aanbrengen schaalverdeling met cijfers op rondhout 28 mm

Graaf

Nieuw lid
20 aug 2013
2
0
Ik moet op een rondhouten stok van 1,20 meter een schaalverdeling aanbrengen per centimeter en om de 2 cm de maat in cijfers (ca. 8 mm hoog). De stok wordt daarna gelakt. Heeft iemand een idee hoe dit het beste kan?
 

Graaf

Nieuw lid
20 aug 2013
2
0
Ik weet niet wat je budget is of wat de achtergrond van je project is, maar waar ik het eerst aan moest denken is laseren: http://www.youtube.com/watch?v=BbbrFQ4qtGg

Dank Wilco voor je vlotte reactie. Laseren zou een optie zijn, maar op rondhout wordt dat lastig met een CNC-apparaat. Ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden, dus het liefst zou ik het zelf willen kunnen doen. Weet je of er zoiets als een handlaser voor te koop is?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
je zou het met een soldeerbout kunnen proberen
mvg wilco

Misschien is het een idee om stalen slagcijfers warm te maken en die in te branden. De streepje zou je voor de streepjes een koubeitel kunnen gebruiken die je warm maakt. Puntje van een koubeitel is de vouw aan beide zijden gelijk in tegenstelling tot een houtbeitel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet wat je budget is of wat de achtergrond van je project is, maar waar ik het eerst aan moest denken is laseren: http://www.youtube.com/watch?v=BbbrFQ4qtGg

Een reclamebureau heeft wel eens geprobeerd om hun logo op de onderkant van een van mijn schalen te laseren, maar dat was geen succes (niet regelmatig, het logo was soms heel zwart en soms nauwelijks zichtbaar).

Ik zou de stok in de draaibank doen en dunne lijntjes er in branden. Voor de cijfers inderdaad branden met hete slagletters, denk ik.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die slagletters is Jeroen me mee voor. De lijntjes zou je ook op een draaibank kunnen insnijden. Is de stok te lang voor een draaibank, dan kan je op een freestafel met een puntvormig freesje dat net boven de tafel uitkomt de lijnen infrezen.

Dan kan je ook het gedoe met verwarmen van slagletters overslaan, en eerst alle groeven en aanduidingen inslaan in de stok. Dan de hele stok met een brander een brandlaagje geven, en vervolgens naschuren. Dan blijven alleen de inkervingen 'ingebrand' over.

PS de draaibank is inmiddels ook al genoemd....
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Maar ik lees nu dat het branden ook niet in de oorspronkelijke vraag voorkomt. Dan kan je in plaats van branden ook de aanduidingen met een fijn penseel vullen met donkere lak voordat de stok wordt afgelakt.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Vorige week ging het hier nog over Japanese bondage. Durf ik nog wel te vragen....? OK, vooruit dan maar:

Wat gaan we doen met een gelakte rondhouten stok van 1,20 m met een schaalverdeling per cm en een maatverdeling om de 2 cm?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Vorige week ging het hier nog over Japanese bondage. Durf ik nog wel te vragen....? OK, vooruit dan maar:

Wat gaan we doen met een gelakte rondhouten stok van 1,20 m met een schaalverdeling per cm en een maatverdeling om de 2 cm?

Tja, 1.20 meter is ongeveer 2 el. Meten van stoffen? Mijn vrouw heeft nog een paar originele staan.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Je kan ook bij een reclamebureau / signmaker een sticker laten maken met daarop alleen de lijnen en cijfers, deze krijg je dan aangeleverd op een schutfolie en kan je zo over plakken op je stok en daarna de stok afwerken met blanke lak. Het grote voordeel hiervan is dat je én maatvast bent én een strak geheel krijgt. Zo gaat dat ook bij auto belettering. (zonder de blanke lak laag dan)

ps, ik weet wel een bedrijf die dit voor je kan maken. Als je het adres wilt hebben, stuur even een pb.

groeten,
Patrick
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Probleem is dat lang niet al het vinyl tegen de lak laag kan ;)

Ik heb zelf ook een grote snijplotter dus als je wat nodig hebt :D, ik heb ook nog wel wat Paintmask vinyl (gemaakt voor stensel werk)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.