afbramen splintervrij maken van draaiwerk

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo luitjes een enkele keer moet ik voor iemand een paar honderd speciale damstenen maken of stempelblokjes. normaal schuur ik die na het zagen om ze splintervrij te maken maar naarmate de aantallen groter worden wordt dit een ondoenlijk karwei. bij een collega zag ik een soort trommel waar hij de damstenen in doet met wat zaagsel. die trommel laat ie een paar uur draaien waarbij de damstenen dan op elkaar en in het zaagsel vallen. deze bewerking zorgt ervoor dat na een uur of wat alle splinters verdwenen zijn en de randen licht afgerond zijn. voor een bolle vorm zal dit wel werken maar met mijn stempelblokjes (met 2 holle handgrepen aan de zijkant) zal dit ws niet werken omdat hol niet tegen hol kan vallen. bovendien ben ik bang dat de vlakke kant van het stempelblokje ook gedeukt wordt. wie heeft er ervaring in het afbramen van dit soort kleine producten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK stop kleine dingetjes gewoon in mijn broekzak. Na een jaar of wat zijn ze prachtig gepolijst. Oh, wacht, dat gaat voor jouw kwestie niet lukken...

Hoezo bramen/splinters aan draaiwerk? Dat je (na)schuurt kan ik wel begrijpen, maar volgens mij zouden er geen splinters aan draaiwerk moeten zitten - tenzij je die damstenen maakt door een cilinder te draaien en die met een afsteekbeitel in schijven te verdelen. In dat geval zou trommelpolijsten prima moeten werken. Bij ingewikkelde vormen is het denk ik van belang hoeveel polijstmateriaal (en welk materiaal, en welke vorm en grootte het polijstmateriaal heeft) je er bij doet - maar volgens mij kan het in principe wel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jan.
Draai een bolletje ter grootte van de uitholling in het blokje en omwikkel dit met schuurlinnen of een schuursponsje. In de draaibank en de uitholling er tegenaan duwen. De rest van het blokje even tegen de schuurband of met de hand op een vlak stuk schuurlinnen.
Veel succes!
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo Henk en Jan die "damstenen" heb ik getrommeld en dat ging heel goed. het is ondoenlijk om die dingen op de draaibank allemaal fijn te schuren want dat duurt te lang. maar met de stempelblokjes heb ik het probleem dat er een holling in zit, nl de handgreep. met trommelen krijg ik dit nooit glad want hol valt niet tegen hol, daarvoor moet het bol zijn of recht. de stempelblokjes worden eerst overlangs gefreesd en daarna afgekort. het zijn vooral de splinters die tijdens het afkorten ontstaan. weet iemand trouwens waarom mijn "enter"toets niet meer werkt op deze site?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Misschien in de trommel met zaagsel, een pingpongbal en fijn zand.
Uit ervaring weet ik dat zand overal, maar dan echt overal kan komen (kinderen, strand, need i say more?).
Samen met het zaagsel zal het waarschijnlijk wel in de holling komen en als een schuur/polijstmiddel werken.

Anders zou je een andere manier van afkorten kunnen proberen. Een manier waarbij minder splinters ontstaan.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.