Snooker keu deel 2

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Omdat mijn eerste topic verplaatst is heb ik hier een 2de aangemaakt.
Hier ga ik weer wat creaties delen.

Deze keu is voorzien van een viervoudige splice van cocobolo hout met een tussenlaag van blauwe fineer.
Op de keu is de naam igewerkt van de dochter van de eigenaar. Naam is gedaan met soort van bladgoud ingedekt met epoxy.
1304_zpsd6f1ee87.png
[/URL][/IMG]
1301_zpsb820a707.png
[/URL][/IMG]
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Bungdacu,

al spartel je nog zo hard, je ontkomt niet aan je lot: ook Snooker keu deel 2 zal naar de roemrijke Ere-gallerij verplaatst worden...
...terecht....
Het is fantastisch wat je maakt.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Het voorste deel van de keu is essen (noord amerikaanse) of soms maple. Daar worden minder fotos van genomen omdat meestal hetzelfde is.
Het onderste gedeelte is massief ebbenhout.
Er wordt helemaal niks geverfd hoor. De nerven van het essenhout wordt wel extra tint gegeven door het lichtjes in te kleuren, maar al het andere wordt gedaan met fineer of andere houtsoorten.
Alles aan de keu wordt door mij zelf gemaakt tot zelfs nu ook de logoplaat. Zal er later een foto van plaatsen.

Als dit verplaatst wordt kan ik dan nog foto's toevoegen?
Heb er nog een hele reeks klaar staan met verschillende splices van ander hout en kleuren fineer.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hier nog eentje met in het ebbenhout een laag van zebrano hout verwerkt.
Om dit te maken wordt er eerst van het ebbenhout onder een bepaalde hoek een stuk afgezaagd.
dan wordt er een stuk zebrano van ongeveer 6mm dik onder diezelfde hoek gelijmd.
Daar tegen wordt er dan weer ebbenhout gelijmd.
Als dit geheel dan wordt rondgedraaid krijg je dit.
Even vermelden dat ik ,voor het verlijmen van ebben en ander hard hout, eerst in het lijm vlak kleine sneetjes naast elkaar en in krijs snijd. Dit zou volgens de info van een oude rot in het vak een betere verlijming geven.
Ik lijm alles met gewone witte houtlijm.

1311_zpsd7ec644b.png
[/URL][/IMG]

1312_zps3cc8d61e.png
[/URL][/IMG]

1314_zpsd8fc2ba0.png
[/URL][/IMG]
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wederom fascinerend. Kan je wat vertellen over dat blauwe fineer? Is dat door en door blauw of hoe zit dat?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
De fineer is door en door blauw. Is zo bij al de kleuren hoor.
Het is wel zo dat deze blauwe moeilijk of niet te verkrijgen is via de legale weg.
Voor de Amerikanen is dit blijkbaar anders. Zij mogen fineer gebruiken zonder er problemen rond het inkleuren gemaakt worden.

10-02-201311-29-11_zps4456efab.png
[/URL][/IMG]
Dit zijn de kleuren die ik nu in voorraad heb.
Groeten
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Mooi zeg die kleuren.



Even uit belangstelling: heeft dat met de gebruikte kleurstoffen te maken, of... ???
Volgens mij producten die Europees niet goedgekeurd zijn.
Ben een website tegengekomen die naar België niet verzenden. Jammer want er waren een hele hoop aan kleuren verkrijgbaar.
Zelf kleuren zou de oplossing zijn maar heb daar geen ervaring mee.
Daniel
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hm wist niet dat je fineer door en door op kleur kon maken. Eens interessant om even verder te onderzoeken.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Nog een ander model.
Het witte hout is maple hout dat in een bepaalde dikte voorbewerkt(ongeveer 5mm) is en dan zo in het ebbenhout ingewerkt.
Daarna weer een viervoudige splice met ebbenhout geplaatst.
Beide houtsoorten geven een sterk contrast.

1331_zps384c8e0f.png
[/URL][/IMG]

1333_zpsccf724c6.png
[/URL][/IMG]

1332_zps6a5b4602.png
[/URL][/IMG]

1334_zpsa720b060.png
[/URL][/IMG]
Ook hier mocht de naam van hem en zijn geliefde , in bladgoud , niet ontbreken.

Groeten
Daniel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hm wist niet dat je fineer door en door op kleur kon maken. Eens interessant om even verder te onderzoeken.

Is zelfs relatief eenvoudig - kan eventueel zelfs in een snelkookpan. Zo kun je ook hout zelf 'stabiliseren' (impregneren met een acrylaatpolymeer); probleem daarbij is voornamelijk het bekomen van de monomeren; dat was vroeger, en is in de VS, eenvoudiger. Kleuren van fineer kan, meen ik, zelfs met bijvoorbeeld Ecoline (voor zover dat nog bestaat, vroeger op school was dat een veelgebruikt medium voor het maken van kleurige tekeningen).

Volgens mij is het niet leveren van gekleurd fineer omdat producten 'niet Europees goedgekeurd zijn' overigens lichtelijk overdreven - afhankelijk van om welke Europese regelgeving het zou gaan. Heb je (= Daniel) daar meer / relevantere informatie over, waar men zich precies op baseert?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Volgens mij is het niet leveren van gekleurd fineer omdat producten 'niet Europees goedgekeurd zijn' overigens lichtelijk overdreven - afhankelijk van om welke Europese regelgeving het zou gaan. Heb je (= Daniel) daar meer / relevantere informatie over, waar men zich precies op baseert?

De informatie die ik hier over kreeg kwam van de leverancier van mijn fineer. Lagae Kortrijk hij noemt Yves
Hij beweerde dat de manier van inkleuren met producten gebeurt die niet voldoen aan de Europese wetgevingen.
Mij viel het op dat er op "sommige" websites veel kleuren in aanbod zijn en dat je ons landje niet kan selecteren voor verzending. Is dit hiervoor?
Groeten
Daniel
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jaap heeft geloof ik ook een keer een tafeltje gekleurd met ecoline. Maar trekt dat dan zo diep het hout dat het door en door gekleurd word?

Daniel, op welke site bestel jij dat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.