Nieuw markeermes

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een van mijn laatste projecten. Ik gebruik zelf heel vel markeermessen of mijn werkstukken af te schrijven. Potloden, pennen en andere schrijfwaren raken altijd zoek omdat er nog meer mensen rondlopen in mn werkplaats, maar markeermessen blijven vaak netjes op dezelfde plek liggen. ;-) Daar komt bij dat ik dit ontwerp al eens voorbij had zien komen en er eentje voor eigen gebruik wilde hebben.

Hier al wat foto's. Er zitten al wat kleine gebruikssporen op ;-)

100_4422A.jpg


Markeermes.jpg

Het hout heb ik meegenomen uit Guinee, Afrika toen ik daar als vrijwilliger gewerkt heb. De houtsnijder waarvan ik het gekocht heb vertelde me dat het oorspronkelijk uit Mali komt. Het is me verkocht als ebben, maar door de duidelijke donkerbruine strepen lijkt het erg veel op coromandel. Op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel staat echter dit:
Coromandel lijkt wel op het West-Afrikaanse Ebbenhout en is daar ook aan verwant. Het grootste verschil is echter dat Ebben bijna egaal zwart is en Coromandel altijd fraaie chocoladebruine strepen heeft.

Dus tjah, wat het nu precies is? ;-)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het staal loopt de gehele lengte door. De twee houten delen zitten vast door de messing pennen die ook door het staal lopen. Het geheel is ook nog eens gelijmd met twee-componentenlijm.

Ondanks dat het geheel er eenvoudig uitziet, was het best nog een klusje om alles netjes uitgelijnd te krijgen ;-).
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Hoi Wilco,

Als ik vragen mag, waarom heb je het lemmetje convex geslepen en geen chisel grind (waar ik vanuit ging hierboven)? Lijkt me nauwkeuriger afschrijven, als je strak langs je liniaal of haak je lijntje kan trekken? Qua slijpen ook wat eenvoudiger. Enkel benieuwd, ziet er als geheel strak uit. Ook te bestellen in linkse variant? :)

groet,

Glen
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Echt mooi, heb de laatse tijd flink wat joepietoepie filmpjes bekeken over het maken van messen e.d lijkt me een mooie bezigheid.

ik heb momenteel een stanley mesje om af te schrijven. Nadeel vind ik dat zon mesje er een beetje wiebelig in zit.... Toch een kijken of ik dit ook een keer kan maken. Want dit is wel chique!
zijn die messing pennetjes voor de sier, of hebben die contructief ook nog waarde.?

pg

gr Albert
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Echt mooi, heb de laatse tijd flink wat joepietoepie filmpjes bekeken over het maken van messen e.d lijkt me een mooie bezigheid.

ik heb momenteel een stanley mesje om af te schrijven. Nadeel vind ik dat zon mesje er een beetje wiebelig in zit.... Toch een kijken of ik dit ook een keer kan maken. Want dit is wel chique!
zijn die messing pennetjes voor de sier, of hebben die contructief ook nog waarde.?

pg

gr Albert

Hallo Albert,

Het maken van messen is inderdaad een hobby die bijzonder veel voldoening geeft! Op youtube staat heel veel informatie, maar helaas is er ook veel kaf tussen het koren.

Wat betreft de messing pennetjes, die zijn zeker niet alleen voor de sier. Omdat ik de gaten heel lichtjes onder een hoek heb geboord, staan de pennen iets schuin tegenover elkaar. Zoiets als dit / \ / \ , daardoor klemt het hout zelf vast. In combinatie met twee-componentenlijm komt dat nooit meer los.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het hout heb ik meegenomen uit Guinee, Afrika toen ik daar als vrijwilliger gewerkt heb. De houtsnijder waarvan ik het gekocht heb vertelde me dat het oorspronkelijk uit Mali komt. Het is me verkocht als ebben, maar door de duidelijke donkerbruine strepen lijkt het erg veel op coromandel. Op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel staat echter dit:

Dus tjah, wat het nu precies is? ;-)

Mooi, mooi, mooi.

Zwart ebben is overigens ook niet altijd effen, het kan grijze strepen, maar soms ook bruine strepen/vlekken hebben, hoewel het meestal weinig kleur bevat. Coromandel komt volgens mij alleen uit Azie, en zal het dus waarschijnlijk niet zijn. De foto's zijn m.i. niet duidelijk genoeg om het hout goed te beoordelen. Soms is overigens ook de geur van het hout relevant voor determinatie, zeker bij bewerken (zeker op de draaibank). Zo hebben Rio palissander, zebrano, Afrikaans padoek, Amboyna, olijf, grenadille, allemaal kenmerkende geuren. Oh, en gestabiliseerd hout ook ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.