Blanke lak polijsten ????

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hallo ik heb een klein werkstukje geschuurd en geschuurd met korrel 400 en daarna verschillende keren gelakt met steeds tussendoor schuren, nu vraag ik me af om de afwerking nog wat mooier te maken , kun je de lak ook polijsten om het echt spiegelglad te maken, het is een ovaal object.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb dat gedaan met een aantal onderdelen van mijn bootje die gelakt waren met Epifanes blanke lak.
Met 1500 geschuurd en toen met polijstmiddel opgepoetst.
Het is wel mijn ervaring dat het veel beter ging als de lak echt uitgehard is.
Dan heb je het over een paar maanden, niet een paar dagen.
Als het nog te zacht was bleef er een soort doffe waas over hangen.
Mijn ervaring, weet niet of dit universeel is.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Lak is volgens mij over het algemeen prima te polijsten. Zoals Duncan al aangeeft: goed laten uitharden, daarna schuren met fijn schuurpapier (1500/2000/2400) en tenslotte polijsten. Daarvoor hoef je overigens niet direct aan de slag met allerlei polijstmiddelen, stevig poetsen met de stof van een oude spijkerbroek gaat ook prima. (Wel eerst zorgvuldig alle spijkers eruit halen, en geen nieuwe broek gebruiken. Die zijn vaak nog te ruw en kunnen krassen)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Na schuurpapier tot korrel 3000 gebruik ik autopoetsmiddelen. Commandant producten zijn goed verkrijgbaar, wel even kijken welk nummer je nodig hebt anders is alle lak er vanaf.
Van Festool heb ik een tijd geleden vloeibare poets gehad. k 6000 k8000 en k10000 werkt super. Helaas is dit nu alleen in grotere flacons te verkrijgen.
 

hvb83

Nieuw lid
14 aug 2013
10
0
In de autopoetswereld kan je ook allerlei goede middelen kopen die je hierbij kunnen assisteren. Hoeft niet eens overdreven duur te zijn. Wel is machinaal polijsten aan te raden, want handmatig haal je nooit het resultaat dat je anders kunt halen. Een deel van de truc zit echter in de "cutting factor" van de polijstpad, die bepaalt in hoeverre een bepaalde pad verf wegneemt, en daarmee of krassen weggaan, of dat je er vooral meer glans voor terugkrijgt. Alleen met de pads die ze in de bouwmarkt aanbieden aan de gang gaan is vaak niet aan te raden, die wollen pads zijn ongeveer alsof je met korrel 200 probeert om de finish van een Steinway te halen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ik polijst er pennen mee. Een stukje handdoek of poetspapier werkt bij deze kleine werkstuken perfect. Ook acryl word hoogglans.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmm dank jullie wel voor de info, ik ga eerst maar eens een half jaar wachten, geduld is toch mijn sterkste kant hahaha

Ik heb laats eens iets gelakt, en een dag of wat laten drogen, daarna heb ik het geheel in de hete luchtoven gezet 2 uurtjes op 80 graden, kwam er goed uit hout niet gebarsten of zo, heb alleen geen idee in hoeverre dit vergelijkbaar is met de hoeveelheid tijd van normaal drogen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.