afkort/verstekzaag met trekfunctie...welke?

cyruse

Nieuw lid
7 mei 2009
7
0
Alvast excuses als deze vraag al eerder is gesteld.

Ik ben op zoek naar een afkort/verstekzaag met trekfunctie. Het doel is o.a vloerplanken, balken, kozijnhout maar ook plintjes mee te kunnen zagen. Dus krachtig, nauwkeurig, degelijk en makkelijk in te stellen, zo diep mogelijk en zo breed mogelijk kunnen zagen (binnen technische limieten natuurlijk).

Van een kennis kreeg ik eens een Metabo KGS 255 te leen. Fijn apparaat, wel erg veel herrie, en niet superprecies. Op internet gezocht naar Metabo modellen, maar het duizelt me. Ik krijg ook onlogische modellen te zien, bijv. Metabo modellen die zwaarder qua vermogen zijn maar wel goedkoper? Festool is me echt te duur en verder ben ik niet echt een Bosch liefhebber (op mijn niet kapot te krijgen haakse slijper na dan :mrgreen: )

Wie heeft er een goed advies? Wie heeft een goede tip voor een degelijke, betaalbare machine? Alvast bedankt.

Met_KGS255.jpg
 

tuoh

Oud hout
Makita, Hitachi, DeWalt, Bosch, deze merken hebben allemaal wel één of meer goede verstekzagen in het gamma.
Persoonlijk ben ik geen fan van de stationaire machines van Metabo.

De Kapex van Festool is hier wel de standaard, zelf gebruik ik al verschillende jaren met veel plezier zaagmachines van Elu,nu DeWalt.

Mvg,

André
 

cyruse

Nieuw lid
7 mei 2009
7
0
Kan je aangeven waarom je de Metabo's niet kunt waarderen? Wat is er slecht aan de machines?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ben inmiddels bezig met de tweede metabo afkortzaag, de nieuwe is een beetje beter dan de oude versie, maar ik vind ze nooit echt precies. de achtergeleider waar je je balkjes tegenaan legt is niet precies recht, de instellingen van graden zijn niet spot on, en de lazerlijn geeft niet precies genoeg de zaaglijn aan naar mijn smaak. Dit gaat om een KS 216 Lasercut.
Hierbij moet ik wel aangeven dat ik de machine wel geregeld gebruik, omdat hij prima voldoet voor het iets minder precieze werk
 

tuoh

Oud hout
cyruse zei:
Kan je aangeven waarom je de Metabo's niet kunt waarderen? Wat is er slecht aan de machines?

Heb door de jaren heen ondervonden dat de machines van Metabo niet meer de kwaliteit halen die ze dertig à veertig jaar geleden wel hadden. Metabo was in die tijd een absoluut topmerk, nu is het hoogstens een (dure)meeloper.

Mijn eerste boormachine van Metabo die ik veertig jaar geleden kocht doet het nog steeds, maar recenter aangeschafte machines gaven te snel de geest bij intensief gebruik.

Er zijn tegenwoordig krachtigere en goedkopere machines op de markt die dan nog degelijker zijn ook.
Mijn bandschuurmachine van Makita is dagelijks in gebruik, na tien jaar heb ik mijn eerste kost gehad, een nieuwe grafietmat op de schuurzool, kostprijs een paar euro.

Hetzelfde gaat op voor afkortzaagmachines, gebruik nu Elu en Hitachi, gaan door het zwaarste hout en blijven functioneren. Ik gebruik deze machines onder andere voor het uitzagen van houten gangen en berghouten in de houtscheepsbouw, hierbij word er aardig wat gewrongen op het zaagblad omdat je met het cirkelzaagblad geen rechte lijn volgt maar een curve.( gangen lopen rond)
Bij de Metabo cirkelzaag op het werk was na één jaar de zaagas gaar, er zat min. 3à4 mm speling op :x

Ik moet wel zeggen dat de professionele wipzaagmachines van Metabo top zijn, ze gaan door het dikste hout zonder een krimp te geven.

Voor wat betreft hun stationaire machines, die zou ik meer onder DHZ machines klasseren dan onder professionele, bij intensief gebruik laten ze nogal snel een steekje vallen, er breekt iets af, of je trekt de schroefdraad eruit, etc.. er is altijd wel iets.

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening na jarenlang gebruik van allerlei merken voor diverse klussen, het kan best zijn dat andere mensen een tegengestelde mening hebben, daarom ook dat alle merken blijven verkopen.

Mvg,

André
,
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb alleen ervaring met een kort gebruikte Metabo van een kennis. Ik heb de machine bij het zetten van een paar getimmerde wandjes gebruikt en ik ben niet echt enthousiast geworden, met name de nauwkeurigheid was echt niet best en ik vond de machine ook nogal gammel.

Ik heb zelf 2 grote Dewalts gehad en die vond ik krachtig en degelijk. Voor normaal timmerwerk goed bruikbare machines, maar voor meubelwerk niet nauwkeurig genoeg. Vooral bij brede stukken zat er nogal wat afwijking in.

Ik heb nu 2 zagen. Een kleine blauwe Bosch (ik weet dat je geen fan bent...) die lekker licht is en dus makkelijk rond te sjouwen. Ik heb de machine aangeschaft omdat ik een lichte, compacte machine zocht voor normaal timmerwerk die niet al te nauwkeurig hoefde te zijn. De Bosch was in de aanbieding in combinatie met een zaagsteun (aanrader!), dus vandaar mijn keuze. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk enthousiast ben over de zaag. Hij heeft een verassend grote capaciteit en is nauwkeuriger dan de Dewalts.

Daarnaast heb ik een Kapex stationair opgesteld staan, maar daar hoef ik geloof ik niet echt over uit te wijden. Er is nu trouwens een goedkopere variant door Festool uitgebracht, misschien dat dat een optie is.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ben een Metabo fan. Ik heb diverse Metabo elektrisch handgereedschap en tot nu toe werken ze perfect. Echter wel als DHZ/consument en niet professioneel. Sinds enkele maanden heb ik de KGS255 en ik vind hem super werken. Voor waar ik hem voor gebruik vind ik hem erg goed werken. Maar misschien dat als je nog kritischer bent dat er toch wat min punten zijn. De KGS255 kost zo’n 300 euro. Voor dat geld heb je geen Makita, DeWalt of Bosch Pro. Wel een Bosch DHZ, maar dan is de Metabo weer beter.
Er zijn sinds kort helaas goedkopere Metabo’s met betere specificaties. Die worden echter in China gemaakt ipv europa en hebben een bijhorende kwaliteit. Jammer dat Metabo hiervoor kiest en niet zoals Bosch een duidelijk onderscheid maakt tussen dhz en pro.
Een webshop als Toolnation.nl heeft de goedkopere modellen van Metabo en Bosch dhz niet in hun assortiment omdat ze die te slecht vinden. de Metabo KGS255 wel.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zeg ook Kapex. Een heel andere benadering maar wel van hetzelfde merk is een zaagtafel met trekzaagfunctie. Dan heb je twee ineen. En dan heb ik het over de Festool precisio.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Voor afkort en verstekzagen behoort Makita tot de besten. Misschien is de Kapex nog beter. Mag ook wel voor die prijs.
Ik heb zelf de ls1013 en ben er zeer tereden over. precies en krachtig.
De motor staat ook onder een hoek van 45° waardoor hij minder in de weg zit dan bij andere machines.

http://www.makita.be/machine/LS1013.html

Metabo en dewalt zijn ok, maar bieden niet de kwaliteit die je ervan zou verwachten. Dewalt nam Elu over maar ze hebben zeker niet de kwaliteit overgenomen. Elu was echt wel top. Dewalt is maar een betere B&D.
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
In mijn belevenis heeft festool de beste Afkortzagen: super precies en plenty power.
Metabo moet je niet aan beginnen die hebben (vind ik) slechte machines. Wij hebben ze ook op het werk en altijd zijn die beschermkappen stuk zodat wij ze weer met een kieltje vastzetten. Zelfs als de machine nieuw is werkt de kap niet goed en echt precies zijn de metabos niet.

hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben mvg Patrizio
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Als iemand vragen stelt over een machine van 300 euro weet ik niet of hij geholpen wordt met adviezen om een machine te kopen van 800-900 euro of zelfs 1100-1200 euro. Dat de Kapex (een van) de beste machine is weet ik ook. En dat een Makita ook beter is dan de Metabo 255 weet ik ook. Maar er is ook nog zoiets van Budget! En dan denk ik dat de prijs/kwaliteit verhouding met bij de Metabo 255 wel goed is.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Marco geeft een hele mooie benadering.
Alle waar naar zijn geld, Festool is goed maar (heel) duur.
Als je goed in de slappe was zit, is dat prima.

Misschien is de groene bosch 8s ook het overwegen waard.
Deze is bij de Hornbach ongeveer 350 euro (net geen 100 euro goedkoper dan bij de Gamma/Praxis)

Maar alle waar naar zijn geld.
Er zit een laser op, maar net niet nauwkeurig genoeg.
Er zit een led-lampje op, maar als je echt iets wilt zien neem een goede lamp erbij.
Ik heb er nu een houten bak opgeplaatst zodat ik de zaagsnede zie. Nu heb ik de vereiste precisie.
De schaal met graden is net niet helemaal goed. In de 0 is het niet 0. Ik moet hem in de schaal van de 0 zetten en dan helemaal in het "dal" naar rechts duwen en dan is het 0.
De afzuiging is waardeloos en kun je net zo goed vergeten.
De tafelverlenging is net te laag (is uiteraard met wat hout op te hogen)

Er zijn ook positieve punten:
De moter is krachtig genoeg.
En de stangen zijn stabiel.
Verstek kan, ook dubbelverstek.
Mijn zaagsnedes zijn wel kaarsrecht en dat is toch het belangrijkst.
En het prijskaartje is natuurlijk vriendelijk.
Met wat opletten (nameten etc) is deze machine goed te gebruiken.

Persoonlijk vind ik deze machine een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Daarbij is alleen de vraag: hoeveel kwaliteit wil je. En als die hoger is, dan zal er gewoon meer geld uitgegeven moeten worden.

De metabo cirkelzaag heb ik geen ervaring mee, dus kan ik het niet vergelijken.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ondanks dat de Metabo 255 en de Bosch 8s vergelijk zijn qua specificaties en prijs schijnt de Metabo wel een stuk beter te zijn dan de Bosch.
 

tuoh

Oud hout
marco zei:
Als iemand vragen stelt over een machine van 300 euro weet ik niet of hij geholpen wordt met adviezen om een machine te kopen van 800-900 euro of zelfs 1100-1200 euro. Dat de Kapex (een van) de beste machine is weet ik ook. En dat een Makita ook beter is dan de Metabo 255 weet ik ook. Maar er is ook nog zoiets van Budget! En dan denk ik dat de prijs/kwaliteit verhouding met bij de Metabo 255 wel goed is.

Ik zou bij de aankoop van één van de belangrijkste basismachines toch niet de prijs nemen als criterium, denk er wel aan dat je deze machine praktisch dagelijks gaat gebruiken.

Als je dan een machine staan hebt waar bv. geen enkele meetschaal klopt, je elke instelling telkens opnieuw moet controleren op haaks zagen, er een laser opstaat waar je enkel bij benadering mee kan werken, en er regelmatig moet gesleuteld worden om het ding draaiende te houden dan is het plezier er snel af.

Als ik een machine gebruik MOET de instelling van de eerste maal goed staan, dat is voor mij primordiaal.
Ik ben het er zeker mee eens dat je niet direct voor de absolute top moet gaan, maar de kwaliteit en het gebruiksgemak moet toch doorslaggevend zijn.

Ik ben er van overtuigd dat veel mensen die met een goedkope machine beginnen na enige tijd beginnen te verlangen naar een betere machine, gevolg een dubbele kost.

Voor een machine die je bijna dagelijks gaat gebruiken zou ik toch aanraden om het budget op te trekken en te kiezen voor een degelijker apparaat.

Anders is het voor bv. een Lamello, als je die maar een enkele maal gebruikt heb je geen topmerk nodig, het goedkoopste toestel doet het dan ook wel, het instellen mag dan al wat omslachtiger zijn.

Mvg,

André
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik lees nergens dat Cyruse hem dagelijks gaat gebruiken. Is dat het geval, dan heb je gelijk dat je een betere/duurdere machine moet kopen.
Ik zelf begon met een gratis gekregen Ferm afkortzaag die nieuw iets van 50 euro zijn. Uiteraard wil je dan op een gegevenmoment iets anders en ga je rondkijken. Ik had zelf misschien ook wel meer willen uitgeven, maar ik heb ook nog een vrouw die 300 euro eigenlijk al belachelijk vind voor een apparaat dat ik enkele malen per maand gebruik. En dus ging ik kijken wat de beste optie was voor dat budget.
Kortom, je moet van te voren bedenken welke nauwkeurigheid je eist, hoeveel je hem zult gaan gebruiken en wat je budget is. En dat laatste kan echt een hele langrijke eis zijn om verschillende redenen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, het blijft een lastige keuze tussen prijs en kwaliteit.

Als ik mijn keuze door kwaliteit alleen laat beinvloedden dan had het nog wel even geduurd voordat ik mijn eerste plank gezaagd zou hebben.
Helaas heb ik geen geldboom in de tuin en op mijn rug groeit ook niets...

Dus moet ik keuzes maken en met de ongemakken daarvan leven. Dit is voor mij nog altijd beter dan alleen maar kijken naar wat anderen van hout kunnen maken ipv het zelf te doen!!!

Ondertussen spaar ik stilletjes aan door voor betere spullen.

Zo ben ik op mijn dertiende begonnen met gitaarspelen op een waardeloze gitaar plus brakke versterker voor 250 gulden.Natuurlijk had ik op dat moment kunnen gaan sparen om op mijn twintigste eindenlijk mijn droomset te kopen en dan pas te leren spelen. Maar omdat ik niet meteen voor de hoofdprijs ben gegaan stond ik op mijn twintigste ieder weekend een of ander podium onveilig te maken.
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Niemand heeft een geldboom op zijn rug groeien (jammer genoeg). Als we allemaal budgetloos zouden zijn hadden we allemaal LN schaven en beitels, complete Festool serie in de werkplaats/garage en weet ik veel wat nog meer. Ik kan zo wel een tijdje doorgaan. Iedereen heeft wel een goedkoper stuk gereedschap vanwege een budget (ik heb er verscheidene) maar ik moet wel zeggen dat als je advies vraagt over een bepaald gereedschap je het beste een budget erbij kan zetten dat helpt wel mee met advies geven. Een goedkopere machine is niet per se slecht. Maargoed als je een betaalbare machine zoekt de nieuwe kapzaag van evolution schijnt vrij goed te zijn is net geen 300 euro en hij kan ook metaal zagen met hetzelfde blad die de machine standaard levert.(zelf nog geen ervaring mee opgedaan)

groet Patrizio
 

cyruse

Nieuw lid
7 mei 2009
7
0
Misschien is het wel leuk om te posten hoe het hier is afgelopen.

Ik had even moeten vermelden dat het apparaat moet worden gebruikt voor de intensieve verbouwing van mijn huis. Dus hobbymatig, maar wel degelijk en precies genoeg. Rachels, vloerdelen, plintjes, kozijnen etc.

De Kapex was echt buiten mijn budget, de verbouwing kost al genoeg :mrgreen:
. Ook Makita was gewoon te duur.

Naar aanleiding van tips hier ben ik gaan kijken in Engeland, waar het gereedschap veel goedkoper is. Op ebay.co.uk vond ik een engelse gereedschaphandel die 4 stuks Metabo KGS 255 PLUS (dus met laser en met werkbank verlenging) splinternieuw voor 177 pond per stuk incl. VAT aanbood. Inclusief verzendkosten was ik voor rond de 200 euro klaar. Daar kan ik nog geen Bosch voor kopen...Binnen 2 dagen was de machine binnen, engelse stekker afgeknipt en nederlandse stekker er op en klaar.

Intussen heb ik al heel wat afgezaagd en eigenlijk bevalt het toestel prima. Nauwkeurig genoeg, makkelijk in te stellen en voelt degelijk aan. Deze maakt wat minder herrie en voelt beter aan, waarschijnlijk was de leen-metabo toch al behoorlijk vermoeid.

Voor degene die ook geinteresseerd is: goedkoper vind je ze niet en ze hebben er nog 3 over :mrgreen:

P.S. Festool is ook veel goedkoper in Engeland, ik vond de Kapex voor een absolute bodemprijs van 644 pond....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.