Schaaltje van Araucania (Apenboom)

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Sta ik een beetje te kloten met een eiken houten stammetje met als resultaat mn eerste redelijk gelukte cilinder, welke ik verder volledig verkloot heb, wel meer vertrouwen gekregen in het draaien ansich.
Mooi hout, mooie tekening en kleur, en kun je de binnenkant niet opschuren??
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Binnenkant ben ik aan het schuren geweest, want het was veel erger.
Maar met de draaibeitel moet het ook kunnen, dat is veel makkelijker dan met schuurpapier.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ziet er uit als een hapje of 2 in de onderkant ;), ik ben er al wel achter met schaaltjes e.d. dat een mooie dikke grote schraper geen overbodige luxe is.

Maar had je hem niet beter ietsjes kleiner kunnen maken ivm de kern van het hout (spint was het toch?) aan de bovenste rand.

Pin me er niet op vast maar dat is dacht ik een zwak punt (woodturners unite! Help me out on this one ;))
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik werk nog niet met schrapers.
Op deze manier moet het ook kunnen.
Ik wil deze manier nog even wat meer oefenen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie het zien wil: ik zal bij Rick voordoen hoe je deze binnenkanten met een guts zonder krassen kunt draaien. Dat gaat met de beitel op de kop. Leuk om te zien. (vooral als het mis gaat....................)
Tot 1 september bij Rick.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Dan ben ik met 1-assige trekkers aan het ploegen in Duitsland voor de lol.
Nog even oefenen, je uitleg van een tijdje geleden hangt boven de draaibank.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Wie het zien wil: ik zal bij Rick voordoen hoe je deze binnenkanten met een guts zonder krassen kunt draaien. Dat gaat met de beitel op de kop. Leuk om te zien. (vooral als het mis gaat....................)
Tot 1 september bij Rick.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
Dus eigenlijk een schaaldraai guts gebruiken als een skew ;) gezien de hoek dan. Volgens mij heb ik die techniek wel eens gezien als je lastige houtnerven hebt, maar dan moet de beitel idd niet happen nee.
 
Wie het zien wil: ik zal bij Rick voordoen hoe je deze binnenkanten met een guts zonder krassen kunt draaien. Dat gaat met de beitel op de kop. Leuk om te zien. (vooral als het mis gaat....................)
Tot 1 september bij Rick.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
Jan, ik heb je dit zien doen op de forumdag bij Rick in 2012.
Misschien is het mogelijk voor wie het niet heeft gezien of niet naar Zwolle kunnen komen
een paar foto's te plaatsen van je beitel standen.
Dit als aanvulling op je eerdere omschrijving.
Vr. Gr.
Nico
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gewoon blijven oefenen. Het is de kunst
Om deze techniek onder de knie te krijgen. Soms lukt het me soms niet. Schrapers probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Maar zo nodig gebruik ik ze wel. Je schaaltje is aan de buitenzijde gelukt. Ik blijf het mooi hout vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.