Fineer afwerken?

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Besten,

Heb een meubel gemaakt in oregon fineer verlijmd op MDF welke dienst gaat doen als TV-meubel.
Nu moet? ik de fineerplaten ook gaan behandelen tegen vettigheid en stof en had gedacht aan een matte vernislaag.

Hoe zeer moet ik de fineer opschuren?
moet ik een soort primer aanbrengen?
welke lak is aangeraden?

Ga ik goede resultaten boeken met volgend toestel: http://www.wagner-xvlp.com/

met vriendelijke groeten!
 

janoel

Actieve deelnemer
3 dec 2011
33
0
Belangrijk detail:

De gebruiker komt veel in aanraking met de fineerplaten daar alles TIP-ON is uitgevoerd, dus greeploos openen en sluiten van deurtjes en schuifjes. Dus denk ik niet dat een olie zal voldoen aan de eisen ??
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Schuren is uiteraard noodzakelijk. Niet te grof beginnen aangezien het fineer is. Osmo is een prima optie. Maar ik, persoonlijk, vind het een beetje overbodig om een spuitsysteem aan te schaffen (en dan er nog mee leren spuiten!!) voor een kastje. Dan kan je net zo goed 1 compontenlak met een goede kwaliteit rollertje.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
daar heb je groot gelijk in, daarom liet ik hem ook even mijn topic lezen, daarin staat precies beschreven hoe je osmo met een grote brede spalter- of verniskwast kunt opbrengen, tips over hoe je het tussendoor kunt schuren (korrel etc).
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je de hardwax olie van osmo gebruikt is het eigenlijk zinloos om deze te spuiten. Na het opbrengen moet je de overtollige wax er namelijk af halen met een doek of spatel. Doe je dit niet dan droogt het spul een eeuwigheid of zelfs helemaal niet volledig. Met spuiten is de kans groot dat de laag te dik wordt.

Gr Ed
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ligt er aan hoe je het opbrengt.....ik heb dat dus met een spalterkwast/verniskwast gedaan....gewoon een dun laagje....niks overtollig verwijderen...gewoon intrekken en opdrogen......licht naschuren vanwege opstaande houthaartjes met p600 en daarna de 2de laag op dezelfde wijze als laag 1 aanbrengen.2 dagen later krukdroog en superfraaie afwerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.