japans schaafje

Vuurmens

Nieuw lid
13 aug 2013
5
0
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.

Ik werk normaal met metaal maar hout vind ik de laatste tijd ook bere interessant.
Ik heb LTS bouwtechniek gedaan en ben ook timmerman geweest dus hout is me niet geheel onbekend.
Ik dacht laat ik me eigen voorstellen als ik iets heb te laten zien.

Vorige week heb ik een japans schaafje gemaakt. Dit is toch lastiger dan ik had verwacht.
Hieronder een paar plaatjes. Ze zijn alleen gedraaid en weet niet hoe dit te veranderen maar ja....

image1.jpgimage2.jpgfoto.jpg

Groetjes, Vuurmens
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ziet er goed uit. Welke beitel heb je gebruikt? Ik vind wel dat de mondopening nogal groot is. of lijkt dat enkel zo op de foto? En is de zool al aangepast?
 

Vuurmens

Nieuw lid
13 aug 2013
5
0
Hey mannen
Bedankt voor jullie reactie.
Wat betreft het schaven ik zal vandaag of morgen een foto plaatsen van wat krullen. Maar hij doet het redelijk goed.
De bek opening is inderdaad wat aan de grote kant waardoor het moeilijk is om heel dun te schaven.
De beitel heb ik gemaakt van een zaagblad van een metaal beugelzaag machine. Als een scheermes. Heb daar ook een paar aftekenmesjes van gemaakt.
@mathieu. Vanwaar de vraag of ik de zool al heb aangepast? Wat zie jij wat ik misschien niet zie?
 

Vuurmens

Nieuw lid
13 aug 2013
5
0
Gelijk nog een vraag: is er iemand in een straal van 25 km om de ronde venen die alles (of veel) weet van japanse schaven en ook ervaring heeft met het maken daarvan.
Nou weet ik dat de mijne niet echt japans is vooral omdat de japanse schaven in mijn ogen zich vooral onderscheiden door hun relatief zware beitel waardoor ik de keerbeitel een beetje massiever gemaakt heb. En ik ben zelf natuurlijk een Hollander.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je op de "The Carpentry Way" blog zoekt naar de zevendelige serie Smile and Wave, vind je heel goed uitgelegd hoe het zit met de finetuning van Japanse schaven.

Onderdeel van de magie van Japanse schaven zijn natuurlijk de speciale ambachtelijk gemaakte beitels. Inderdaad heel dik en taps toelopend. Maar ook gelamineerd en met veel hardere staalsoorten dan hier gebruikelijk is. Maar ik begrijp wel dat je voor een eerste poging niet direct een diepte investering in Japans staal doet.

Ik heb veel bewondering voor de japanse schaaf, maar houdt het zelf voorlopig maar op onze simpele westerse producten. Is een stuk goedkoper.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een Japanse schaaf waar de zool niet is aangepast volgens 'de regels van de kunst' (of misschien beter het ambacht), produceert wel krullen, maar laat een ravage in het hout achter. Ik heb zondag een Japanse schaaf geprepareerd, en toen de zool was zoals hij hoort te zijn, was het resultaat ook wat het hoort te zijn. Dus glad en zonder uitbreeksels. Een tijdje geleden is dit hier ook nog voorbij gekomen:http://www.woodworking.nl/showthread.php?7243-Japanse-schaven-zool-niet-vlak
 

Vuurmens

Nieuw lid
13 aug 2013
5
0
Oh zo ja, nou ik moet eerlijk bekennen dat het hout niet optimaal geschikt was. Het was te zacht. Nadat m'n vader wat kantjes had gebroken op een reeks bankirai planken stonden de strepen in het hout.
Ik wil er een zool onder lijmen van wenge of purperhard, heb ik allebei liggen. Kan ik gelijk de bek opening verkleinen. Wat zou het meest geschikte hout zijn?
 

Vuurmens

Nieuw lid
13 aug 2013
5
0
Hier nog wat krullen.
Vertel me wat je er in leest!
En ik hoopte nog wel of hele mooie ragfijne linten.
Zoals op joetjoep.
foto1.jpgfoto.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.