Welke invalzaag kopen?

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Beste leden,

Overlaatst heeft mijn invalzaag het begeven en dus ben ik aan het uitkijken om een nieuwe aan te schaffen.
graag had ik jullie mening gehoord over dewelke het best geschikt zou zijn voor mij.

Ik gebruik mijn invalzaag veel om massieve planken op te delen, deze hebben een dikte tot 8 kwart (52mm) en gaan van eik tot tropisch hardhout. Hiervoor heb ik dus een machine nodig met voldoende vermogen.
Daarnaast wil ik De zaag ook gebruiken om platen te verzagen, hiervoor is een zaag met geleiding heel handig.

Origineel had ik gedacht een festool TS55 aan te schaffen maar na het lezen van "de grote invalzaag test" op het forum heb ik mijn bedenkingen bij deze, mijns inziens is dit een prachtig stukje gereedschap maar niet echt geschikt om massieve planken te gaan zagen. Anderzijds heb ik er ook geen probleem mee om in 2 stappen te zagen.

Nu denk ik erover de bosch GKT 55 GCE te kiezen, deze machine heeft meer vermogen ( kwam ook beter door die masieve deur) en is zelfs budgetvriendelijker.

Is mijn vermoeden terecht over de festool? Heeft er iemand reeds zo een bosch en hoe bevalt deze?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Oef, als je veel massief hout zaagt van die afmetingen zou ik me uberhaupt afvragen of je wel een invalzaag uit deze range moet kopen... Het kan natuurlijk prima maar of het nou ideaal is?

Hoeveel ga je ermee zagen, af en toe een plank of elke week vele planken?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Neem 1 a 2 planken per week. De aantallen vallen wel mee maar de zaag ziet hier wel bij af.
mijn vorige zaag ( een groene bosch) heb ik verbrand bij het uitsmetten van mijn houtvoorraad. (lees de bruikbare delen scheiden van het brandhout).

voor het schulpen van kortere stukken gebruik ik wel mijn zaagtafel, is vooral om de planken handelbaar te maken dat ik de invalzaag gebruik (zo,n schaaldeel is 4 tot 6 meter lang). Dus niet dagelijks een plank, maar bij momenten zal de machine toch wel eens intensief gebruikt worden hiervoor.

Ik heb inderdaad ook de zwaardere machines overwogen, maar deze zijn dan weer minder om platen te verwerken en ook een stuk duurder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik zaag met enige regelmaat eiken van ong.45mm met mijn festool ts 55. Tafelbladen herzagen hiervoor heb ik mijn zaag onder een tafel gebouwd. Methet grofste zaagblad geen probleem ik luister goed of de machine op toeren blijft. Zaag je vaker zou ik toch een 75 mm overwegen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Het juiste zaagblad en een scherp zaagblad. Met een Panther blad vans festool bijvoorbeeld kun je heel wat aan.

Ik heb verhalen gehoord van verbrande festools, nooit zelf meegemaakt, wel meegemaakt tijdens de zaagtest dat de Festool meer moeite had met schulpen en heter werd dan andere machines. De Bosch bleek een prima machine te zijn voor mooie prijs, uitdezelfde fabriek als de nog completere Mafell. Als je de extra snufjes van de Mafell niet nodig heb dan zou de Bosch denk ik een prima keuze zijn voor jou. Die is motorisch beter dan de festool en kwa prijs ook aantrekkelijk. Ik ben gegaan voor de Mafell vanwege de extra opties maar wat jij beschrijft heb je die niet perse nodig.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Bedankt voor de reacties,
Zal wss toch de festool worden dan met pantherblad.

Groetjes,
vincent
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Ik heb de bosch, ben er erg tevreden over. Bijgeleverd zaagblad is uitstekend waar die voor bedoeld is. Extra bladen belangrijk voor andere doeleinden.
Linealen van Bosch ben ik erg blij mee, super snel en zuiver koppelen, prima doordacht. Op de zaag is alles verder goed in te stellen.
Paar keer gewenst dat ik iets dieper zou kunnen zagen, maar normaal gesproken zaag ik voornamelijk plaatmateriaal.
Uiteindelijk kiezen de meeste toch weer gewoon voor festool, merkwaardig genoeg. Beetje de Apple onder de gereedschappen hè.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb zelf een oude festool 55 (geen idee van de letters) en die gaat, inderdaad wanneer voorzien van juist en scherp blad) prima door allerlei massief hout en blijft ondertussen goed hanteerbaar. Ik zou met name voor festool gaan als je toch al in het systeem zit (ivm linealen, afzuiging etc). Anders maakt het mekaar niet zoveel naar mijn bescheiden mening (heb ook wel met de mafell en een makita gezaagd).
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik heb eerlijk gezegd nog niet van dit merk gehoord. Is dit iets nieuws?
Heb je reeds zo een machine of overweeg je er eentje aan te schaffen?

Mvg,
vincent
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat is zeker aan de prijs. En het ziet er allemaal niet echt uit dat je zegt,ja daar straalt de degelijkheid vanaf.

Maar nog even meer ontopic.
Als je al meer van festool hebt zou ik voor de festool gaan, en zoals gezegd gewoon het goede zaagblad kopen. Want een veelgemaakte fout is om overal het standaard zaagblad voor te gebruiken.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Het leek mij wel iets, maar had er ook nog niet van gehoord, vandaar mijn vraag. Maar verder zoekend op het internet kwam ik de scheppach invalzaag tegen,
en de test was zeer loofend, zoals het in het filmpje gebracht werd was het bijna een festool.
Daar ik al een scheppach lintzaag heb en er tevreden over ben denk ik dat de zaag ook goed zal zijn.
prijs bij toolnation is 202 euro incl en rails van 1400 cm, ik heb hem dus net bestelt.

gr. placebo
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Scheppach? De CS55? Tip: gebruik hem altijd met afzuiging. Ik heb een keer gehad dat het blad na het zagen niet meer terugveerde. Dat bleek te komen door strak aangekoekt zaagsel. O ja, en bedenk een manier om je stofzuigerslang secuur op de poort te bevestigen. Is mij nog niet gelukt :-/
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Scheppach? De CS55? Tip: gebruik hem altijd met afzuiging. Ik heb een keer gehad dat het blad na het zagen niet meer terugveerde. Dat bleek te komen door strak aangekoekt zaagsel. O ja, en bedenk een manier om je stofzuigerslang secuur op de poort te bevestigen. Is mij nog niet gelukt :-/
Zowiezo gebruik ik altijd een afzuigslang en stofzuiger. En om hem secuur op de poort te krijgen, Ja dat wordt dan even expirimenteren.
Heb je wel een beter blad er op of werk je met het standaard zaagblad.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik werk met het standaard zaagblad. Qua zaagsnelheid en zaagbeeld was dat voor mij genoeg. Ik gebruik 'm vooral als ruwzaag voor massief hout wanneer ik te lui ben om veel te schulpen :) Achteraf gezien was ik denk ik beter uit geweest met een niet-invalzaag waarmee ik gewoon een lijn kan volgen, maar goed. Daar kom je pas achter als je het ding gebruikt.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
IK heb een overweging moeten maken, Of de deksels van de opbergruimtes kant en klaar kopen a75 euro perstuk en dat 6 keer
of een invalzaag van 200 euro en de deksels mooi zelf uitzagen, dan is de keuze snel gemaakt. En dat vond mijn vrouw ook.:)
gr. placebo
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik ben best tevreden over mn scheppach, heb dr n blad van 15 euro ofzo van ecotools bij en sindsdien zijn de zaagsnedes een stuk netter.

Maar de stofzuiger slang wil er inderdaad nog al eens losvliegen, heb dr wat zelfklevend klittenband op geplankt en ook op de stofzuigerslang en dan met n stukje klitteband ontwikkelen helpt wel wat, doe ik meteen t snoer ook tussen
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ik ben best tevreden over mn scheppach, heb dr n blad van 15 euro ofzo van ecotools bij en sindsdien zijn de zaagsnedes een stuk netter.

Hoeveel tanden moet een zaagblad hebben om een zeer nette zaagsnede te krijgen. en is er ook een bepaald merk.

Gr. Albert. placebo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.