Een freestafeltje: Wofcraft upgrade met Triton TRA001

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik had het er al in een vorige post es over gehad dat ik een freestafeltje gepland had, dus bij deze:
Het oorspronkelijke tafeltje was dus een Wolfcraft Mastercut 1000. Ik dacht hiermee een soort van duiveltje-doet-al gekocht te hebben. Niets was minder waar, het zou eerder onder de noemer speelgoed dan wel als gereedschap verkocht moeten worden. Nauwkeurigheid of repeteerbaarheid kan je gewoon vergeten, of anders scheve werkstukken maken:(.
Nu had het ding wel een heel belangrijke kwaliteit: het was opvouwbaar en dat kwam goed overeen met mijn plaatsgebrek, het plan : een kruising maken tussen een "Guido Henn Frästisch" en een Mastercut 1000.
Het plan was dus om een betonplexplaat in plaats van het metaal/MDF werkblad aan te brengen. Gezien het gewicht van de Triton TRA001, die eronder zou komen te hangen, moest het dus wel een stevige plaat zijn. Nu had ik niet direct een toepassing voor een volledige plaat betonplex van, ik zeg maar 32m. Dus dacht ik : ik koop 1 plaat van 18mm en plak stukken op mekaar. Maar naderhand dacht ik: laat ik me dus gewoon maar die 18mm plaat verstevigen met wat L-ijzers (3x30) en schroeven met epoxylijm:
DSC_0002.jpg
Wel effie de coating erafgefreesd alvorens de L-profieltjes erop te plakken ;).
Ik heb een ALU-bevestigings plaat bij Axminster gekocht : 9x12" (229x305) en 1/4" (6.35) dik, bijgeleverd : 4 stelschroefjes met magneetjes, een aanslagpinnetje en 2 vulplaatjes (in plastic) om de diameter te verkleinen. Voor het bevestigen van de langsaanslag en ook voor de langsgeleiding heb ik een ALU C-profiel gekocht in metrische uitvoering, dwz voorzien om er een M8 boutje in te kunnen schuiven.
Nu heb ik een serieuze kemel geschoten bij het uitfrezen van de sleuven voor de C-profielen...:mad: De oplossing: terug naar plan A en een stuk multiplex in de sleuf gelijmd, de coating van de betonplex er met de bandschuurmachine afgehaald, en een tweede plaat ertegen geplakt:. Gewoon met een nieuwe plaat opnieuw beginnen dus ... Op gebied van stevigheid is het nu wel een beetje overkill :cool:. Om het wat presentabel te houden, heb ik er dan maar een randje beuken rondgedaan. Ook was het onderstel wat wiebelig, daarom heb ik een diagonaal verbinding op de poten aangebracht: aan de ene kant een kruis en aan de andere kant gewoon een diagonaal omdat anders het tafeltje niet meer (met de frees eronder) kon worden opgevouwen.
DSC_0004.jpg
Het bevestigen van de C-profielen heb ik met epoxylijm gedaan. Er waren geen gaatjes in de profieltjes die ik had gekocht en ik denk dat alleen epoxylijm wel zal volstaan. Wel belangrijk om weten is dat voor de bevestiging van de frees aan de plaat je 1/4"UNC schroefjes nodig hebt. De schroefjes die gebruikt zijn voor het bevesigen van de plastic glijplaat zijn te kort om de frees mee aan de bodemplaat te bevestigen. Ik heb 5/8" gebruikt.
Voor de stofafzuiging langs onder maak ik gewoon gebruik van de voorziene aansluiting voor een standaard 32mm slang. Het is de bedoeling om dan onder en boven (achter de langsaanslag) mijn afzuiger aan te sluiten. Gezien dat dit perfect werkt voor m'n TS55-CMS tafeltje, moet dit ook wel in orde komen.
De langsaanslag heb ik nog niet af. Die wordt iets in dezelfde stijl als die van Guido Henns ontwerp, maar dan met de mogelijkheid om er een Featherboard aan te bevestigen.
Wordt vervolgd...
Groetjes,
Pascal
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ziet er al mooi uit zo, Pascal. En dankzij die beuken latjes zie je die uitschieter ook niet meer. Had je het niet gezegd, dan hadden we het niet geweten ;)

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat; komt er ook een optie voor stofafzuiging ??
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Om de triton frees te bevestigen heb ik een kunstofplaat gekocht maar merk wel dat deze in het midden wat door hing .Dus opgevuld met voelerband.De frees zelf heb ik opgehangen met m6 boutjes.Die verschrikkelijke engelse draad eruit geboord en helicoils M6 erin gezet.(zijn soor veertjes voor schroefdraadreparatie)
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie tafel geworden, zeker als je het wrakkige uitgangspunt in gedachte neemt. Ook de rails heb je naar mijn idee goed geplaatst.
Toen ik m'n tafel ging maken heb ik bij Woodcraft gekeken naar de uitvoering van een paar tafels en natuurlijk ook op het Internet gesnuffeld. Maar ik vond nergens een éénduidige plaatsing van de langsrails en de frees. Die plaatsing heb ik min of meer beredeneerd. Alleen m'n langsrail had iets dichter bij de frees gemoeten. En een tweede langsrail zou dan ook niet slecht geweest zijn.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Vandaag is het er niet van gekomen om de aanslag te maken, misschien morgen:cool:...
Voor de afzuiging aan de onderzijde gebruik ik de bestaande aansluiting op de Triton. Het is een open tafel en geen kastje waar je een afzuiger op kan aansluiten, ik wou er ook geen kistje rondbouwen want:
Dan wordt het weer omvangrijker en moeilijker plooibaar/opbergbaar. Een grote doos om de frees met daarop een afzuiger aangesloten, moet m.i. altijd wel ergens stofophopingen geven, er is altijd wel een plaats waar de luchtsnelheid bijna nul wordt.
Ik heb dus gewoon een slang in de basis gedraaid met daarop een stukje alu-buis waar ik dan weer een slang naar de afzuiger insteek.
DSC_0006.jpg
DSC_0011.jpg

Helicoils voor de bevestiging aan de basisplaat ware ook een mogelijkheid geweest. Ik heb er eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Ik had me op voorhand al geïnformeerd waar die UNC 1/4" te bestellen.

IK heb er ook even over nagedacht waar de langsrail(s) te bevestigen. De afstand is gekozen in functie van de featherboards die ik (ook bij Axminster) had gekocht. Ik had ook overwogen om een langsrail en/of gewoon een sleuf te voorzien voor een verstekaanslag (mitre gauge). Ik ben daar van teruggekomen en heb voor twee C-profielen (T-lock rails) gekozen. Een verstekaanslag gebruik je meestal toch maar op 90°. Dus leek het me handiger om een een soort van schuiftafel te maken. Om die dan mooi haaks te hebben met een minimum aan speling lijken me 2 rails beter dan 1. De afstand tussen beide rails is gegeven door de sleuf in de featherboards, hoewel je op die afstand eigenlijk zo geen aandruktoestand meer nodig hebt ;). Ik post wel een foto als het ding af is.

Groetjes,
Pascal
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Zo'n soort freestafel staat ook nog op mijn verlanglijstje :) Erg leuk om te zien. Waar haal je de metrische T-tracks/C-profiel vandaan trouwens?
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
De metrische C-profielen heb ik op Ebay gekocht. Dit waren de goedkoopste die ik heb gevonden: 6.5€/m, ze staan opgegeven verzendingskosten vrij, maar dat is alleen voor Duitsland. Ik heb 15.8€ verzendingskosten betaald. Er zitten wel geen gaatjes in om ze vast te schroeven, ik heb ze dus met epoxy-lijm vastgekleefd. Normaal gezien moet dat voldoende sterk zijn, vermoedelijk zelfs sterker dan vijsjes. Anders kan je ze ook bij Dieter Schmit (deze wel met gaatjes) of ook bij Sautershop vinden.
Groetjes,
Pascal
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ah, die zien er goed uit, want die van de baptist zijn niet metrisch idd en die van dieter schmit vind ik een beetje prijzig. Bedankt!
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik probeer vandaag of ten laatste morgen nog wat (inclusief fotos) te posten, o.a. betreffende de bevestiging en orientatie op de inlegplaat.
Groetjes,
Pascal
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Zoals beloofd, de rest van het freestafelverhaal...
Nu had ik er wel redelijk over nagedacht, toch heb ik de oriëntatie van de frees tov de tafel/inlegplaat niet goed gekozen. Het leek me nuttig om de aan/uitschakelaar en de toerental regeling vooraan bereikbaar te hebben. Dat was niet de beste keuze: de hoogteregeling van bovenaf zit nu achter de as. Dus eenmaal je de langsaanslag hebt vastgezet, is die dus niet meer beschikbaar. Eens de langsaanslag is ingesteld, kan ik de hoogteregeling enkel nog van langs onder doen. Voorlopig denk ik het hier wel mee te kunnen doen. Ik zou de inlegplaat 180° kunnen draaien, maar dat geeft nog altijd niet de maximale beschikbaarheid van de hoogte-instelling van bovenuit. Een andere oplossing is nieuwe gaten boren zodat de opening voor de hoogteinstelling zo ver mogelijk naar voor is geplaatst zoals in het rood aangeduid op de foto.DSC_0026.jpg

Op de foto in kwestie kunnen jullie trouwens ook nog een kemel zien: de beide helften van de langsaanslag zijn NIET hetzelfde maar elkaars spiegelbeeld. Ik was me daar wel van bewust, maar bij het frezen van de sleuven voor de featherboards ben ik toch wel weer serieus in de fout gegaan. Ik hoop dat ik met m'n foto op z'n minst één iemand van dezelfde fout kan behoeden...
Mijn bevestigings plaat is 1/4" dik en ik verlies niks van freesdiepte. Als ik de frees helemaal naar boven draai, steekt de spantang boven de plaat uit. Ik had best nog een dikkere plaat kunnen van bvb 10 mm kunnen nemen, dan was ik zeker geweest geen problemen met doorhangen te hebben. Die heb ik tot nu toe nog niet vastgesteld, maar moest ik het overdoen, zou ik toch een 10 mm plaat nemen.
De inlegplaat is vastgemaakt met M5 boutjes met splitrondellen en zelfborgende moeren. Dit maakt het mogelijk om met de inbusregelvijsjes de plaat uit te lijnen met het oppervlak van de tafel. Als die bevestiging vast moest zijn, zou dit de plaat kunnen doen uitbuigen, daarom de splitrondellen.
DSC_0015.jpg
Als laatste nog een fotootje van de tafel met langsaanslag en featherboards. D'r zit een vleugelmoer op... Een van de door Axminster bijgeleverde schroeven had een M6 ipv een M8 draad wat ik pas vandaag heb gezien:mad:, ik vermoed een beetje te laat om nu nog te reclameren.
DSC_0030.jpg
Groetjes,
Pascal
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heh klinkt bekend, toen ik aan het stoeien was met de inlegplaat kwam ik er ook achter dat het gat voor de hoogteinstelling aan de achterkant zou komen te zitten.
De aan uit knop zit nu inderdaaad aan de achterkant, maar daar valt mee te leven.

Mooie tafel geworden inderdaad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.