Zware eiken tafel (constructie)

Henderik

Nieuw lid
19 aug 2013
5
0
Mede houtbewerkers,

Op het internet ben ik een zware eikenhouten tafel tegengekomen(zie foto) waarvan ik graag een vergelijkbare tafel maak.

Het tafelblad word 5cm dik bij een afmeting van 210x90(of100)cm en de poten die op de hoeken komen wil ik 12x12cm maken. Tussen de poten wil ik een regel van 7x5cm maken met een pen gat verbinding.

Nu vraag ik me het volgende af.
- is een pen gat verbinding sterk genoeg?
- de tafel word 78cm hoog maar doordat het blad 5cm dik word en de regel 7cm hoog blijft er slechts 66cm over is dit voldoende om comfortabel aan te zitten?

Al de feedback en tips zijn welkom!

Bedankt,
Henderik
 

Bijlagen

  • eiken tafel.jpg
    eiken tafel.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 532

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat die hoogte betreft: zie dit boekje over antropometrie, figuur 2 en 3, maat G6. Die moet onder de tafel kunnen. Je ziet daar een paar dingen aan: of 66cm genoeg is hangt mede af van de hoogte van de stoelzitting en het is een interval wat wordt opgegeven. Als je familie vooral bestaat uit marathonlopers zal die makkelijker passen dan een familie bodybuilders (ongeacht of ze die body builden met spiermassa of met vet).

Over de pen-gatverbinding hoef je je geen zorgen te maken, die is sterk genoeg. Met 5cm zou je hem zelfs dubbel kunnen uitvoeren: 2 pennen van 16mm met 10mm ertussen. Dat geeft je nog meer lijmoppervlak.
 

Henderik

Nieuw lid
19 aug 2013
5
0
Hey ArtHarg,

Bedankt voor je antwoord, erg duidelijk!

Ik zou graag willen weten of je het tafelblad 90 of 100cm breed zou maken, wat vind je er het mooiste uitzien? Denk je dat ik de regel ook 6cm hoog kan maken met slechts een pen van 20mm breed. Ik zit momenteel in China en heb hier niet al de tools die ik thuis wel heb, vandaar dat ik liever een pen inplaats van twee pennen maak.

Bedankt,
Henderik
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ah, 90 of 100 breed is een kwestie van feng shui. Met 210 lengte en het robuuste uiterlijk neig ik naar 100, maar dat kan te fors zijn voor de ruimte waar hij in komt. En smaller is wel gezelliger.

Een regel van 6 hoog zie ik niet als een probleem omdat je blad ook al 5cm dik is. Een pen van 20mm... Doet mij wat ielig aan gezien de andere afmetingen. Ik weet niet of het qua sterkte echt een probleem is, maar ik zou het zelf niet doen.
 

Henderik

Nieuw lid
19 aug 2013
5
0
Hey Artharg,

Bedankt voor je toelichting, erg bruikbaar!

Ik heb naar een weekend ploeteren eindelijk een werkplaats gevonden met aardig materieel. Nu ben ik ook op pad geweest voor hout en het blijkt dat in China Europees en wit Amerikaans eiken zeer moeilijk te verkrijgen is. Nu heb ik een houthandel gevonden waar ze rood Amerikaans eiken aanbieden wat daar tevens in de houthandel ook direct word verwerkt naar vloerplanken. Naar meten blijkt het hout een vochtigheids halten te hebben van 7 tot 12%, afhankelijk van de batch.

Naar grondig onderzoek op dit forum over vochtigheids haltens ben ik tot de conclusie gekomen dat het hout tussen de 10 - 12% moet zitten, ik wil dit graag bevestigen aangezien ik zelf geen ervaring heb met rood Amerikaans eiken.

Bedankt,
Henderik
 

Henderik

Nieuw lid
19 aug 2013
5
0
Beste Woodworkers,

Naar weken werken is mijn eiken tafel eindelijk klaar. Hij is wel wat anders geworden dan mijn oorspronkelijk ontwerp maar minstens net zo mooi.
Zowel de poten als het blad zijn gemaakt uit 7cm dik wit Amerikaans eiken en de tafel weegt tegen de 170 kilo.

Hier kan ik hopelijk de komende jaren mee vooruit.

IMG-20131010-00050.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.