Festool domino df 700

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hoi, ik twijfel tussen aanschaf van een festool domino df 500 of 700. Ik gebruik het vnl voor meubelwerk.

Mijn voorkeur is denk ik de 700 omdat je daarmee dieper kan boren, de 25mm diepte van de 500 is wat weinig.

Nu vraag ik me af of je met de 700 ook 18mm plaatmateriaal kan bewerken.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Dank je Wim, dat isduidelijk. Kan de machine zelf wel gebruikt worden met 18mm dik materiaal, weet je dat misschien? Ik bedoel kan e.e.a. op de machine wel ingesteld worden voor 18mm dik materiaal?
 

WR1944

Oud hout
Als je het voornamelijk voor meubels gebruikt zou ik voor de Domino 500 gaan. Domino dikte loopt van 4 tot 10 mm en dat is zat voor de meeste toepassingen. Je kan altijd meerdere rijen domino's toepassen als je denkt dat een verbinding te zwak wordt. Ikzelf gebruik de 500 en toen ik een paar deuren moest maken dacht ik aan de aanschaf van z'n grote broer. Maar met een paar stevige deuvels en boorgeleiders had ik hetzelfde effect. Maar als ik een grote serie deuren zou moeten maken komt de 700 wel in de kijker.
Op de website van Festool kan je alle technische informatie vinden.
http://www.festool.nl/Products/Page...id=574320&name=DOMINO-frees-XL-DF-700-EQ-Plus
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
De festool site had ik al bekeken, daar kan ik over 18mm niet echt iets vinden. Ik ging naar woodworking forum vanwege de praktijkervaring die je hier vindt.

Meerdere domino's in een verbinding plaatsen kan natuurlijk maar is de diepte van de DF 500, te weten 25mm, niet vaak (net) te weinig?
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Er zijn merken die dunnere freesjes leveren voor de df 700 domino. Hiermee creer je dus de mogelijkheid om ook in plaatmateriaal te werken. De instellingen van de machine zijn hier natuurlijk niet op ingericht.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Maar scheelt een klap geld tov 2 machines. Ik heb zelf de XL700 omdat ik in de kleinste maat freesjes best nog wel plaatmateriaal mee kan pakken, een andere oplossing is iets dikker MDF gebruiken. 22 ipv 18 als je een meubel maakt.

thanks voor de tip trouwens sam, goeie :)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Kan de machine zelf wel gebruikt worden met 18mm dik materiaal, weet je dat misschien? Ik bedoel kan e.e.a. op de machine wel ingesteld worden voor 18mm dik materiaal?

Om op deze specifieke vraag terug te komen: de instellingen van de Festool Domino zijn legio. De vooraf ingestelde waarden zijn voor houtdiktes oplopend van 16 - 20 - 22 - 25 - 28 - 36 naar 40 mm.
Daarnaast kunnen middels een separate aflees-schaal deze instellingen nog aangepast worden naar bijv. 18 mm: simpelweg 2 mm verschuiven en klaar is Kees.
Om e.e.a. te verduidelijken heb ik even een foto gemaakt van mijn DF 500 waarop vorenstaande goed te zien is.

Domino DF 500.jpg
 

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
68
0
Hotton
Er zijn merken die dunnere freesjes leveren voor de df 700 domino.

Heb je hier ervaring mee, of weet je toevallig welke merken dit zijn? Zit er een kwaliteitsverschil in?
Ik heb al even zitten surfen op het web, maar ik vind niet direct iets.

Ik zou één van beide domino's willen aanschaffen, probleem is enkel dat ik deze zowel voor kasten zou willen gebruiken alsook voor tuinpoorten en dergelijke.
Bijkomende vraag: zijn die domino's wel geschikt voor zware poorten?
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Heb je hier ervaring mee, of weet je toevallig welke merken dit zijn? Zit er een kwaliteitsverschil in?
Ik heb al even zitten surfen op het web, maar ik vind niet direct iets.

Ik zou één van beide domino's willen aanschaffen, probleem is enkel dat ik deze zowel voor kasten zou willen gebruiken alsook voor tuinpoorten en dergelijke.
Bijkomende vraag: zijn die domino's wel geschikt voor zware poorten?

Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar na het een en ander bekeken te hebben heeft het voor mij wel duidelijk gemaakt dat ik liever een df 700 wil hebben.
De producenten achter het frees in het filmpje hebben inmiddels een beter product op de markt gebracht. Namelijk een adapter voor freesje van de domino 500.
Zie de volgende links
http://www.senecawoodworking.com/bl...-500-bit-adapter-for-the-festool-domino-df700
http://www.senecawoodworking.com/products/rts-500-cutter-adapter-for-festool-df700
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik lees even fijn mee.
Ik heb ook de 700 maar met 18mm is deze toch even te flink.
kijk al een tijdje naar een 500 voor er bij maar met de geposte links is dit niet meer nodig, bedankt !
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Klein vraagje nog:

zit er geen verschil in schroefdraad op de europeesche en de amerikaanse versies van de XL? Het lijkt mij niet, maar ik wou het voor de zekerheid hier toch maar even vragen.

Zou zonde zijn als de amerikaanse adapter niet op de EU-XL700 past. Iemand een idee?
 

WR1944

Oud hout
Klein vraagje nog:

zit er geen verschil in schroefdraad op de europeesche en de amerikaanse versies van de XL? Het lijkt mij niet, maar ik wou het voor de zekerheid hier toch maar even vragen.

Zou zonde zijn als de amerikaanse adapter niet op de EU-XL700 past. Iemand een idee?

De adapter zit aan één kant aan de XL-Domino vast en aan de andere kant aan de Dominofrees. Dat kan alleen als de schroefdraden dezelfde draadsoort zijn als originelen. Met andere woorden, het past gewoon. Voor Amerika worden geen aanpassingen gedaan aan de apparatuur. Soms, zoals bij de nieuwe TS55 invalzaag wordt er een Imperial-sticker meegeleverd om over de millimeterschaal te plakken. Sommige Amerikanen zijn erg hardleers. ;-)
De prijs is $70 en waarschijnlijk geeft men de transportkosten op bij het bestellen. Je kan door de bestellingsprocedure heen lopen en zo op een gegeven moment de transportkosten tegen komen. Je kan de procedure op elk moment afbreken.
 
Laatst bewerkt:

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
okay, thanks

Ik hb de beste mensen een vriendelijke mailtje gestuurd en kreeg al rap bericht terug van shopboss Ryan.

Hij bedankte voor de interresse en gaf meteen al aan dat ze best veel naar europa verzenden, iets van 17 dollar shipping.
Ryan gaf aan dat er bij zijn weten idd geen verschil zat in schroefdraad.

Tevens informeerde hij of er allicht een groupbuy was, dan kregen we korting, ik kan nu even niet bij mijn mailtje maar vlgs mij was het iets van tot 20% ofzo. Dat is allicht een idee.

Hij zocht ook nog een europese verdeler, zou dat misschien iets zijn voor Baptist? Rick doet geen machines in Zwolle toch?
Weten jullie misschien nog iemand die daar eventueel voor in is?, ik ben nog niet zo bekend met evenetuele members die ook commercieel aktief zijn.

Ben benieuwd, ik wil zo'n ding wel :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.