Salontafel

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

Wij van plan een salontafeltje te maken van geschaafd vurenhout en gebruikt steigerhout, of terwijl gewoon vurenhout . :)

Ons idee is dat het ongeveer zo zou moeten worden.

.image.jpg

Ben van plan het bovenblad te verbinden dmv balkjes onder het blad. Goed idee?
En hoe verbind ik de poten(45x70?)met het geheel? Zal tussenruimte moeten houden voor het onder- en bovenblad.

Is het verstandig om de 8 dunnere planken aan alle zijkanten van de tafel en daar achter weer balkjes en die verbinden met zowel het blad als de 8 planken ? Hoop dat dit nog te volgen is.

Eventueel tips zijn altijd welkom.

Gr. Elio
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
En dan nog zou ik willen weten, hoe het beste dit te construeren?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hallo Elio,

Misschien begrijp ik je vragen helemaal verkeerd en onderschat ik je inzicht, maar volgens mij benader je het constructievraagstuk vanuit een verkeerde hoek.
Je lijkt beide bladen als uitgangspunt van de constructie te nemen en je vervolgens af te vragen hoe je de andere delen er aan kunt hangen. Dat is niet de gebruikelijke insteek.

Vergeet eerst die bladen (de ongeverfde delen in de foto) en concentreer je op de witte delen. De verticale delen (poten) en horizontale delen (jouw "8 dunnere planken"?) vormen de constructie, deze dienen zodanig te worden verbonden dat een stevig frame ontstaat. Je kunt hiervoor klassieke houtverbindingen gebruiken (pen in gat / tenon and mortise, Google maar even), deuvels of lamello's. Als je voor de horizontale dragende delen dunnere planken gaat gebruiken, kun je desnoods zelfs hoekijzertjes nemen. De meeste meubelmakers hebben echter een voorkeur voor houtverbindingen.

Tot slot, nadat je het frame hebt gemaakt, voeg je de bladen toe. Op dit forum is ruimschoots informatie beschikbaar over het werken van (steiger-)hout, hoe je dat kunt opvangen en hoe een blad aan een tafelframe te verbinden.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt, succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.