Schuurpapier voor metaal?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Raar onderwerp voor een houtforum misschien, maar om oud gereedschap op te knappen, vooral voor het vlakken van oude beitels vol met roestpitten, heb ik schuurpapier nodig dat lang meegaat. Ik heb begrepen dat het daarvoor van SiC gemaakt moet zijn. Tot nu toe gebruik ik 3M schuurpapier uit de bouwmarkt, maar dat gaat veel te kort mee, is ook meer voor de schilder bedoelt.

Is dat grijze Norton schuurpapier wel voor metaal? Raar eigenlijk dat het altijd zo moeilijk is te achterhalen waar schuurpapier van gemaakt is. Het staat vol reclamekreten, maar nuttige informatie is zeldzaam tegenwoordig.

Ik heb trouwens 80 grit nodig en misschien nog wat fijners.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Je moet op zoek naar schuurpapier van 3M geschikt voor koetswerk. Op de vellen die ik liggen heb staat helaas amper informatie. In de betere autozaak kan je dit in elk geval vlot vinden. De meeste soorten zijn wel voorzien om op een machine te bevestigen, maar als je ze op een glasplaat legt blijven ze vrij goed liggen en heb je er weinig last van.
Het schuurpapier gaat oneindig veel langer mee dan gewoon schuurpapier uit de bouwmarkt, maar is dan ook gevoelig duurder. Eens je dit gebruikt hebt ga je merken dat beitels vlakken en schaafzolen vlakken plots héél veel vlotter gaat :D
80 grit lijkt me wat grof hoor, hier ga je diepe groeven mee maken. Ik begin met 150 en hiermee kan je het grove werk best aan zonder dat je nadien je eigen groeven eindeloos moet wegschuren. Ik spreek helaas uit ondervinding...

Veel succes in elk geval,

Reinoud
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik gebruik voor het opschuren van gereedschap scotch brite, of gewoon een schuurspons met fijn zand en veel water.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zal eens navragen bij de autospuiterij-leverancier. SiC is zelf zwart, dus het lijkt me dat het grijze Norton papier dan van Alumium oxide gemaakt is.

Bij het bouwmarkt schuurpapier begin je wel met 80 grit, maar het verslijt zo snel dat het al gauw tot polijst papier gedegradeerd is. Dus beginnen bij 150 grit met goed schuurpapier zou best wel eens sneller kunnen zijn.

Yoek, gewoon ontroesten gaat zeker goed met een scotch brite, maar om een beitel te vlakken heb je iets vlaks nodig. In dit geval dus schuurpapier op een plaat glas.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Zwart waterproof schuurpapier is prima. Als je 3m neemt staat er op de achterkant wet or dry bij de grove korrels werkt het droog ook goed. Gaat nat wel langer mee. Ook schuurlinnen werkt prima. Niet voor bouwmarkt kwaliteit gaan maar voor goed spul. Is wel duurder maar veel beter voor zware toepassingen. Ook andere merken hebben goede soorten. Norton.klingspor
Zijn andere merken
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Goed, zaterdag rij ik even langs de betere verfhandel, die zal het wel hebben.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb zaterdag voor m'n op de rommelmarkt aangeschafte steekwagen schuurlinnen gebruikt, gehaald bij de loodgieter. Verschillende korrels P80 en P150.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.