Corpuslijmtang vs pijpklem

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Ik wil gaan beginnen aan een meubeltje (badkamer kastje) en nu moet ik 2 eikenplanken van 20cm breed verlijmen (in de lengte).
Nu zag ik twee type lijmtangen, corpus en pijpklem.
Beide lijken mij geschikt voor dit werk.

Iemand suggesties?

Gr,

Bjorn
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Je gaat planken verlijmen in de lengte ? Of bedoel je misschien in de breedte ?

Voor het verlijmen in de lengte zou ik het niet weten....zou eerder gaan voor langere planken denk ik.

Voor verlijmen in de breedte zou je het met beide kunnen doen. Over het algemeen zijn de pijpklemmen goedkoper, echter kan je met de corpusklemmen net wat meer aangezien ze een grotere "bek" hebben(weet even niet hoe dit anders te omschrijven....) Bij het maken van het kastje zou je ook het corpus moeten verlijmen. Daar gaat erg makkelijk met corpusklemmen is mijn ervaring. Aan de andere kant zie ik ook mensen dit doen met pijpklemmen....Lastig dus...

Mijn bescheiden mening ? Corpusklemmen !!
 
A

Athanor

Guest
Corpusklemmen hebben het voordeel dat ze gemaakt zijn om de kracht zo recht mogelijk over te brengen, doordat de corpusdelen altijd haaks blijven. Als de kanten van de planken dan goed haaks zijn heb je de beste garantie op een vlak blad. Kan ooit kwaad om voor de zekerheid een paar balkjes dwars over het blad te klemmen om dat nog te garanderen. Pijpklemmen zul je zeker om en om, boven en onder het blad moeten plaatsen om de krachten te verdelen. Pijpklemmen zijn voordeliger en gemakkelijke in grote lengte te maken.

Succes, Fons
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad verlijmen in de breedte. Het viel mij ook al op dat ik voor een corpusklem net iets meer moet betalen, ik zou er graag vier willen ipv van twee en dan ben je snel al 240 euro lichter. Aan de andere kant als dit een geslaagd projectje word dan ga ik uiteraard nog wat meer kasten bouwen en dan verdienen ze zich weer terug :)
Kastjes zijn meestal 60 diep dus is het dan ook verstandig om 60 te kopen of juist 80?
Ik woon niet in de buurt van Zwolle, ik woon in Spierdijk (in de buurt van heerhugowaard)

Gr,

Bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.