Methode om geleiderail in hoogte te stellen zelfmaak mft

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Hallo mensen,

Ik wil graag een geleiderail van 800mm voor mijn invalzaag plaatsen op mijn zelfgemaakte mft.
Dit is een oude workmate met een stuk mdf (18mm dik) erover met 19mm gaten voor een veritas klemsysteem.
De rail moet een stuk overbruggen van 60 cm.
Hoe kan ik nu het beste de rail monteren zodat deze ook in hoogte verstelbaar wordt? (zoals de tafel van festool)
Zijn hier speciale klemmen voor of moet ik zelf iets in elkaar knutselen?

Bij voorbaat dank :)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hoe kan ik nu het beste de rail monteren zodat deze ook in hoogte verstelbaar wordt?

Voor het geval je zelf iets in elkaar wil knutselen... kijk eens naar dit filmpje (zie onderstaand): bij 3:33 komt het moment waarop het antwoord van jouw vraag - denk ik - zichtbaar wordt.


Succes !
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Verreweg het lastigste deel van dit 'klusje' is het exact haaks krijgen van de geleiderail t.o.v. je werkblad. Immers, je wilt de te verwerken materialen wel goed haaks kunnen bewerken.

Naar aanleiding van bovenstaande filmpje heb ik de twee edities van Holzwerken besteld en inmiddels hier voor me liggen. Ik zal eens kijken of ik hun oplossing goed in beeld kan krijgen en dan hier plaatsen... Wordt vervolgd...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een interessante post, maar ik kreeg een melding van "ongepast bericht", omdat de melder vermoed dat het auteursrecht hier geschonden wordt. Misschien kan Ekko wat opheldering verschaffen of dat ook het geval is.

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag Jaap,

Het zijn foto's die ik vanmorgen zelf heb gemaakt uit 1 van de 2 door mij bestelde bladen "HolzWerken". Het behelst hier slechts het deel nodig voor dit topic. Mijn bedoeling was eenvoudig: de paar foto's geven veel duidelijker weer wat er nodig is voor het creëren van de oplossing dan een meervoud van A4-tje met alles-omvattende tekst.

Als hiermee - formeel gezien - auteursrechtelijke inbreuk gepleegd is: mea culpa. Vanzelfsprekend zal mijn inbreng dan verwijderd moet worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je voor je snelle reactie Ekko. Wat staat er in het blad precies over het gebruik van het beeldmateriaal. Je zou ook de uitgever om toestemming kunnen vragen, met bron vermelding.

jaap
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond Jaap,

Ik heb op voorhand al even expliciet de bron erbij vermeld. Zal mij ook even verdiepen in de 'kleine lettertjes' van het blad. In al mijn onschuld gewoon niet meteen aan auteursrechten gedacht... :eek:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond Jaap,

Het heeft even geduurd maar ik heb dan toch eindelijk een reactie van HolzWerken gekregen. Helaas staan ze gebruik van de foto's niet toe.

Nu heb ik al even gekeken of ik zelf de foto's verwijderen kon, maar dat lukt mij niet. Wil jij dit voor mij regelen ???

Onderstaand de reactie:

Sehr geehrter Herr Klein,

es freut mich natürlich sehr, dass der HolzWerken-Artikel so beliebt ist. Leider kann ich Ihnen jedoch die gewünschte Freigabe für die Bilder nicht geben.
Sowohl unsere Autoren als auch wir stecken viel Mühe und Zeit in die Themenrecherche, das Entwickeln, Fertigen, Fotografieren, in die Texte, ins Layout
und so weiter. Wir sind der Meinung, dass diese Inhalte ihr Geld wert sind und möchten sie daher nicht gratis im Internet verteilen.


Interessierte Nutzer der Webseite verweisen Sie doch bitte auf unseren Shop:
https://www.holzwerken.net/silver.e...elheft_e/holzwerken_37_november_dezember_2012


Dort bekommen Sie mit wenigen Mausklicks den gesamten Artikel (als Teil des Heftes) als PDF.


Mit freundlichen Grüßen
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
@oceans11, ik ga de foto's verwijderen, dank voor inspanning om dit correct af te handelen.

@matrex-online, dit is een wat minder correcte wijze, zoals je misschien uit het voorgaande begrijpt.

@aan allen, ik kreeg gisteravond nog een berichtje van een gewaardeerd forumlid met de volgende inhoud, die wel interessant is om te onthouden bij het plaatsten van een post.

jaap

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op al het drukwerk, boeken en tijdschriften, in de EU zit standaard een copyright op van 100 jaar.
Drukwerk uit de VS zelfs 150 jaar.
Het mag wel tenzij de uitgever langer dan 35 jaar niet meer bestaat.
En geen ander bedrijf deze rechten heeft gekocht of gekregen.

En plaatsen op een forum, op die van jou dus, ben jij daar aansprakelijk voor.
Want jij verspreid het.

Persoonlijk maakt het me niets uit, zeker in het geval er één of twee foto's zijn en dan verwijzen naar het blad zelf, maar met meer dan tien, en gemeld aan de uitgever, zou ik voorzichtig mee zijn.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
In grote lijnen ben ik het met de strekking en uitkomst van het bovenstaande eens. Het cursief gedrukte citaat bevat m.i. wel enkele onjuistheden. De termijn van 100 jaar resp. 150 is niet correct. Doorgaans wordt voor afloop van de beschermingsperiode (in de EU) 70 jaar na overlijden van de auteur aangehouden, in de VS is dit o.a. afhankelijk van het moment waarop 1e publicatie heeft plaatsgevonden. Welke invloed het einde van een uitgever heeft op de periode waarin het auteursrecht geldt, hangt o.a. ervan af of de rechten zijn verkocht of in licentie gegeven.

Citeren uit of verwijzen naar publicaties mag i.h.a. wel, mits de bron wordt vermeld en de belangen van de rechthebbende niet worden geschaad. Daarnaast moet het citaat ondergeschikt zijn aan de inhoud van het artikel. Enthousiast melden dat Holzwerken over dit onderwerp heeft gepubliceerd mag dus wel, het hele artikel kopiëren omdat daar zo'n prachtig antwoord op de gestelde vraag in staat gaat te ver. Tenzij... de uitgever daar toestemming voor heeft gegeven.

Kortom: bij twijfel niet doen, terughoudend zijn of schriftelijk permissie vragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.