Inca vlak- vankdiktebank probleempjes

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik ben in het bezit van een INCA vlak- en vandiktebank. Nou heeft het ding het laatst begeven en heb ik hem uit elkaar gehaald om het euvel te vinden.
Wat er tevens aan de hand was, was dat het rubber op de aandrukrollen versleten was en losliet tijdens het gebruik. Tijdens het uit elkaar halen en in elkaar zetten viel mij echter op, dat de rollen onder het rubber met een bepaald patroon waren ingeslepen (kruispatroon en rechte lijnenpatroon).
Navraag bij Doebeli in Zwitserland (INCA-dealer) leerde, dat de originele rollen inderdaad zijn ingeslepen en niet voorzien zijn van rubber. Dus de rollen weer gemonteerd zonder rubber.

Wat mij nu bij gebruik echter opvalt is, dat ik bij het vandikteschaven vrij weinig grip op het hout krijg (bij eikenhout in ieder geval). Is hier nog iets wat ik kan aanpassen aan de rollen, om meer druk te krijgen. Ik kan mij voorstellen, dat ik dan de spanveren strakker aan moet spannen of zal dat weinig effect hebben?

Verder merk ik, na het opnieuw in elkaar zetten van de machine, dat het vlakschaven prima gaat, heel soepel en zonder tear-out. Ik heb bij het in elkaar zetten, dan ik goed gekeken naar de afstelling van de beide tafeldelen etc. Alleen bij het vandikteschaven heb ik opeens een gigantische tear-out van een centimeter of 6 lang en ongeveer 3 milimeter diep. Voorheen had ik dit nooit.

Iemand enig idee hoe dit kan?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Het tear out probleem kan ik je niet mee helpen, maar de doorvoer misschien wel. Zorg dat het tafelblad van de vandikte goed glad is met bv kaarsvet of beter nog een droge glij-spray. Dit geeft echt een wereld van verschil en voorkomt ook nog dat er corrosie of roest op komt.

Groeten,
Patrick
 

tuoh

Oud hout
Beide problemen hebben dezelfde oorzaak, de doorvoerrollen leveren te weinig druk. Je zal deze moeten bijregelen indien mogelijk. Veren meer voorspanning geven, maar het kan ook zijn dat de veren lam liggen en dus niet meer bij te regelen zijn. Als oplossing kan dan eventueel opnieuw gekozen worden om de rollen terug te bekleden, zo worden de rollen dikker met als gevolg opnieuw meer neerwaartse druk.

Het begrip "tear out" is hier een verkeerde term, waar je machine last van heeft is " een eindslag of snipe" Bij het vandikteschaven krijg je telkens op het eind van de plank een verlaagde zone van een paar cm. Dit is een typisch fenomeen bij vandikteschaven wanneer de doorvoerrollen te weinig neerwaartse druk geven.

"Tear out" is inspringsel bij het tegen de draad schaven. Daar kan de machine niet aan doen, dat is altijd de fout van de bediener:p

De vering van de doorvoerrollen is bij elke fabrikant anders uitgevoerd, maar allemaal hebben ze wel voor- en nadelen. Soms geraakt er stof tussen machine en rol, gevolg is dan dat de rollen niet meer maximaal kunnen uitveren. Regelmatig kuisen is dan de oplossing.


Mvg,

André
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Het tafelblad had ik al helemaal schoongemaakt en is glad zat.
Ik verwacht dan ook meer, dat beide problemen te maken hebben met de druk van de rollen.
Ik zal deze proberen aan te passen. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Marecootje

Nieuw lid
12 nov 2013
3
0
De spindels vd hoogteverstelling aandraaien en je probleem is verholpen. Na verloop van tijd komt er iets speling op.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Heb inmiddels al van alles bijgesteld, blad mooi schoon en glad gehouden, de veren aangespannen, etc.
Maar ik heb nog steeds te weinig druk van de rollen.

Ik heb destijds de afgesleten rubberlaag van de rollen verwijderd en uit navraag bij Inca bleek, dat deze er origineel ook niet opzat.
Ik zit er nu toch aan te denken om de rollen weer opnieuw te laten bekleden met een laag rubber.
Ik was altijd erg tevreden over de machine, maar krijg er nu langzaam de kriebels van. Om toch weer mij goeie ouwe machine terug te krijgen, toch maar de rollen weer laten bekleden.

Iemand enig idee waar ik dit kan laten doen? Ik heb zelf al eens op internet gezocht, maar kan zo snel niks vinden.
Hopenlijk kan iemand van jullie mij helpen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Oei, ik zou je heel graag van dienst zijn, maar mijn ervaring ligt bij de INCA lintzagen; ik heb er net weer een helemaal picobello in orde, als nieuw.
Met de vlak- en vandiktebanken heb ik 0,0 ervaring, maar er zijn hier vast wel een paar die dat wel hebben.
 

Marecootje

Nieuw lid
12 nov 2013
3
0
Die 'tear-out' had ik op kunnen lossen met het aandraaien van die 4 zwarte spindeldoppen. Bij mij was het alleen niet zo extreem 1-1,5cm lang en 0,5mm diep. Voor wat betreft de grip op het hout, dit had ik ook. Op een gegeven moment gebeurde er helemaal niets meer, de rollen draaide niet meer. Er was een aandrijfriem gebroken. Na deze riem (Megaflat ref T150-470-10) te hebben vervangen besteld bij (http://www.roulements-courroies.com/) was ook dit euvel verholpen.
Ik had de indruk dat hier een slip optrad. Toen ik overigens de grijze beschermkap demonteerde was het hele mechaniek ook toe aan een grote schoonmaakbeurt.
Het spreekt voor zich dat het blad glad moet zijn (houtglijmiddel gebruiken) en het hout droog is.
 
Laatst bewerkt:

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Hoi Marecootje, ik heb de hele machine onder handen genomen en helemaal schoongemaakt en alles gesmeerd.
Ik vermoed echt, dat het probleem komt, doordat ik de rubber van de aandrukrollen heb verwijderd. Die was namelijk kapot.
Nu blijkt deze er origineel niet op te zitten, maar ik ben er nu achter gekomen waarom ze er bij mij wel op zaten.

Als ik eens een adres wist waar ik de rollen opnieuw kon laten voorzien van rubber, dan was ik al een stuk verder.
 

Marecootje

Nieuw lid
12 nov 2013
3
0
Hallo Dave,
Scheppach machines hebben zo'n rubber bekleding die je eens in de 5 jaar moet vervangen, volgens mij zijn er op marktplaats of ebay wel mensen te vinden die dit doen.
Ben wel benieuwd wat de reden is van die ongebruikelijke rubber rollen, is de machine door iemand gemodificeerd?
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Mannen, bedankt voor het meedenken.
Ik denk inderdaad, dat de machine door een vorige eigenaar is gemodificeerd.
De rubber, die er om heen zat, was ongeveer 5mm dik, dus dat ga ik met een fietsband niet redden denk ik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk ook dat je een heel eind komt met fietsband ?!
als je even naar een lokale fietsenmaker gaat en vraagt of je oude/lekke banden mag hebben dan is het alleen een kwestie van een paar maten (diktes)
als je die strak over elkaar heen kan trekken (beetje dubro gebruiken) dan kun je best een aardige laagdikte bereiken

Opnieuw rubberen van rollen is niet echt goedkoop heb ik eens begrepen
 
A

Athanor

Guest
Hebben jullie daar ervaring mee? Ik ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk werkt, vooral zonder lijmen en als je er zo'n glad zeepje tussen doet. Er komt nogal wat druk op de rollen en wrijving dus is mijn redenatie dat die condooms lekker zullen opstropen:p

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.