Badkamermeubel (advies)

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met een badkamermeubel (meubel is 237cm breed en 60cm hoog, 40 diep).
Het bovenblad is 52mm en de rest van het hout 20mm (eiken rustiek)
In het meubel komen twee x twee laden met tipon laden (blum)

Capture.jpg
Het meubel wil ik zwevend ophangen, hoe kan ik dit het beste bevestigen aan de muur?
Ik wil de zijpanelen gaan verlijmen omdat de eiken planken 20m breed zijn. Kan ik deze dan verlijmen en dmv pocket holes schroeven of is het niet verstandig om beide te doen?

Gr,

Bjorn
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als er een achterwand in het ondergedeelte komt zou je een van DEZE kastophangers kunnen gebruiken.
Daarnaast zou ik gezien de afmetingen, de kast aan de onderzijde op een hoekprofiel laten steunen. Dit kan je infrezen zodat er niets van te zien is.

Gr Ed
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Goede avond, Als eerste ik zou zijpanelen gewoon koud tegen elkaar verlijmen eventueel een lamello ertussen. pocket holes zou ik zeker niet gebruiken. Voor ophanging zou ik een lat van bv 25 mm dik en 60 mm hoog onder het boven blad en tussen de wanden plaatsen dus zodat het boven blad over de hele lengte draagt op deze lat, de lat kun je dan met schroeven of keilbouten aan de muur bevestigen. De achter lat wordt dus in de bouw van het kasje mee genomen een geheel met de kast.

Groetjes Marc
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Koud tegen elkaar verlijmen zal zeker sterk genoeg zijn, de lamello,s helpen meer om de planken mooi te positioneren zodat deze niet verschuiven t.o.v. Elkaar tijdens het opspannen.
eventueel met je zaag aan beide zijden een gleuf zagen en een veer erin. Dit kan volledig met de zaagmachine.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Even een antwoord op je vraag waarom ik geen pocket holes zou gebruiken, is de zijwanden zou door de verbinding worden verzwakt als ik het goed zie zijn de wanden maar 20 mm dik en dit is niet veel voor een schroef, de schroeven zouden in de weg kunnen zitten bij het plaatsen van de zij geleiders van de laden , kans op roest vorming van de schroeven omdat het altijd wat vochtig achter blijft in de badkamer.Lijmen lijkt wij echt sterk genoeg op de zijwanden komen ten sloten geen grootte krachten op te staan,

Groetjes marc

P.s ik heb je een p.m gestuurt
 

WR1944

Oud hout
De Kreg pocket holes zijn toepasbaar vanaf 1/2" dus daar heb je geen probleem mee. Een ander probleem is de zichtbaarheid. In jouw geval zijn die pocket holes zichtbaar en daarom minder geschikt, niet vanwege de sterkte. Er bestaan roestarme schroeven of schroeven met een speciale coating dus het argument van roestvorming valt ook weg. Als je een balkje op de muur kan bevestigen onder de constructie hoef je alleen nog een manier te verzinnen om het bovenblad tegen de muur te klemmen. Omdat het gewicht gedragen wordt door het balkje aan de muur kan de bevestiging tegen de muur simpel zijn.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je kan ook als ophanging French Cleat gebruiken,
Of bedoelde je dat ook Marc?

5486051502_6af8943caa_z.jpg
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
@Sang, op zich is dat wel een mooie oplossing alleen zitten er geen achterwanden in de kast, althans de twee linker zijn laden en de rechter is gewoon open (je ziet de muur)
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Waarom niet een normale kastophanger gebruiken?
kastophanger.jpg
Is ook nog goed te verstellen in de hoogte.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Een klein maar niet onbelangrijk detail is het leidingwerk. Onder een wasbak dien je ruimte te reserveren voor de toevoerleidingen van het koud en warm water. Maar veel belangrijker is de afvoer met de zwaanshals of een andere vorm van stankafsluiter. Daarom wordt zeg maar zo'n 20 tot 25 cm onder de wasbak niet gebruikt of er wordt een lade gemaakt met een grote hap eruit die om het pijpwerk valt. Dan krijg je een soort van U-vormige lade. Een ondiepe lade kan natuurlijk ook maar dat gaat wat moeilijker op de geleiders bij sommige uitvoeringen.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ja het leidingwerk zit er al behalve het syfonnetje.
Ik wilde inderdaad een uitsparing maken in de la

Van welk materiaal kan ik het beste de bodem van de la maken zodat deze makelijk afneembaar is?
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Triplex 6 of 9mm, hangt er van af wat er in de lade moet.
Waarom moet je de bodem afneembaar maken.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Omdat hier wat voorraad in moet komen, ook komen er in de bovenste la wat "natte" spulletjes zoals Gel, tandenborstels etc.
Misschien dat ik deze gewoon netjes in een transparante open doosje doe
 

WR1944

Oud hout
Waarom moet je de bodem afneembaar maken.

Om te voorkomen dat een forummer met een prangende vraag blijft zitten die ik een poging tot beantwoording.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat het hier om een uiterst lichte vorm van soppen. In dit geval zal het met een net vochtig doekje gebeuren, eventueel met een beetje schoonmaakmiddel. Het oppervlak wordt dus van tijd tot tijd lichtelijk bevochtigd. Een dunne plaat triplex met een melamine laag lijkt mij een redelijke oplossing. Alleen zorgen dat de naden tussen bodem en wanden waterdicht zijn. Vocht heeft de nare gewoonte in smalle spleten te kruipen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.