zelfgemaakt gereedschap: een "frame saw"

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Na wat rondkijken op het net, zelf ook maar eens geprobeerd er eentje te bouwen.
Gemaakt van essenhout en in het frame zit een schulpzaagblad.
De houtverbindingen zijn niet verlijmd, het aanspannen van de zaag houdt het frame strak.
Het schulpen ging sneller dan ik dacht!




verbinding.jpg


verbinding-zaagblad.jpg


zagen.jpg


plakken.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Simpel ontwerp. Less is more. Wat voor blad heb je hiervoor gebruikt. Merk, waar te koop, lengte. Tpi. Tot hoe dik kun je hiermee schulpen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooie zaag !!!
Caspar heeft toevallig vandaag nog een showtje weegegeven met een framezaag op youtube .

 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
@iedereen: bedankt!

@rendew: Leuk filmpje, zo vloeiend en snel ging het bij mij nog niet!

@caso: nee, geen olijf essen maar olijfhout :)

@Wim Kluck:

Deze van Dieter Schmid:

Japanese Ripcut Blade 600 mm
Pitch 2.8 mm
Blade thickness 0.6 mm
Kerf approx. 1.0 mm
Blade width 41 mm
Total length 600 mm
Distance hole center to hole center 570 mm
Teeth row length 540 mm
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik vind het prachtig om te zien dat filmpje van Caspar en meer dan verschrikkelijk knap maar volgens mij wort het economisch gezien tijd voor een lintzaag.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik vind het prachtig om te zien dat filmpje van Caspar en meer dan verschrikkelijk knap maar volgens mij wort het economisch gezien tijd voor een lintzaag.

Zo verschrikkelijk knap is het niet hoor, motorisch gezien. De zaag zorgt voor de precisie en de mechanische werking van een vallende zaag, Au bois montant (staant hout)

Belangenrijk om te weten is dat ik niet actief hoef te sturen, enkel moet opletten dat ik niet verkeerd ga. Dit gebeurd niet zo snel omdat het hout breed is en omdat ik een heel precies begin maak met een kleiner zaagje wardoor de plak heel nauwkeurig begint.
Het blad van de zaag is heel dik en breed 1,8mm dik en zeker 10cm breed. Dit zorgt er voor dat je niet makkelijk kan sturen, maar dus ook dat als je goed zit je goed blijft zitten.

Wat je inlevert is snelheid, Het volgende filmpje zie je mijn schulpzaag, waar ik aanzienlijk sneller mee zaag door de krachtige slag die ik maak. maar dit gaat ten koste van de precisie. een mm of wat uit de haak komt vaak voor, zeker bij warrig hout. Het veel dunnere blad van 0,8 of 1 mm heeft veel meer last van een scheur of noest dan het dikkere en doordat de beweging die jij maakt van voor naar achteren en van boven naar onderen de zuiverheid van je zaagwerk bepaald. voor dun regelwerk dus zeker niet erg en precies genoeg gezien je toch rekening dient te houden met trekkend hout en waarvoor je een overmaat nemen moet. hier is ook meer motorieke vaardigheid voor nodig om hier respectabele resultaten mee te behalen

Maar hoe breder het stuk hout, hoe meer je afwijking een probleem gaat worden en materiaal verlies of te veel of te weinig hout betekend en word het efficienter om snelheid in te wisselen voor precisie.

http://www.youtube.com/watch?v=se5XyNk6OmA

Zo zal ik binnekort filmen hoe ik fineer zaag, waar een precizie enkel van belang is omdat er zo veel mogelijk plakjes van een bijzonder stuk hout gezaagd moeten kunnen worden, en omdat het materiaal zo dun is, de trekkende werking van het los gezaagde deel geen constructieve problemen oplevert omdat ze gewoon terug gebogen kunnen worden. en er dus nauwelijks overmaat genomen dient te worden.

Zo is het interessant om te vertellen dat ik panelen van 6mm dik gebruik in de dressoirs die ik nu maak en die zaag ik au bois montant op 8mm van een 210mm breed iepe deel. dit worden prachtige gespiegelde kwartierse delen die ik na het zagen meteen door de vandiktebank kan gooien of met een paar halen van een schaaf op dikte kan maken. deze trekken ook wel soms krom, hoewel dit kwartierse hout wel heel stabiel blijft moet ik zeggen. Maar omdat ik schuifzwaluwstaarten gebruik ik mijn constructie, kan ik dus de panelen recht maken als ze krom zijn. Dus als ik een heel warrig stuk hout had wat ik als massief paneel zou willen maken in volle breedte omdat het zo'n mooie nerf heeft, en waarvan ik zo veel mogelijk plakjes zou willen gebruiken als massief paneel. Kan je dus ook van deze techniek gebruik maken. Zorg wel dat je een kant vlakt voor je het plakje afzaagt daarvan daarvan schrijf je de dikte ook af.

Het gebruik van een schuifzwaluwstaart is dus denk ik vooral om hout vlak te maken en werd hierom gebruikt in bijvoorbeeld die chinese kasten of stoelen van hardhout. Zo konden ze direct enorme panelen op netto maat zagen en hoefde ze niet 6 dagen keihard pallisander te gaan lopen vlak schrapen om tot een uit zichzelf vlak staand plankje te komen. dat zou veel te veel werk betekenen en vooral ook veel kostbaar materiaalverlies.

Je ziet bij deze kasten massieve panelen die waarschijnlijk rechtstreeks vanuit de boom op 10 tot 6mm gezaagd mechanisch of met de hand, maar die kunnen behoorlijk krom trekken, je kan ze wel recht houden met klemmen en zo laten drogen maar dan moeten ze om de paar dagen los en weer vast geklemd worden om scheuren te voorkomen. effin... ik dwaal wat af

Ming dynasty chinese furniture gustav ecke
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
zo bij nader inzien denk ik dat ze het hout eerst lieten drogen en daarna op bijna netto maat zaagden en dan dient de schuifzwaluwstaart om het trekken van het hout weer vlak te krijgen in de constructie zonder dat ze niet kan bewegen want er zit naturlijk geen lijm in, dus het gaat niet scheuren.

Als ze het van nat hout zouden zagen zou je rondom noesten kuilen krijgen die groter zijn dan enige mmers en die je er nooit uit zou kunnen halen zonder dat het zou opvallen, daarom word fineer ook van droog hout gezaagd en niet van nat hoewel dit natuurlijk makkelijker zaagd maar minder precies omdat het hout nog zo gaat krimpen.

De fineerzagers gingen iets anders te werk dan ik hierboven beschrijf omdat ze vooral rondhout ( denk ebben, pallisander, satijnhout) stronkjes en stammetjes of stammen in die tijd uit Mauritius tegen wat negerslaven geruild ofzo.

Foute boel maar wel mooie techniek;

De zaag had zoals mijn zaag een vrij dik blad tussen de 1,6 en 2,2 mm en was 10 tot 15cm breed en viel zoals bij mijn filmpje in de sneden. de kopse bovenkant werd verdeelt met een klein zaagje in preciese gelijke afstanden voor de plankjes met zaagblad dat hoewel makkelijker hanteerbaar wel even dik was zodat de zaag er precies in pas en ook de afstand tussen de fineerdelen precies kan bepalen. dan volgde er de eerste sneden die zo vermoed ik letterlijk gestuurd werd door het vallen van de zaag. de zaag zoekt de snelste weg door het hout door het gewicht en door de horizontale positie. de eerste sneden was dus eigenlijk de lijn die door het lood maar ook de nerf werd bepaald. alle andere sneden werdern op het oog aan de hand van de eerste sneden gemaakt en werdern in hun preciesie geholpen door weer dat lood maar ook de nerf die gezegd had tegen de zaag hoe die moest gaan. hoewel ik denk dat het vooral het lood is dat het meeste zegt in tegenstelling tot wat er in de roubo staat over de nerf die richting geeft. ik merk dat het niet uit maakt, ik houd zelf geen rekening met de nerf en kan bijna moeiteloos recht zagen door mijn positie.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
oude boomzaag om te vellen of af te korten heb ik gebruikt. zelf tandsteek 12mm rechte tanden die 10 tot 20 graden negatief staan. dus net iets aggressiever dan duw en trek het zelfde zeg maar.

Het was een pokken werk omdat het staal vrij hard is en heel dik natuurlijk. maar nu zijn ze voor het leven omgevijlt.

Je zou een industrieel zaagblad kunnen gebruiken en dan de tanden aanpassen als het om en nabij die tandsteek is, dat is aanzienlijk minder werk en zeker goed te doen.

Het probleem met een haakse slijper gebruiken is dat je de tanden plaatselijk hard omdat ze zo warm worden en vervolgens kost het je een hoop vijlen om die harding er weer uit te krijgen, geloof me ik heb het gedaan...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Sciage_du_placage_roubo.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je bent weer lekker bezig Caspar ;)

Bedankt trouwens voor de informatie, leerzaam allemaal. Er zijn niet veel mensen meer die op die manier met hout bezig zijn.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dit filmpje is een vervolg van de vorige. Het is wel saai, als je niet even rond kijkt naar al het gereedschap op het bord en de indeling van zijn werkplaats. Staat bij de aanbieder van deze twee filmpjes nog wel meer leuke filmpjes.

 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dit filmpje is een vervolg van de vorige. Het is wel saai, als je niet even rond kijkt naar al het gereedschap op het bord en de indeling van zijn werkplaats. Staat bij de aanbieder van deze twee filmpjes nog wel meer leuke filmpjes.



Het is rete saai, als het eenmaal lukt. Het nog zwaar ook, dus vooral zwaar eigenlijk, te zwaar om saai te zijn.

Heb er nog meer hoor, om verschillende hoeken te laten zien, maar het oploaden gaat heel langzaam.

Ik wil nog toevoegen dat ik gisteren op onderzoek uit was in de japanse antiek winkel hier in Amsterdam en daar zie je mooie voorbeelden van enorme gespiegelde panelen die nauwelijks van elkaar verschillen en dus zeer weinig bewerkt zijn.

Nu zag ik gisteren ook dit filmpje en ik weet ook dat die houtcultuur daar belagelijk gespecialiceerd is nog steeds, maar er word gewoon een boom in 1 cm plakjes gezaagt. Daar kun je wel feest mee vieren als je mooie paneeltjes wilt hebben.



Zo ga ik aan stadshout vragen om een boompje voor me op te zagen in 1cm plankjes, zal snel droog zijn ook dat dunne hout. maandje of twee...stuk goedkoper ook dan zelf herzagen en geen kosten voor het drogen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ben je dan niet bang dat dat heel krom gaat trekken? Als ik een balkje herzaag in twee dunnere plakken, dan gaan die eigenlijk altijd flink krom staan.

Aan de andere kant, "vroeger" toen de gemiddelde houtbewerker alles nog met de hand deed, was het heel gebruikelijk dat de houthandelaar 1/2" op voorraad had. Dus voor het maken van laadjes en dergelijke hoefde de meubelmaker niet eerst een duimse plank dun te gaan schaven.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ben je dan niet bang dat dat heel krom gaat trekken? Als ik een balkje herzaag in twee dunnere plakken, dan gaan die eigenlijk altijd flink krom staan.

Aan de andere kant, "vroeger" toen de gemiddelde houtbewerker alles nog met de hand deed, was het heel gebruikelijk dat de houthandelaar 1/2" op voorraad had. Dus voor het maken van laadjes en dergelijke hoefde de meubelmaker niet eerst een duimse plank dun te gaan schaven.[/QUOTE

Nee ik denk dat het wel mee valt, hangt natuurlijk van het beesje af en hoe je het oprekt, maar als dat heel vlak is dan droogt het ook vlak. Je kunt hout ook terug vlak buigen als het niet te breed en te dik is, probeer maar eens!

En die schuifzwaluw maakt hele breede panelen die een lichte kom zijn wel vlak, als het raamwerk dat al niet doet.

Ik vermoed dat de eerte raamwerken vooral een oplossing waren om met weinig materiaal veel oppervlakte te bedekken. Het gaat gepaart aan de houtzaag techniek. Voor er precies gezaagd kon worden werden deuren uit massieve planken van gespeleten hout gemaakt. In ons familiehuis in Zwitserland hangt zo'n deur uit 1638. met tapse schuifzwaluwstaart die de delen verbind.

Een dunne deur trekt krom maar stevig raamwerk met dun paneel niet. Dunner is goedkoper. Nog steeds. Geen wonder dat houthandelaren geen dun hout aanbieden het zal de meubelmaker nog eens op iedeeen brengen.

Als we nou met een troep mensen allemaal half duims hout bestellen bij Stadshout dan komt het er hoor. Kun je binnen een pr maanden mee aan de slag en het kost serieus minder dat een 4e van de reguliere houthandelsprijs.

Bomen genoeg! Heel veel prachtig Iepen en meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.