt worden. Maar de spanten zijn over de hele lengte mooi vloeiend en strokend te schaven. Ik besteed juist veel tijd aan deze fase omdat hier de basis gevormt wordt voor de mahonie strips.
Samengevat het plaatje geeft een vertekend beeld van de vorm. Maar ik snap dat het wat onduidelijk overkwam.

Groet Serge

ErnstP
15-10-13, 22:21
Serge

Petje af. Echt heel goed bezig.

Ik ben nu zelf met een sloep bezig en zat al te twijfelen om deze op het forum te zetten ,maar je bent me voor ;-).
Ik heb mezelf het er gemakkelijk mee gemaakt om okumé multiplex te gebruiken ,maar zoals jij hem maakt is toch echt wel even andere koek.

Ik blijf je post nauwlettend volgen!

Gr ernst

dulcinea
16-10-13, 09:35
ErnstP...ook al is een ander je voor, het hoeft je er niet van te weerhouden om ook te plaatsen. Je hebt mij in ieder geval al nieuwsgierig gemaakt.

Groet,

Ad

Toxiq
16-10-13, 11:01
Mee eens, kom maar op met het verhaal en de bijbehorende foto's (véél foto's natuurlijk)

serge 72
16-10-13, 19:39
Ernst,

Leuk te horen dat er meer schuurknutselaars rondlopen. Je bent zeker niet te laat om ook een draadje te beginnen. Er is nog wel ruimte lijkt mij om eens een andere bouwmethode te belichten. Ik beleef plezier aan het delen van mijn bouwproces.
Er is niks mis met een sloep uit multiplex, met een beetje geluk lig je eerder in het water dan ik.

Groet Serge

ErnstP
17-10-13, 09:43
Tnx Serge

Ik zal wat foto's en tekst bij elkaar vergaren.

Gr Ernst

serge 72
30-10-13, 21:04
Na de plaatsing van de achtersteven was het tijd om het frame in de juiste vorm te schaven. Door latten over de lengte te plaatsen op verschillende plaatsen is het mogelijk om de hoge punten aan te tekenen en met de schaaf bij te werken. Voor het achterste deel met de dubbele kromming is het wel opletten om met een holschaafje het juiste profiel aan te brengen.

10122
Na een aantal keer passen en schaven wordt de hele romp bijgewerkt.

Aangezien de romp en het interieur in mahonie moet worden afgewerkt heb ik een aantal planken met verschillende diktes gezocht om alles van te kunnen maken.

Voor de romp zocht ik 6m lange delen om de strips zonder lassen te kunnen toepassen.
Na enig speurwerk heb ik planken van 7,2m lang, 65cm breed en 40mm dik gevonden. Uit twee van deze planken kan ik bijna alle strips maken. Het voordeel is ook dat de tekening en kleur van het hout uniform is aangezien het uit twee planken van de dezelfde stam komt.
De planken van deze afmeting zijn niet te tillen, laat staan over een zaagtafel te halen. Vandaar dat ik met de handcirkelzaag deze te lijf ben gegaan.

10123
Uit deze plank komt het eerste deel van de strips.

10124
Na het de strips op dikte geschaafd te hebben kon ik de freestafel instellen om een hol en een bol profiel aan te brengen.

10125

10126
Deze hol/bol methode wordt veelal toegepast in de kano bouw, met dit verschil dat mijn strips 15mm dik zijn ipv 6mm en de frezen een radius van 20mm hebben.

Groet Serge

ErnstP
31-10-13, 19:31
Wauw!
Lekkere plankjes zijn dat ;)

Grappig dat je dat op deze manier maakt.

Ik heb pas een kano op deze manier gemaakt, maar zal er nooit aan gedacht hebben om een sloep op deze manier te 'bekleden'.

Succes verder.

Gr ernst

Oceans'11
04-11-13, 14:36
Na enig speurwerk heb ik planken van 7,2m lang, 65cm breed en 40mm dik gevonden.

Gelukkig is je tuin diep genoeg ;)

Ik blijf het een uitermate interessante post vinden.

Woruta
04-11-13, 15:07
Als het niets wordt met die boot, kun je altijd nog trapleuningen gaan verkopen ;-)

G.J. B.
05-11-13, 15:44
Leuke post om tevolgen

Kun je nu nog met je buren opschieten?:)

gr Gert

serge 72
06-11-13, 09:47
ik ben het met jullie eens dat het ongebruikelijk is om dergelijke bewerkingen buiten te moeten. mijn werkplaats is voor de meeste werkzaamheden groot genoeg , maar voor deze lengtes moet ik toch naar buiten. En gelukkig heb ik goede buren.

@Ernst, als ik je site bekijk ben ik onder de indruk van de kano. Als je zover bent wil ik ook graag volgen hoe de sloep gemaakt wordt. Iemand die zo precies werkt moet een nette sloep kunnen maken.

Groet Serge

serge 72
17-11-13, 21:49
Na het maken van de strips zo snel mogelijk een begin gemaakt door een aantal rijen aan te brengen.

10677

10678
Eerste een aantal proefpassingen gedaan om de gewenste lijn te krijgen.
Toen ik drie strips aan beide zijde aangebracht had kwam het inzicht dat de achterzijde eerst gereed moet zijn om de strips door te kunnen laten lopen.:o
Ik wilde het kopse hout zichtbaar hebben aan de achterzijde. Dus eerst een dunnne mahonie multiplex gelijmd en deze later bekleed met een visgraat motief en een afwerkrand rondom.

10679

10680

10681
Nu de achterkant bijna gereed is kan ik verder ver de strips. Nu nog de schroefgaten met proppen afwerken en mooi schuren om de epoxy resten te verwijderen.

Ik heb het afgelopen weekend nog wat gelijmd maar het wordt langzaam te koud om epoxy te verwerken. Ik kan met een kleine houtkachel mijn werkplaats wel iets verwarmen, maar 15gr tot het einde van de schuur haal ik niet. Weet iemand of er epoxy te koop is die tot 5gr verwerkt kan worden. Het gaat mij nu alleen nog maar om te lijmen.

Groet Serge

ErnstP
17-11-13, 22:59
Goed bezig Serge

Ten eerste wat is dat vierkant aan de achterkant?

Waarom wil je je strips aan de achterkant zichtbaar hebben?

Ik gebruik altijd in de winter deze http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-455-p-16181.html harder die kan tot 5Gr C

Gr Ernst

serge 72
22-11-13, 13:14
Ernst,

Het vierkant aan de achterzijde is de montageplaat waaraan ik de buitenboord wil hangen. Aangezien hier nog wat aan afgesteld moet kunnen worden heb ik een massief stuk eiken gebruikt.
Verder wil ik de romp transparant afwerken. Door de strips aan de achterzijde zichtbaar te houden werkt dit als een soort lijst die de vorm accentueert. Voorwaarde is wel dat ik netjes en met zo min mogelijk fouten moeten werken aangezien plamuren e.d. niet mogelijk is.

Op de volgende foto is de achterzijde duidelijker in beeld met de randen rondom de visgraat.

10810
De strips komen aan de buitenzijde als een extra rand in het zicht.

Groet Serge

zuma
22-11-13, 13:52
Ik zou nog houtproppen in die gaten slaan. Dat geeft een veel mooier beeld IMHO

stefano
26-11-13, 18:48
wat een prachtig project om te volgen.
petje af!:cool:

serge 72
10-12-13, 22:10
Nu de achtersteven voor zover gereed is, wil ik zo snel mogelijk de strips monteren op de romp. Voor het klemmen verschillende methoden uitgeprobeerd. Er zijn veel manieren om een plankje in het gareel te krijgen.
11419
Het gaat langzaam om strip voor strip beide zijkanten goed passend te krijgen. Ondanks het hol/ bol frezen toch elke strips een proefpassing geven om zeker te weten dat alles goed aansluit.
11420
11421
Bij wijze van proef een aantal schroefgaten gepropt met de reststukken van de strips om een minimaal kleur verschil te krijgen.

Groet Serge

zuma
11-12-13, 09:03
Dit gaat wel mooi worden! Al enig idee hoe je de boot uiteindelijk gaat keren c.q. uit je kot gaat krijgen? Hij gaat steeds zwaarder worden en snel nu! En O ja weet je dat houten boten die met latten opgebouwd zijn eigenlijk pas echt waterdicht worden als ze een tijdje in water hebben gelegen? Of je moet ze helemaal in de epoxy zetten en dat is eigenlijk een doodzonde zolang dat niet nodig is.

jaap
11-12-13, 09:13
Dit gaat wel mooi worden! Al enig idee hoe je de boot uiteindelijk gaat keren c.q. uit je kot gaat krijgen? Hij gaat steeds zwaarder worden en snel nu! En O ja weet je dat houten boten die met latten opgebouwd zijn eigenlijk pas echt waterdicht worden als ze een tijdje in water hebben gelegen? Of je moet ze helemaal in de epoxy zetten en dat is eigenlijk een doodzonde zolang dat niet nodig is.

Het lijkt er op dat deze ook door en door verlijmd wordt, zo te zien met resorcinol (b.v Aerodux). En het is zeker geen doodzonde om hout in epoxy te zetten, integendeel zelfs als het goed en doordacht uitgevoerd wordt juist een grote plus; althans, dat vind ik;).

Een prachtige post Serge van wat een hele mooie boot beloofd te worden!

jaap

zuma
11-12-13, 13:03
Tsja ik ben van de oude slag als het om botenbouw gaat (dus geen epoxy gebruik). Orginele houten 16m2 en andere types met soortgelijke lattenbouw moest je altijd na het onderhoud en te waterlating altijd even vol laten lopen met water. Niet dat het water door de kieren naar binnen stroomde. Nee het gaat langzaam, er sijpelt gewoon langzaam water binnen door kiertje of scheurtjes op plekken waar de lijm tussen de latten heeft losgelaten (door houtwerking) of niet goed is gelijmd. Door het proces van het zwellen van het hout te bespoedigen gooi je de boot gewoon even vol met water. Weekje laten liggen, leeg hozen en hoppetee je boot is waterdicht. Wat wel grappig is dat naar mate het seizoen vertrijkt en het hout boven de waterlijn weer goed droog wordt dat je bij het schuin gaan toch weer wat water naar binnen ziet sijpelen op die stukken die normaal ruim boven de waterlijn zitten. Het hoort gewoon bij dergelijke boten zo. Alles dicht smeren met epoxy is leuk en aardig maar de grootste vergissing begaat men daarbij vaak om het hout geheel in te sluiten met epoxy. Dat is een recept om een klassieke boot volledig te doden. Ik kan me dan nog wel voorstellen dat men één zijde (de buitenzijde) in de epoxy zet maar dan nog kan door de werking van het hout her en der hetzelfde effect ontstaan. Een boot is namelijk geen statisch geheel wat in de huiskamer staat. Er is altijd vocht en er komen torsie krachten op.

Athanor
11-12-13, 17:44
Dat was dan zeker geen wedstrijdboot, want daar telt elk grammetje gewicht (vocht) behalve bij heel zwaar weer.....

Fons

zuma
11-12-13, 17:56
Wedstrijd boten worden idd in de epoxycoating gezet om te zorgen dat ze niet dicht gewaterd hoeven te worden. Dat klopt geheel ja. Wedstrijdboten konden we ook niet betalen hè ;)

jaap
11-12-13, 18:16
wedstrijdboten liggen ook alleen in het water tijdens het zeilen en gaan daarna op de trailer of in het botenhuis in de takel om te voorkomen dat ze vol water zuigen en te zwaar worden. Er is niks mis met hout insluiten, anders zou alle multiplex ook verrotten. Het is een hardnekkig misverstand. Hout heeft het vermogen om vocht op te nemen en weer af te staan, bij dat vocht opnemen neemt het hout ook in volume toe. Als het langdurig te vochtig is, gaat het schimmelen en rotten, als het veel te droog is verpulvert het. Hout dat in Egyptische graftombes is gevonden heeft nog dezelfde mechanische eigenschappen als nieuw hout, omdat het in die tombes redelijk constant is qua vochtigheid en temperatuur. Als je hout volledig insluit in epoxy behoudt het dus die prachtige eigenschappen en is het qua volume stabiel; schimmel er rot hebben geen schijn van kans. Mijn boot is gemaakt van multiplex met aan beide zijden een laag glasweefsel, een composiet dus, en daarmee verbeter je enorm de mechanische eigenschappen en het is zeer bestendig tegen van alles.

jaap

serge 72
12-12-13, 21:22
Ik weet dat er meerdere meningen bestaan over het gebruik van epoxy. Ik was in eerste instantie ook wat terughoudend om het te gebruiken. De eerste strips zijn inderdaad met resorcinol gelijmd. Het verwerkt goed en makkelijk, een van de voorwaarden voor de juiste verwerking is echter een flinke aandrukkracht om de verbinding goed te lijmen.
De strips goed laten aansluiten zonder spleten is al moeilijk genoeg met de tosie en buiging van de strips. Of met het aanduwen van de strips de juiste druk uitgeoefend kon worden valt te betwijfelen. Ik ben ondertussen overgestapt op epoxy voor de verlijming. Tot nu toe zeer positief over de kracht en de sterkte van de lijmverbinding. Ik lijm nu de strips eerst en boor daarna de de gaten voor de schroeven. Boren vooraf heeft als gevolg dat de lijm door het gat kruipt en de passing van de prop verprutst.

Het coaten van de romp is een ander onderwerp, ik heb nog geen idee hoe dit aan te pakken. Het onderwaterdeel moet dekkend, verder wil ik de romp transparant afwerken. Het kan best zijn dat hier ook epoxy aan te pas zal komen. Eerst maar eens zorgen dat de romp mooi dicht is en glad geschuurd dan zien we wel verder. Tegen die tijd zal ik nog wel een vraag uitsturen om te kijken wat de opties zijn.

Over het keren van de boot heb ik wel een idee het frame is voorzien van wielen. ik dacht de boot buiten te rollen en een halfrond frame aan de buitenkant te maken om het hele zaakje om te rollen. Wat eventueel ook nog kan is het optakelen in de schuur en dmv stroppen de boot langzaam te keren. Komt tijd komt raad.

Groet Serge

serge 72
16-01-14, 21:56
Hallo allemaal,

Hoewel er weinig te doen is op het botenbouw deel van het forum wil ik nog wat vorderingen laten zien.
Voordat de romp helemaal dicht is heb ik de voorsteven en de kiel op maat gemaakt, en de bevestiging op orde gebracht.
Eerst heb ik een gelamineerde eiken balk gemaakt en deze in de goede vorm gezaagd. Als voorsteven heb ik een gelamineerde mahonie deel gemaakt dat gestoomd en gelijmd is rond de vorm.
Doordat de kiel dekkend behandeld zal worden kon ik deze mooi uit eiken maken en moest hiervoor geen lengtes mahonie gebruikt worden. Door middel van potgaten en RVS draadeinden kan het geheel vastgezet worden. Als de romp helemaal dicht is vallen de strips in een sponning en worden opgesloten door de kiel.
Als dan alles gemonteerd is kan ik de delen schaven en mooi laten aansluiten.

Groet Serge

Athanor
16-01-14, 22:48
Leuk om de voortgang weer even te zien!

Veel succes verder.

Fons

jaap
23-01-14, 09:20
De bootbouwersrubriek is misschien niet het meest actieve deel van ons forum, maar er komen wel de grootste en mooiste projecten vandaan!

jaap

Oceans'11
23-01-14, 09:36
Ik ben nieuw op dit forum en in de “botenwereld”, na een voorbereiding en het naspeuren van forums en internet ben ik begonnen om mijn eigen sloep te ontwerpen en bouwen.

Tsjonge jonge... ik lees net nog even je eerste zin van dit topic. Bekijk ik de resultaten tot nu toe, dan mag je met recht zeggen dat je het 'niet onaardig doet' (dat is Fries voor: vet cool, onwijs te gek, kei-gaaf e.d. ;))

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat doe je in het dagelijks leven? Want werken met hout heb je wel eerder gedaan, mag ik aannemen ??

Prachtig hoor !!! #respect

ArtHarg
23-01-14, 09:44
De bootbouwersrubriek is misschien niet het meest actieve deel van ons forum, maar er komen wel de grootste en mooiste projecten vandaan!
Nou… de grootste werkstukken komen uit de garage- en werkplaatsbouwrubrieken. En mooiste is een kwestie van smaak natuurlijk ;)

serge 72
24-01-14, 21:31
Heren,

Het is inderdaad geen wedstrijd om de mooiste of de langste te maken of te hebben, en over smaak valt ook niet te twisten. Neemt niet weg dat ik veel plezier beleef aan dit project, en het leek mij toch leuker om een sloep te maken in plaats van een kano of een kastje.;)

Werken met hout is wel mijn hobby, maar het grootste was wel de bouw van mijn garage/werkplaats uit hout met lariks delen rondom. Verder ben ik projectleider bij een ingenieursbureau en zie dan alleen tanks en installaties maar geen hout overdag helaas.

Ik zal snel weer wat posten omdat de romp nu voor een groot deel dicht is.

Groet Serge

Oceans'11
24-01-14, 22:49
...en zie dan alleen tanks en installaties maar geen hout overdag helaas.

En des te groter is mijn respect voor het resultaat tot nu toe...

Sloep Jeroen
25-01-14, 12:49
Dag Serge,
Ik werd door een vriend getipt over dit forum. Ik zit ook midden in een zelf uitgedacht-Acad tekening-gewoon beginnen bootproject! Leuk, dat er nog meer mensen zijn die gewoon doen! Krijg alleen geen foto geupload, helaas.....

Sloep Jeroen
25-01-14, 13:17
12966129671296812969Zo, toch gelukt! Ben 01 september 2013 begonnen, ik heb haar vorige week andersom op de bokken gekregen. Groet, Jeroen

Athanor
25-01-14, 13:40
Hallo Jeroen,

Welkom op het forum! Hoe meer bootbouwers hoe leuker! Misschien voor het overzicht van Serge's topic wel beter dat je een afzonderlijk topic aanmaakt over jouw boot? Dan kunnen we daar ook reageren en aanvullende vragen over stellen.

Fons

Sloep Jeroen
25-01-14, 13:55
Oké Fons, dat wil ik wel, maar zul je me eerst uit moeten leggen hoe een topic aan te maken? Ik kan alleen maar een boot bouwen ;)

Athanor
25-01-14, 14:01
Nou ja, als je al zo ver komt dat je een foto kunt plaatsen heb je al bewezen dat je daar snel achter komt:)

In het forum boten bouwen de knop nieuw onderwerp aanklikken en je kun helemaal los!

Succes! Fons.

teus
25-01-14, 14:58
Prachtig werk, ik sta er versteld van.

Sloep Jeroen
25-01-14, 18:57
Dag Fons,

Ik heb de hele pagina afgespeurd....kom niet verder. Je zult me stap voor stap moeten uitleggen hoé dit moet.....sorry...

Athanor
25-01-14, 19:09
Ga naar dit (http://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?15-Hout-in-de-jacht-en-botenbouw) forum en druk op de knop "plaats nieuw onderwerp". Vul met tekst en foto's;)

Fons

Oceans'11
25-01-14, 20:26
Ga naar dit (http://www.woodworking.nl/forumdisplay.php?15-Hout-in-de-jacht-en-botenbouw) forum en druk op de knop "plaats nieuw onderwerp". Vul met tekst en foto's;)

Je moet wel ingelogd zijn (anders zie je die knop niet...) ;)

serge 72
31-01-14, 21:27
Na de proefpassing van de kiel en de boeg het volgende deel van de latten aangebracht. De volgende impressie is een samenvatting van enkele weken latjes passen en lijmen. Tussendoor wel eens de schroefgaten met proppen afgedicht. Ook een deel reeds geschuurd, vooral de resorcinol vlekken zijn hardnekkig. Ik merk wel dat het goed vlakken van de spanten effect heeft. Ik schuur de romp vrij snel glad en vlak gelukkig, hoewel er nog genoeg te doen blijft.

Op een of andere manier lukt het mij niet meer om de foto's gewoon in te voegen:confused:. Deze komen steeds als bijlage tevoorschijn.

groet Serge

ErnstP
31-01-14, 22:11
Serge

Petje af hij word prachtig !

Ik kon het even niet zo snel vinden maar lijm je die latjes gewoon met watervaste houtlijm?

PS: Hij gaat heel wat wegen he ? :confused:

Gr Ernst

serge 72
31-01-14, 22:15
Hallo Ernst,

In het begin de latten met resorcinol vastgezet, nu met epoxy.

Groet Serge

ErnstP
31-01-14, 22:26
Dan zitten ze zeker vast :)

Sloep Jeroen
01-02-14, 09:46
Na de proefpassing van de kiel en de boeg het volgende deel van de latten aangebracht. De volgende impressie is een samenvatting van enkele weken latjes passen en lijmen. Tussendoor wel eens de schroefgaten met proppen afgedicht. Ook een deel reeds geschuurd, vooral de resorcinol vlekken zijn hardnekkig. Ik merk wel dat het goed vlakken van de spanten effect heeft. Ik schuur de romp vrij snel glad en vlak gelukkig, hoewel er nog genoeg te doen blijft.

Op een of andere manier lukt het mij niet meer om de foto's gewoon in te voegen:confused:. Deze komen steeds als bijlage tevoorschijn.

groet Serge

Ziet er goed uit Serge! Ik zie dat je tussentijds ook geschuurd had.....Ik kon ook niet wachten af en toe. Soms moet je iets AF maken of gedeeltelijk om voor jezelf een klein mijlpaaltje neer te zetten, althans dat heb ik wel. Ik plaats zodadelijk ook nog een paar foto's. Kan me vandaag er niet toe zetten aan de boot te werken.....helaas.

serge 72
04-05-14, 18:43
Hierbij een korte update van de voortgang van de afgelopen weken/ maanden. Door wat andere klusjes en uitstapje even wat minder vooruitgang dan gewenst maar het project ligt zeker niet stil.
Het dichten van de romp is een stevige klus gebleken maar aan alles komt een eind. zo ook aan een stapel mahonie latten.

16349

Nadat de voorsteven voor een groot deel voorzien is van latten kan de gebogen buitenkiel aan de boeg gemonteerd worden.
16350

Met M8 bouten worden binnen en buitenkiel bevestigd. Aangezien het uit een stuk maken van de gehele buitenkiel te complex was heb ik een las gemaakt om de aansluiting te maken.
16351

16352
Na deze mijlpaal was het tijd om de laatste latten aan te brengen. Aangezien de torsie aanzienlijk was toch nog een behoorlijke klus ondanks dat de latjes steeds korter worden.

16353
16355
Eenmaal gepropt kan de buitenkiel gemonteerd worden en begonnen met het schuren van de hele romp.
16354

Nu staat de hele sloep in korrel 60 geschuurd, nu nog naar 80 en verder. Ben nu op zoek naar de juiste verf/ coating dus daar zal nog wel wat speurwerk in gaan zitten.

Groet Serge

Klaas
04-05-14, 21:04
Nou, petje af hoor. Lekker plekje ook waar je het kan doen. :) Voor een eerste keer doe je het best netjes. ;)

Athanor
04-05-14, 21:33
Ik kan niet wachten tot het moment dan je hem gaat omkeren;)

Fons

ErnstP
05-05-14, 08:27
Schitterend! Petje af :D

Gr Ernst

Sloep Jeroen
05-05-14, 09:25
Enorm!

SamR
05-05-14, 16:34
Ziet er mij wel een intensief werkje uit. Maar wel een prachtig resultaat

De Bootbouwschool
18-05-14, 19:35
Hallo Serge,
Ik ben nieuw hier maar ik neem mijn petje af voor je werk.
Toch een kritische kanttekening bij je ontwerp: Ik vermoed dat je heel veel "vacuüm" onder de waterlijn achter je spiegel zult krijgen: Op de waterlijn moet je sloep nl. een waterlijn hebben van een zgn. dubbel-ender.
Het gevolg is dat je best veel energie verliest bij het vooruit varen.
Toch respect!
Groeten
Bert van Baar

serge 72
23-06-14, 21:04
Hallo,

Even een update van de vorderingen de afgelopen weken.
Na het schuren de romp in epoxy gezet en even drie weken om mijn handen moeten zitten voor het uitharden. Aansluitend het onderwaterschip geverfd een stukje boven de waterlijn.
17687
Ook van dichtbij is de epoxy coating als eerste laag bemoedigend voor het eindresultaat.
17688
De waterlijn getekend en rondom met wat geduld afgeplakt.
17689
17690

Afgelopen zaterdag alles goed voorbereid voor het moment, draaien van de sloep. Gelukkig liep alles volgens plan en kan ik nu de zaken van de andere kant bekijken.
17691

Het draaien is met frame en spanten gedaan. Het eerste werk was alle hout weghalen totdat er een lege sloep overbleef. Nu kan weer langzaam gestart worden met denken en plannen hoe de rest af te maken.
17692
Tot zover de vorderingen.

Groet Serge

Scheppie
23-06-14, 21:09
Weer een GEWELDIG project wat hier in wording is. Complimenten Serge.

Athanor
23-06-14, 21:20
Mooi hoor! Weer een flinke stap vooruit. Veel succes verder!

Fons

schrijnwerker
24-06-14, 11:00
Ziet er gaaf uit met epoxy erop.
Zo komt de kleur van het mahonie echt naar boven.
Hoe heb je de waterlijn bepaald?

RPosdijk
24-06-14, 18:39
Wat gaaf om zo'n project te mogen volgen!
De IJssel DD Double Coat polyester DD lak (http://www.nonpaintstore.nl/nl/bootlak-jachtlak/marine-coatings/bootlak-and-jachtlakken-van-de-ijssel/de-ijssel-double-coat-polyester-dd-lacquer-special-color-1000-gram-set.html) is misschien een optie om de boot mee af te lakken

Succes!!

Ps niet mijn bedoeling om te verwijzen naar de site

serge 72
24-06-14, 21:03
Bedankt voor de tip maar ik heb de romp reeds behandeld met 2k PU vernis boven de waterlijn. Het onderwaterschip is met drie lagen HB coating waarop later nog wel een gladde laag DD kleur komt.
Als het sloepje helemaal klaar is komen er nog een aantal lagen vernis op.

@Schrijnwerker.
Omdat ik het ontwerp in autocad gemaakt heb, kan ik vrij eenvoudig per spant de doorsnedes bepalen. Door een berekening te maken van het gewicht en de positie van het gewicht heb ik het zwaartepunt bepaald. Door de berekening van het gewicht en de waterverplaatsing te koppelen heb ik waterlijn kunnen bepalen. Of de methode klopt kan ik pas later vaststellen, maar ik heb wel vertrouwen dat het goed afloopt.

Groet Serge

jaap
25-06-14, 08:04
Wow Serge, je werkt wel door! Ziet er indrukwekkend uit en de romp glanst ook al mooi! Mooie details ook zoals de boeg, maar heb je de waterlijn niet iets aan de lage kant gehouden? Waar heb je de romp nu mee afgewerkt? Succes bij de binnenkant, het is nog een puist werk kan ik uit ervaring zeggen; niet alleen het houtwerk, maar ook de motor, leidingen, schroefas.. de uren vliegen om :D.

jaap

serge 72
28-02-17, 19:39
Hallo,

Hoewel er een tijdje geen update gekomen is ben ik wel verder gegaan met de bouw van et sloepje. Na het lakken en omdraaien van de romp was het nog een hele klus om het interieur te maken.
Hoewel het sloepje nu zo'n beetje klaar is moet de tewaterlating nog plaatsvinden. Eerst nog naar Amsterdam om op de Hiswa het bootje te laten zien. Ik ben genomineerd voor de Amateur Boot Bouw Award 2017. Ben wel benieuwd hoe mijn werkstuk ontvangen en beoordeeld gaat worden.
Nog een paar plaatjes om het resultaat te laten zien.

met vriendelijke groet,
Serge Dierick
60685
60684
60686
Voor de aandrijving een POD motor in het roer gebouwd.
60687
60688

ErnstP
28-02-17, 19:43
Ziet er harstikke mooi uit man.

Je vaart dus electrisch?
Hoeveel kW?
En hoeveel Ah accu's heb je?

Gr Ernst

rmenkveld
01-03-17, 13:00
Kwijl kwijl; *sprakeloos...*

Ik denk dat ik mijn best ga doen om je nog even te bezoeken op de Hiswa en je prachtige sloep eer aan te doen door 'm in het echt te komen bewonderen!

Grt.

Ad Beumer
03-03-17, 14:27
Heel mooi!

Ik kom zaterdag zeker even kijken.

serge 72
03-03-17, 18:31
Leuk als er mensen langskomen op de Hiswa, altijd goed om vakbroeders te ontmoeten.
Wat betreft de aandrijving, de motor is 3,5kW en moet voldoende zijn om de boot op rompsnelheid te laten varen. Voor normale kruissnelheid zal 1,5kW waarschijnlijk voldoende zijn. Ik heb twee accubakken gemaakt waar acht 6V accu's in geplaatst kunnen worden. De accu's moet ik nog kopen, wil op de Hiswa wat rondvragen.

Groetjes Serge

conectra
03-03-17, 18:49
beste serge,

leg mij eens uit waarom dat dat je osb hebt gebruikt voor de spanten.

groet robert

Pel
03-03-17, 19:16
Prachtige sloep, dit is geen amateurwerk maar vakwerk, m.i. heb je die Amateur Boot Bouw Award 2017 al verdient, alvast gefeliciteerd.

Groet Pel.

serge 72
03-03-17, 20:41
De osb platen heb ik gebruikt als mal voor de spanten. De eiken spanten zijn om de mallen gebogen en later gelammineerd. Bij het omdraaien van de boot zijn de mallen verwijderd.

Groetjes Serge

conectra
03-03-17, 22:54
De osb platen heb ik gebruikt als mal voor de spanten. De eiken spanten zijn om de mallen gebogen en later gelammineerd. Bij het omdraaien van de boot zijn de mallen verwijderd.

Groetjes Serge

ok dankjewel,,

ErnstP
03-03-17, 23:08
Leuk als er mensen langskomen op de Hiswa, altijd goed om vakbroeders te ontmoeten.
Wat betreft de aandrijving, de motor is 3,5kW en moet voldoende zijn om de boot op rompsnelheid te laten varen. Voor normale kruissnelheid zal 1,5kW waarschijnlijk voldoende zijn. Ik heb twee accubakken gemaakt waar acht 6V accu's in geplaatst kunnen worden. De accu's moet ik nog kopen, wil op de Hiswa wat rondvragen.

Groetjes Serge

Hoi Serge

Hoe kom je aan dat vermogen?

Omgerekent is dat ca 5PK
Beetje weinig voor zo een grote sloep. Ik denk dat je ca dubbele moet hebben.
Ik ben benieuwd hoe hij vaart.

Ik blijf het volgen.

Gr Ernst

rmenkveld
09-03-17, 12:31
6102161022

Jammer dat ik je niet heb kunnen spreken, desalniettemin heb je in ieder geval mijn stem binnen!
veel succes!

serge 72
10-03-17, 20:58
Ruben, bedankt voor de stem. Jammer dat ik je niet kon spreken, morgen en zondag ben ik er de hele dag. Een selectie van de bouwfoto's heb ik wel achtergelaten.
Groetjes Serge

rmenkveld
20-03-17, 09:38
Ruben, bedankt voor de stem. Jammer dat ik je niet kon spreken, morgen en zondag ben ik er de hele dag. Een selectie van de bouwfoto's heb ik wel achtergelaten.
Groetjes Serge

Ha Serge,

Inmiddels terug van vakantie, die ochtend was mijn enige mogelijkheid dus ben speciaal voor jouw prachtige bouwwerk naar de Rai getogen! Een genot om na het topic het in het echt te mogen bewonderen! Leuk om de foto's (ze staan volgens mij niet allemaal op het forum, met name het binnenwerk niet) daar nog even te kunnen bekijken!
Ik hoop dat je gewonnen hebt, dat heb je meer dan verdient!

Grt.

serge 72
20-03-17, 13:14
Hoi Ruben,

De jury heeft mijn bijdrage weten tw waarderen. Ik ben als winnaar van de award beloond.
Van het binnenwerk was inderdaad een selectie van foto's aanwezig. Deze staan niet op het forum omdat ik ook een tijdje afwexig was.
Maar leuk dat je mijn bootje weet te waarderen.

Gr Serge

rmenkveld
20-03-17, 13:29
Gaaf man! Gefeliciteerd!

Ad Beumer
20-03-17, 14:15
De jury heeft mijn bijdrage weten tw waarderen. Ik ben als winnaar van de award beloond.
Helemaal terecht.
Ik heb je niet gesproken, je was heel druk in gesprek met iemand anders. Dat was allemaal razend interessant dus heb me er maar niet tegenaan bemoeid en heb het rustig aangehoord.

Wat ik grappig vond is dat elders op de beurs een kapitaal zeiljacht stond met een vergelijkbare roer/motor constructie. Dat werd daar gepresenteerd als een unieke en revolutionaire ontwikkeling. :)

jaap
21-03-17, 00:03
Gefeliciteerd, met de award, maar ook met de prachtige boot!!

jaap

WR1944
21-03-17, 01:57
Die constructie van de roer/schroef-combinatie lijkt veel op een roerpropeller. Ik heb ooit bij Schottel gewerkt dus ik ben wel thuis in die materie.
Gefeliciteerd met de onderscheiding. Als ik de uitvoering van de buitenkant zie dan weet ik wel zeker dat de binnenkant er ook perfect uit ziet. Jammer dat de foto's van het inrichten ontbreken.

Klaas
21-03-17, 09:14
Hoi Ruben,

Van het binnenwerk was inderdaad een selectie van foto's aanwezig. Deze staan niet op het forum omdat ik ook een tijdje afwexig was.
Maar leuk dat je mijn bootje weet te waarderen.

Gr Serge

Super Serge! Gefeliciteerd!:)

meenkdrie
10-06-17, 07:52
Prachtig project!

Ik zou graag nog wat zien van de sloep in het water.