Opbergkistje voor foto's

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Enkele weken geleden kreeg ik een aanvraag binnen voor een kistje. Dat vind ik eigenlijk altijd wel leuk dus de afspraak was snel gemaakt. De klant in kwestie verzamelt antieke foto's uit frankrijk. Daar wilde hij graag een kistje voor, beetje in de stijl van een theekist maar dan met andere maten.....

De houtsoort was snel gekozen....hij hield enorm van mahonie.....Ook vond hij een contrast wel leuk....en dat werd dan esdoorn.....

Vandaag dan eindelijk begonnen met het geheel. Mijn bovenfrees was dan eindelijk terug van reparatie....blijkbaar was het anker stuk....Nu kunnen ze mij alles wijs maken hierover....ik altijd maar denken dat een anker aan een schip zat maar blijkbaar heeft mijn bovenfrees ook een anker....;)

IMG_6740.jpg
Mahonie en esdoorn.....

IMG_6741.jpg
Mahonie op breedte zagen

IMG_6743.jpg
En afkorten .....

IMG_6744.jpg
Alle delen zijn voorzien van een letter zodat ik weet in welke volgorde alles straks in elkaar gezet moet worden. Het is altijd het mooiste om de nerf voor te laten lopen. Hiervoor had ik eigenlijk een dikke balk moeten herzagen maar dat is er even niet van gekomen....

IMG_6747.jpg
Hoppa...lang leven de freestafel....

IMG_6749.jpg
groeven zagen voor bodem en deksel

IMG_6752.jpg
Esdoorn op maat gezaagd en het past meer dan redelijk.....nu nog een stukje vilt op de binnenkant van de bodem plakken en dan is het lijmtijd !!

IMG_6753.jpg
Vilt....

IMG_6754.jpg
Zo...2 klemmen er op...rest van de klemmen zijn snel hierop gevolgd....Nu een dagje wachten en dan weer verder....
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zonder anker frees ik dat ie weg drijft.

:p

Maar, mooi kistje.
En zoals jij het verteld, en met die foto's, ziet het er zo simpel uit.
Daar zie je dan toch de ervaring boven komen.

Groeten, Raymond
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mooi straight to the point kistje.
Als ik ooit weer meer dan goed in de slappe was zit, zou een cs 50 voor het kleinere werk toch wel hoog op mn lijstje staan :)
Waar ga je het kistje mee afwerken trouwens, olie??
Vind de hout keuze in deze ook wel geslaagd trouwens.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Raymond...aha...daar is dat anker voor....;)

@wupsie : Qua afwerking : Eerst wat lagen sanding sealer. Mahonie heeft heel open porieen, deze eerst dichtmaken met de sanding sealer. Daarna ga ik het kistje polijsten tot een mooie matte glans...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
... @wupsie : Qua afwerking : Eerst wat lagen sanding sealer. Mahonie heeft heel open porieen zei:
Mijn ervaring met sanding sealer (rustin) als poriën vuller is matig. Het werkt wel maar je moet wel heel erg veel lagen aanbrengen en weer afschrapen of schuren om een mooi egaal geheel te krijgen. Een beter alternatief voor het traditionele puimen lijkt mij de kant en klare poriën vulpasta (oa rustin en verkrijgbaar in Arnhem), die is ook verkrijgbaar in mahonie kleur.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als ik ooit weer meer dan goed in de slappe was zit, zou een cs 50 voor het kleinere werk toch wel hoog op mn lijstje staan

Je hebt nu toch een Scheppach TS-2000, das een machine met hetzelfde bereik en toepassingsgebied.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@coko : je hebt inderdaad gelijk...meerdere lagen is inderdaad nodig...Zal eens kijken naar die vulpasta...bedankt voor de tip (mooi he dit forum...anders had ik dit nooit geleerd)

@scheppie : maar aan die scheppach zit geen groene stekker !!!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je hebt nu toch een Scheppach TS-2000, das een machine met hetzelfde bereik en toepassingsgebied.....

Klopt, maar de afzuiging van deze machine is echt kl*ten, door de stof ophopingen in de machine werken na het zagen van een paar plankjes de aanslagen voor 90 graden ook niet meer echt betrouwbaar, met als gevolg dat de hele buts goed afgezogen en schoon moet worden geblazen na iedere zaag sessie.
Support vanuit scheppach is er wel, maar communicatie gaat echt heel moeizaam, heb meerdere keren een vraag gesteld over de leverbaarheid van bv een roltafel, en in de mail die ik terugkrijg staat niet terzake doende info, op mijn eigenlijke vraag wordt niet gereageerd.
Het feit dat de hoogte en hoek verstelling gecombineerd zijn, is niet echt een technisch mooie oplossing, ook gezien het afzuig probleem, de hoogte verstelling bestaat gedeeltelijk uit een soort van zuiger/ cilinder constructie, en je begrijpt al waar het stof gaat zitten natuurlijk.
Is het dan allemaal kommer en kwel??
Nee; het mooie aan de ts2000 is dat alles is te verstellen, zo kun je vrij eenvoudig de geleiders in het tafeltje mooi parallel afstellen tov het zaagblad, daar kunnen andere merken nog wat van leren, geloof dat het bij de duurdere makita en dewalt tafels ook vrij eenvoudig kan.
De motor is voor zijn vermogen best krachtig, en, redelijk stil, een dewalt zaagtafel klinkt bv als een jankende kater, en dan op oorlogsterkte :)
Verder werkt de parallel geleider ook goed, mits netjes afgesteld, en deze voorzienig is , het afstelbaar zijn, goed doordacht.
Het enige dat jammer is, is dat de haakse geleider zoveel speling in de tafel heeft, dat deze voor precies werken eigenlijk niet toepasbaar is.
Om bovenstaand probleem te tackelen heb ik dan ook een tafelzaagslede gemaakt, en dat voldoet tot nu toe uitstekend.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_6758.jpg
Op de zaagtafel voorzichtig de deksel eraf zagen....

IMG_6762.jpg
Uitfrezen ....laatste stukje met een scherpe beitel verwijderen....

IMG_6764.jpg
Nou...dat lijkt er aardig op....

Morgen maar weer verder....
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Simpel en mooi, I like it! Nu we het toch over doosjes hebben, ik wil eens een subwoofer kistje maken voor mijn thuisopstelling, en ik zat te kijken naar en "locked miter" frees, heeft iemand daar ervaringen mee of kan ik beter iets anders verzinnen? materiaal word MDF wat ik wil gaan fineeren (mits Rick mooie grote vellen fineer heeft :p)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jahoor....heb ook wel grote stukken....

Locked mitre bitje heb ik hier ook, wil ik eind deze week misschien eens wat mee gaan proberen. Stond al eerder op de planning maar toen gooide mijn triton frees het anker uit...:mad:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag even wat hout uit de loods halen voor het binnenwerk....Ook moet ik de kofferbak even leegmaken want die is nu nog gevuld met koeken,koffie en bekertjes.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Sorry..sorry.sorry...Ben helemaal vergeten om foto's te maken van het bouwproces van de binnenzijde : de vakverdeling !!

IMG_6765.jpg
Maar zo ziet het er dus uit...Niet de meest strakke verdeling die ik ooit gemaakt heb helaas...Volgende keer wil ik de groeven gaan frezen ipv zagen...Gelijk een goed excuus om naar freesbitjes te zoeken...

IMG_6766.jpg
Houten slotje....ook geen foto's van de productie.....

IMG_6768.jpg
2 lagen watergedragen lak..Ik wilde het "witte" esdoorn mooi wit laten....olie verkleurt toch meestal een beetje...Daarna alles 1 x licht gepolijst

IMG_6769.jpg
Riegel ahorn deksel...

IMG_6770.jpg
Slotje

IMG_6771.jpg
Vakverdeling

Al met al was het best weer een leuk project....Nu dus eens kijken of ik het maken van een stoel ook leuk vindt....
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zit dat vilt wat ik op de 1e pagina zag nu op de bodem geplakt? en hoe heb je dat dan gedaan? kistje gemaakt en er later ingeplakt, of er eerst op geplakt en toen kistje in elkaar?

Oh en mooi resultaat :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi kistje, leuk en origineel slotje maar dat sluitpennetje zou nog wel eens zoek kunnen raken...
Dus zelf een reservepennetje achterhouden, dan kun je ze verbluffen met je nazorg :)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Net kistje Rick! Is de vakverdeling gemaakt van die 6mm essen plankjes? Die zijn daar echt super voor, gelukkig heb ik nog een voorraadje daarvan :cool:.

Ik rond de bovenkanten van de vakverdelers meestal af met een zo'n ronde schraapstaal met van de hapjes eruit van verschillende diameters. Geeft een leuk effect als je het op het kruispunt vlak laat.

Welke blanke lak heb je gebruikt? Het esdoorn blijft mooi licht!
Heb zelf een keer blanke watergedragen blanke lak (gamma???) gebruikt op beuken... werd er niet mooier op. Vies geel:mad:

Voor naambordjes voor kinderen gebruik ik vaak gevlamd esdoorn, dat werk ik dan af met een heel erg dikke laag glimmende blanke autolak uit de spuitbus om een speels/ plastic effect te krijgen. De vlammen krijgen dan ontzettend veel diepte en contrast zonder dat het esdoorn verkleurd.
Voor de meeste werkstukken vind ik een dikke plastic achtige hoogglans niks, dan werk ik esdoorn af met alleen maar kleurloze was van Liberon. Volgens mij niet de beste bescherming, en brengt zeker niet het mooiste van de tekening naar voren, maar beter dan dat viezig geel van olie of van de lak die ik eerder heb gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.