Houten speelgoed autotje.... en een hamer!

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Nadat ik het topic van SamPonette gezien te hebben vond ik dat zo`n leuk idee dat ik zelf ook eens iets ben gaan maken, gewoon op de dolle pof daar krijg ik tot nu toe het beste resultaat mee ;)

Ik gok dat ik hier zo een dagje mee bezig ben geweest, maar het was dan ook zonder plan slechts een grof idee in mijn hoofd, dus ik heb wat plankjes gezaagd en eens wat in elkaar gelijmd en toen maar vorm gegeven, tijdens het wachten tot de lijm droog was maar eens wat stukjes gedraaid.

De opbouw is een stuk Indonesisch padoek gesandwiched met walnoot, het poppetje is een stukje bubinga met oogjes van eiken.

De wieltjes zijn 2 plaatjes walnoot met een stukje eiken fineer er tussen, deze heb ik met en gaten boor gemaakt even op de draaibank het loop vlak netjes schuren en toen met een bovenfrees (in een diy freestafeltje) afgerond, weer terug in de bank en netjes afschuren.
De lampjes zijn gemaakt van purper hart en de achterlichtjes idem de kleintjes eiken 3mm dik. ja ja een skew en een HBM draaibankje en er is nog veel mogelijk.
De wieldoppen zijn ook gedraaid van purper hart, de assen van bubinga dit zit allemaal met een gat en pen verbinding in elkaar en is express gemaakt van de hardere houten om het geweld wat "kinderen" heet te weerstaan.

Het idee is dan ook om dit als een cadeautje te geven, als mijn ma hem kwijt wil want die is er nu ook al aan gehecht... maar ik heb beloofd haar eentje te maken van eiken :D
4.jpg


3.jpg


1.jpg


2.jpg




De hamer is na idee van Steve van WW for mere mortals, gezien mijn vuren houten hamer niet zo best ophield.... Nu eentje van eiken (met lood er in) en een plakje bubinga op de kopse kant voor wat extra weerstand tegen klappen, en omdat het een lijm verbinding is van kops hout, 2 deuvel's van purper hart, al zal het alleen maar zijn voor de looks.

Eigenlijk is het gewoon zonde om hem te gaan gebruiken maar goed het oog wil ook wat.

1.jpg


2.jpg


3.jpg



Dit is dus het resultaat van verveling en pure therapie op basis van houtbewerken.
(Kijk Rick dit gebeurt er o.a. met je hout ;))
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Echt ontzettend leuk!
Was er niet nog iemand op zoek naar een ideetje voor een kadootje voor een baby?

Begrijp ik dat je de lampen gedraaid hebt? Ik ben geen draaier, ik denk dat ik zo lui zou zijn proppenboor te gebruiken....
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Echt ontzettend leuk!
Was er niet nog iemand op zoek naar een ideetje voor een kadootje voor een baby?

Begrijp ik dat je de lampen gedraaid hebt? Ik ben geen draaier, ik denk dat ik zo lui zou zijn proppenboor te gebruiken....

Bij gebrek aan een proppen boor (dat en het is maar 5mm dik) maar een stukje purper hart op de draaibank op maat gemaakt ;) er in lijmen met CA lijm en afkorten/ schuren.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
'k Vind het autootje heel geslaagd!
De vorm van het hoofdje vind ik niet storend, wel enigszins jammer dat je geen gebruik hebt gemaakt van het kleurverschil om een 'gezichtje' te insinueren. ;-)

Wat de hamer betreft: 'k ben benieuwd hoe de kopvlakken zich zullen houden bij het gebruik, denk je niet dat deze snel zullen afsplinteren?
Wel mooi gemaakt ook, detail en afwerking is super!

Steven
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Heel erg gaaf dat autootje, erg geslaagd.
Op de een of andere manier geven de oogjes en de vorm van het hoofdje me het beeld van een bestuurder die met maniakale snelheid over de wegen raast.
Desondanks, of misschien wel juist daarom, zal het vast het favoriete autootje worden van de gelukkige ontvanger! Vroemvroem, aan de kant!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Prachtig autootje! Ik denk dat het Indonesisch padouk waarschijnlijk Andaman padouk is.

jaap
Rick had "Ind padouk" op de plank staan..... hoe je het ook bekijkt het blijft prachtig mooi hout.

Heel erg gaaf dat autootje, erg geslaagd.
Op de een of andere manier geven de oogjes en de vorm van het hoofdje me het beeld van een bestuurder die met maniakale snelheid over de wegen raast.
Desondanks, of misschien wel juist daarom, zal het vast het favoriete autootje worden van de gelukkige ontvanger! Vroemvroem, aan de kant!

Hmm nou je het zegt, zo`n oud wagentje met een mannetje met leren helm en overzet bril.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
'k Vind het autootje heel geslaagd!
De vorm van het hoofdje vind ik niet storend, wel enigszins jammer dat je geen gebruik hebt gemaakt van het kleurverschil om een 'gezichtje' te insinueren. ;-)

Wat de hamer betreft: 'k ben benieuwd hoe de kopvlakken zich zullen houden bij het gebruik, denk je niet dat deze snel zullen afsplinteren?
Wel mooi gemaakt ook, detail en afwerking is super!

Steven
Hoezo er zitten oogjes in :p

En de hamer neej niet bang voor dat het bubinga splintert, dat hout is zo belachelijk taai..
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hoezo er zitten oogjes in :p

Haha, als je goed kijkt op de foto zie je dat er een lichter stukje in het hoofdje zit, wat zou kunnen fungeren als 'gezichtje', je kon je oogjes ook op die plaats hebben gezet. Wat niet wegneemt dat ik het heel leuk gedaan vind hé.

Met bubinga heb ik geen ervaring, laat je het wel weten mocht er iets fout gaan? Dan leren we er allemaal iets uit ;-)

Groeten,
Steven
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Haha, als je goed kijkt op de foto zie je dat er een lichter stukje in het hoofdje zit, wat zou kunnen fungeren als 'gezichtje', je kon je oogjes ook op die plaats hebben gezet. Wat niet wegneemt dat ik het heel leuk gedaan vind hé.

Met bubinga heb ik geen ervaring, laat je het wel weten mocht er iets fout gaan? Dan leren we er allemaal iets uit ;-)

Groeten,
Steven
Aaaah op die manier, ik denk dat het door de felle zon iets meer afsteekt dan in het echt, belichting kwam ook vol vanaf die kant.

Bubinga, mooi hout en taai maar laat zich mooi zagen en ook bewerken op een draaibank, heeel dicht van structuur (ruikt ook lekker met bewerken) maar omdat het zo taai is zijn schuurkrassen wel een crime, dus daar moet je goed op letten.

Dat en het is sterk, als voorbeeld had ik nog een ander frutseltje gemaakt op de draaibank wat niet was wat ik wilde maar daardoor had ik wel een proefstukje waar ca 4 a 5 mm hout zit, dit proberen door midden te breken met de handen....
En dat lukt niet :p evenals mijn vriend die kreeg het ook niet voor elkaar dus ik denk dat 8/9 mm asjes voor het autotje wel kind bestendig zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.